ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بی ‌ام ‌و iX5 هیدروژنی
خودرو

همکاری تویوتا و بی‌‌ام‌‌و برای تولید سلول سوختی مدل iX5

بی ‌ام ‌و iX5 هیدروژنی از نخستین روزهای معرفی خود تحت نظر رسانه‌های مختلف قرار داشته است.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۰

بی ‌ام ‌و iX5 هیدروژنی از نخستین روزهای معرفی خود تحت نظر رسانه‌های مختلف قرار داشته است. این خودرو هم‌اکنون به مرحله آزمایش رسیده و تعداد محدودی از خبرنگاران خوش‌شانس فرصت رانندگی با آن را پیدا کرده‌اند. اکنون خبرنگاران متوجه این موضوع شده‌اند که سلول‌های سوختی بی ‌ام ‌و iX5 هیدروژنی توسط تویوتا تأمین می‌شود.

فرایند تولید شاسی‌بلند هیدروژنی بی ام و بیش از 4 سال به طول انجامیده است. این شرکت اکنون ناوگانی بالغ بر 100 دستگاه بی ‌ام‌ و iX5 هیدروژنی را تولید کرده تا برای تست و بررسی در اختیار گروه‌های مختلف قرار بگیرند. این برنامه تجربه رانندگی در کشورهای مختلف اجرا خواهد شد. در جریان برنامه تست، افرادی که جزو تیم توسعه این خودرو نیستند در مورد رانندگی آن نظر خواهند داد.

به گفته «اولیور زیپس»، رئیس هیئت‌مدیره BMW AG، هیدروژن یک منبع انرژی همه‌کاره است. این منبع نقشی کلیدی در پروسه انتقال انرژی و همچنین حفاظت از محیط‌زیست ایفا می‌کند. هیدروژن یکی از کارآمدترین انرژی‌های تجدیدپذیر است که به‌راحتی می‌توان آن را انتقال داد یا ذخیره کرد.

بی ‌ام ‌و iX5 هیدروژنی، قطعه گمشده از پازل خودروهای پاک

زیپس می‌گوید: «برای حرکت به‌سمت حمل‌ونقل پاک نمی‌توان صرفاً به یک فناوری تکیه کرد. صنایع خودروسازی بایستی از ظرفیت‌های انواع سوخت‌های جایگزین برای توسعه اتومبیل‌های پاک بهره ببرند. هیدروژن نیز قطعه گم‌شده در فرایند تولید خودروهای پاک است که ما از آن در بی‌ ام‌ و iX5 هیدروژنی بهره گرفته‌ایم.»

بی ‌ام ‌و iX5 هیدروژنی به‌عنوان یک مدل مفهومی در نمایشگاه خودرو بین‌المللی آلمان 2019 به نمایش درآمد. درحالی‌که سایر خودروسازان برنامه‌های تولید خودروهای هیدروژنی را کنار گذاشته‌اند، بی ام و همچنان بر توسعه ایده اولیه خود اصرار دارد.

هر دستگاه بی ‌ام ‌و iX5 هیدروژنی حیات خود را به‌عنوان یک مدل عادی آغاز می‌کند. تمامی مدل‌های این شاسی‌بلند بی ام و در کارخانه این شرکت واقع در کارولینای جنوبی ساخته می‌شوند. سپس این مدل به مرکز تحقیق و توسعه بی ام و در مونیخ ارسال می‌شود. دو مخزن بزرگ هیدروژن زیر صندلی‌های عقب جاسازی می‌شوند. پیل‌های سوختی این خودرو نیز از تویوتا خریداری می‌شوند و درون خودرو قرار می‌گیرند. سپس موتور احتراق داخلی خودرو حذف می‌شود و پکیج تأمین نیرو، گیربکس مخصوص خودروهای الکتریکی و موتور برقی جایگزین آن می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی