ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میدان مغناطیسی
علمی

ناسا یک ناهنجاری عظیم و رو‌به‌رشد در میدان مغناطیسی زمین را مطالعه می‌کند

ناسا در تلاش است علت یک ناهنجاری عظیم روبه‌رشد در میدان مغناطیسی زمین را دریابد تا از اختلال ماهواره‌ها جلوگیری کند.

آرزو مصطفوی
نوشته شده توسط آرزو مصطفوی | ۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰

ناسا از یک ناهنجاری عجیب در میدان مغناطیسی زمین صحبت می‌کند: یک منطقه عظیم با شدت میدان مغناطیسی کمتر از حد معمول در ناحیه‌ای میان آمریکای جنوبی و جنوب غربی آفریقا خودنمایی می‌کند.

این پدیده گسترده و درحال توسعه که «ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی» نامیده می‌شود، دانشمندان و محققان ناسا را مجذوب و نگران کرده است؛ ماهواره‌ها و فضاپیماهای آژانس در برابر قرار‌گرفتن در معرض ذرات باردار خورشید و همچنین ناهنجاری‌های میدان مغناطیسی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی (SAA) که توسط ناسا به یک فرورفتگی در میدان مغناطیسی زمین یا نوعی چاله در فضا تشبیه شده است، ‌به‌طور کلی بر زندگی ساکنین زمین تأثیر نمی‌گذارد؛ اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. فضاپیماها ازجمله ایستگاه فضایی بین‌المللی هنگامی که از میان این ناهنجاری در ارتفاعات پایین عبور می‌کنند، دچار اختلال می‌شوند. به عبارت دیگر، از آنجایی که اندازه میدان مغناطیسی در این ناحیه کمتر است، سیستم‌های ماهواره‌ها درصورت برخورد پروتون‌های پرانرژی که از سمت خورشید می‌آیند، دچار اتصال کوتاه و اختلال می‌شوند.

این برخوردهای تصادفی معمولاً ممکن است فقط اشکالات سطحی ایجاد کنند، اما استمرار آن‌ها خطرناک است و احتمالاً موجب آسیب دائمی به سازه‌های فضایی می‌شود. این تهدیدها سبب می‌شود ماهواره‌ها هنگام رسیدن به این ناحیه سیستم‌های خود را خاموش کنند. این یکی از دلایل اصلی است که ناسا SAA را دنبال می‌کند.

دلیل دیگر، علت نامعلوم این پدیده نادر است. «تری ساباکا»، ژئوفیزیکدان از مرکز پرواز فضایی «گودارد» ناسا می‌گوید: «میدان مغناطیسی زمین درواقع برهم‌نهی میدان‌های منابع مختلف است. یکی از این منابع اقیانوسی از آهن مذاب در داخل هسته بیرونی زمین است که به‌صورت پیوسته می‌چرخد. به‌نظر می‌رسد حرکت این سیال جریان‌های الکتریکی ایجاد می‌کند که نقش مهمی در تولید میدان مغناطیسی زمین دارد.»

میدان مغناطیسی

حدس زده می‌شود منبع عظیم سنگ‌های متراکم در یکی از استان‌های آفریقا که حدود ۲۹۰۰ کیلومتری زیر سطح این قاره کشیده شده است، می‌تواند میدان مغناطیسی را دچار اختلال کند. هرچند دلیل اصلی این اختلال هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست، اما این تنها یکی از احتمالات است.

به‌طور کل می‌توان گفت که یک میدان موضعی با قطبیت معکوس در منطقه SAA درحال رشد است و به همین دلیل میدان مغناطیسی زمین را در این ناحیه ضعیف و ضعیف‌تر می‌کند. نکته جالب اینجاست که این ناهنجاری به‌مرور‌زمان به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ به‌طوری که هر قسمت دارای شدت متفاوت است و درجه اختلالی که ایجاد می‌کنند نیز تفاوت دارد.

دانشمندان ناسا در تلاش هستند تا این پدیده را به‌‌صورت کامل تفسیر کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی