ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

صندوق نوآوری: بیش از 5هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته به دانش‌بنیان‌ها اعطا شده است

صندوق مجموعاً حدود 12 نوع تسهیلات را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰

معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد از ابتدای سال 1401 تا پایان بهمن، 5266 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده است. آنها در این بازه زمانی نیز 3422 میلیارد تومان ضمانت‌نامه دریافت کرده‌اند.

صندوق نوآوری و شکوفایی از سال 1389 به واسطه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه سه هزار میلیارد تومانی تشکیل شده است. این مجموعه تاکنون با استفاده از روش‌های مختلفی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد حمایت قرار داده است.

«سیاوش ملکی‌فر»، معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتگو با مهر به جزئیات حمایت از دانش‌بنیان‌ها در سال 1401 اشاره کرد و گفت:

«صندوق مجموعاً حدود 12 نوع تسهیلات را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد. از تسهیلات قرض‌الحسنه «نمونه‌سازی» که هدف آن تأمین هزینه فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است تا تسهیلات «پیش از تولید صنعتی» و «تولید صنعتی» که به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند برای تولید یک محصول دانش‌بنیان در مقیاس انبوه یا صنعتی آماده شوند، خط تولید راه بیندازند و یا ظرفیت تولید فعلی خود را گسترش دهند. همچنین سه نوع تسهیلات «سرمایه در گردش» که تأمین نقدینگی جاری شرکت‌های دانش‌بنیان را هدف گرفته است و دو نوع تسهیلات هم برای کمک به شرکت‌ها برای تأمین فضای استقرار اعطا می شود.»

به گفته وی از ابتدای سال 1401 تا پایان بهمن ماه، صندوق توانست مجموعاً 5هزار و 266 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد. این مبلغ نسبت به کل سال 1400 حدود 7 درصد افزایش داشته است.

ملکی‌فر همچنین تأکید کرد این مبلغ مصوبات تسهیلات صندوق نیست، بلکه مبلغ قراردادهای تسهیلات است.

او با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از ابتدا تا کنون مجموعاً بیش از 20هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است، گفت: «نزدیک به 1400 میلیارد تومان از مسیر خط اعتباری صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی و حدود 12 هزار میلیارد تومان از مسیر بانک‌های طرف قرارداد صندوق بوده است.»

تسهیلات صندوق نوآوری

معاون توسعه نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی ضمانت نامه را یکی دیگر از خدمات مهم و پرتقاضای صندوق دانست و گفت:

«شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه آن‌هایی که با کارفرمایان دولتی و عمومی نظیر شهرداری‌ها یا بنگاه‌های بزرگ کار می‌کنند به ضمانت‌نامه‌هایی برای شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، دریافت پیش‌پرداخت، حسن انجام کار یا کسور وجه‌الضمان نیاز دارند. در شرایط عادی، شرکت‌ها برای دریافت این نوع ضمانت‌نامه‌ها باید به بانک‌ها یا صندوق‌های پژوهش و فناوری مراجعه کنند و معمولاً مبلغی در شبکه بانکی حدود 10 درصد مبلغ ضمانت‌نامه را باید بلوکه کنند و مبلغی هم تحت عنوان کارمزد بپردازند تا ضمانت‌نامه در اختیار آن‌ها قرار گیرد و به کارفرمای خودشان ارائه کنند. در قالب تفاهم‌نامه صندوق و بانک‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند این ضمانت‌نامه‌ها را با سپرده 5.2 درصدی و همچنین 30 درصد تخفیف در کارمزد از شبکه بانکی دریافت کنند.»

بنابر اعلام او، از ابتدای 1401 تا پایان بهمن، تا پایان بهمن‌ماه، صندوق مجموعاً 3هزار و 422 میلیارد تومان ضمانت‌نامه به همین روش در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است.

کدام شرکت‌ها بیشترین تسهیلات را دریافت کردند؟

میزان تسهیلات اعطاشده از سوی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان از ابتدای فروردین تا 15 اسفندماه سال 1401 حدود 6400 میلیارد تومان است.

پرداخت تسهیلات به تفکیک شرکت‌های دانش‌بنیان

آنطور که صندوق نوآوری گزارش کرده است شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه «برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار» و حوزه «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی» بیش از سایر گروه‌ها، تسهیلات دریافت کرده‌اند.

ملکی‌فر تسهیلات «لیزینگ» یا فروش اقساطی را یکی دیگر از خدمات مهم صندوق عنوان کرد و گفت: «در این خدمت، خریدار یک محصول دانش‌بنیان می‌تواند تا 70 و تحت شرایطی تا 80 درصد مبلغ قرارداد خود با یک شرکت دانش‌بنیان از صندوق تسهیلات دریافت کند. در واقع می‌شود این‌طور گفت که قرارداد سه جانبه‌ای مابین مشتری، فروشنده (شرکت دانش‌بنیان) و صندوق نوآوری منعقد می‌شود. مشتری 20 تا 30 درصد مبلغ قرارداد را به فروشنده می‌پردازد و الباقی آن را صندوق به فروشنده پرداخت می‌کند.»

به گفته وی امسال تا پایان بهمن‌ماه، صندوق مجموعاً 320 میلیارد تومان تسهیلات لیزینگ به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است.

او در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی می‌کند در سال جدید میزان تسهیلات چقدر افزایش یابد، اظهار داشت:

«همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، در سال‌های اخیر، با وجود آنکه هیچ منابع مالی جدیدی به صندوق نوآوری تزریق نشده است، روند اعطای تسهیلات از سوی صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان همواره افزایشی بوده است. بنابراین حتی اگر به هر دلیل منابع صندوق نوآوری در سال جدید هیچ افزایشی نداشته باشد، صندوق به کمک تغییرات و نوآوری‌هایی که در مدل‌ها و فرایندهای اعطای خدمات ایجاد خواهد کرد، میزان خدمات مالی خود را دست کم معادل سال 1401 انجام خواهد داد.»

معاون صندوق نوآوری معتقد است اگر منابع مالی جدیدی به ویژه از منابع پیش‌بینی‌شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان به صندوق تزریق شود که احتمال آن زیاد است، طبیعتاً میزان تسهیلات صندوق متناسب با افزایش منابع صندوق، باز هم افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی