ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل
تکنولوژی

دولت آمریکا استفاده از جاسوس‌افزارهای تجاری در سازمان‌های فدرال را ممنوع کرد

دولت بایدن با امضای یک فرمان اجرایی اعلام کرد که استفاده از جاسوس‌افزارهای تجاری آمریکایی و غیرآمریکایی در سازمان‌های فدرال ممنوع است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی، سازمان‌های فدرال را از استفاده از جاسوس‌افزارهای تجاری که می‌توانند امنیت ملی این کشور را به خطر بیندازند و ریسک سوءاستفاده توسط دولت‌های خارجی را به‌‌همراه داشته باشند، منع کرد. این فرمان همچنین استفاده از جاسوس‌افزارهایی را ممنوع می‌کند که در گذشته برای افشای اطلاعات غیرعمومی درباره دولت ایالات متحده استفاده شده بودند.

فرمان اجرایی جدید بایدن که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده است، نشان نمی‌دهد که چه جاسوس‌افزارهایی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. مقامات دولت از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند. بااین‌حال، کاخ سفید می‌گوید این فرمان شامل حال جاسوس‌افزارهای آمریکایی و غیرآمریکایی خواهد شد. ازاین‌رو، احتمالاً ابزارهای NSO Group و Cytrox هم مشمول این فرمان می‌شوند.

متخصصان مدت‌ها بود که درباره استفاده از جاسوس‌افزارهای تجاری توسط دولت آمریکا هشدار داده بودند. این برنامه‌ها معمولاً از آسیب‌پذیری‌های پیش‌ترشناخته‌نشده‌ای استفاده می‌کنند که امنیت کل اکوسیستم‌های نرم‌افزاری را به‌خطر می‌اندازند.

تظاهرات علیه NSO Group

متخصصان بارها درباره استفاده از جاسوس‌افزارهای تجاری هشدار داده بودند

درخصوص جاسوس‌افزار مشهور پگاسوس متعلق به NSO Group، این برنامه از آسیب‌پذیری CoreGraphics در iOS استفاده می‌کرد تا بدون نیاز به هیچ عملی از سوی قربانی، به آیفون او دسترسی پیدا کند.

اگرچه بسیاری از مسئولان دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که فقط در مورد جرایم جدی از جاسوس‌افزارها استفاده کرده‌اند، اما گزارش‌هایی درباره استفاده از این ابزارها برای نظارت عمومی بر شهروندان و هدف قراردادن سیاستمداران هم شنیده می‌شد.

یکی از مقامات کاخ سفید درباره این فرمان جدید می‌گوید: «ما بسیار نگران تهدید اقتدارگرایی دیجیتال و اقدامات مربوط به آن در سراسر دنیا هستیم، اما می‌دانیم که سوءاستفاده از فناوری هم می‌تواند در هر دولتی رخ دهد. بنابراین گام‌هایی را برمی‌داریم تا مطمئن شویم شیوه‌ای که می‌خواهیم از فناوری استفاده کنیم، هم‌راستا با حقوق بشر و اصول دموکراتیک در سراسر دنیاست.»

دولت بایدن می‌گوید حداقل 50 کارمند فدرال آمریکا در 10 کشور احتمالاً از جاسوس‌افزارها آسیب دیده‌اند. این فرمان در شرایطی امضا می‌شود که سال گذشته نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بود FBI در نظر داشته است تا از پگاسوس در تحقیقات جنایی خود استفاده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی