ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

های فای Z
اخبار خودرو

فراتر از تسلا؛ با مشخصات عجیب و غریب های فای Z آشنا شوید

چینی‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی خودروهای برقی انجام داده‌اند و این کشور حالا بزرگ‌ترین بازار مدل‌های الکتریکی محسوب می‌شود.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

چینی‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی خودروهای برقی انجام داده‌اند و این کشور حالا بزرگ‌ترین بازار مدل‌های الکتریکی محسوب می‌شود. طبق آمار سال 2022، چیزی در حدود 5.37 میلیون دستگاه از خودروهایی که در چین فروخته شده‌اند، برقی هستند. این رقم معادل تقریباً 20 درصد از کل بازار می‌شود. با توجه به چنین استقبال بالایی، استارتاپ‌های متعددی برای تولید خودروهای برقی پیشرفته در چین تأسیس شده‌اند. یکی از معروف‌ترینِ این استارتاپ‌ها، «های فای» نام دارد که به‌واسطه تولید مدل‌های بسیار مدرنی چون سدان Z توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب کرده است.

های فای Z خودرویی از آینده

اولین چیزی که در برخورد با سدان های فای Z جلب توجه می‌کند، طراحی فوق‌العاده خاص و متفاوت آن است. این سدان برقی آنقدر با مدل‌های حاضر در خیابان تفاوت دارد که گویی از آینده به زمان حال سفر کرده است! به‌بیان دیگر، این خودرو بیشتر به خودروهای مفهومی شباهت دارد تا مدل‌های تولید انبوه خیابانی.

نمای روبرو

امکاناتی در حد مدل‌های پیشرفته آلمانی

سدان Z قیمت پایه‌ای معادل 88 هزار دلار دارد، رقمی که شاید برای یک خودروی چینی گزاف به‌نظر برسد. اما این خودرو ویژگی‌ها و امکاناتی دارد که قیمت بالای آن را توجیه می‌کند. برای مثال این سدان برقی در حالت استاندارد از سیستم تعلیق بادی بهره می‌برد، محور عقب آن فرمان‌پذیر است و LEDهای متعدد موجود روی بدنه آن توانایی نمایش انواع پیام‌ها را دارند. علاوه‌بر این‌ها باید گفت درهای های فای Z کاملاً برقی باز می‌شوند و نمایشگر مرکزی آن به چند بازوی رباتیک مجهز است. با کمک این بازوها، راننده می‌تواند زاویه نمایشگر را تنظیم کرده و آن را به‌صورت افقی یا عمودی قرار دهد.

های فای Z

مشخصات فنی ایده‌آل

پیشرانه های فای Z شامل دو موتور الکتریکی می‌شود. این موتورها با همکاری هم 600 اسب بخار قدرت و 820 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، های فای Z قادر است در عرض تنها 3.8 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت برساند. چنین رکوردی Z را به یکی از سریع‌ترین خودروهای چینی حال حاضر دنیا تبدیل می‌کند.

های فای Z

وظیفه تأمین انرژی سدان Z را پک باتری 120 کیلووات ساعتی بر عهده دارد. این باتری حجیم مطابق با استاندارد NEDC برای پیمایش 705 کیلومتر مسافت کفایت می‌کند. البته باید گفت این استاندارد کمی خوشبینانه‌ است و در رانندگی‌های روزمره رکورد واقعی به‌احتمال قوی تا حد زیادی کمتر خواهد بود.

های فای Z

اکثر خودروهای چینی با وجود مشخصات خوب روی کاغذ، از نظر لذت و هیجان رانندگی عملکرد چندان مناسبی ندارند. اما های فای Z با سنت‌شکنی، در بررسی‌های اولیه خلاف این موضوع را ثابت کرده است! به‌نظر می‌رسد مهندسی این خودرو در سطحی بالا قرار دارد و چینی‌ها روی آن وسواس بیشتری به‌خرج داده‌اند.

های فای Z

در زمان کنونی مشخص نیست که آیا های فای Z به بازار داخلی محدود است و یا در سایر کشورها نیز عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی