ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوخت سنتتیک
اخبار خودرو

سوخت سنتتیک تا 50 درصد قیمت بیشتری نسبت به سوخت معمولی خواهد داشت

سوخت سنتتیک به‌عنوان یکی از راهکارهای موجود برای نجات موتورهای درون‌سوز تبلیغ می‌شود، اما این نوع سوخت قیمت بالاتری خواهد داشت.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

پارلمان اروپا در نظر دارد فروش خودروهای بنزینی و دیزلی صفر کیلومتر را از سال 2035 به‌بعد ممنوع کند. هدف از این تصمیم کاهش تولید دی‌اکسیدکربن و کمک به حفظ محیط‌زیست است. در این بین برخی کشورها و کمپانی‌های خودروسازی امیدوارند با سرمایه‌گذاری روی سوخت سنتتیک، بتوانند موتورهای درون‌سوز را نجات دهند. اما در مقابل برخی منتقدان می‌گویند تهیه سوخت سنتتیک نیازمند صرف انرژی زیاد است. به‌ همین خاطر هزینه تمام‌شده آن برای مصرف‌کنندگان بیشتر از سوخت معمولی خواهد بود. همچنین مصرف انرژی بیشتر در فرایندهای تولید، به‌معنای افزایش آلودگی است.

نتایج مطالعه جدیدی که محققان کنسول بین‌المللی حمل‌ونقل پاک انجام داده‌اند، حکایت از آن دارد که هر لیتر سوخت سنتتیک قیمتی برابر با 2.80 یورو خواهد داشت. چنین رقمی تقریباً 50 درصد بیشتر از قیمت روز بنزین در کشوری مثل آلمان است. اگر بخواهیم دقیق‌تر و عینی‌تر باشیم، باید بگوییم پر‌کردن باک 75 لیتری شاسی‌بلند پورشه کاین با سوخت سنتتیک، 210 یورو یا 228 دلار برای مالک آب خواهد خورد.  

پورشه کاین سوخت سنتتیک

استفاده از مثال کاین بی‌دلیل نیست؛ چرا که پورشه جزو سرمایه‌گذاران بزرگ سوخت سنتتیک به‌ شمار می‌رود. به‌غیر‌از پورشه، شرکت فراری نیز حساب ویژه‌ای روی این نوع سوخت باز کرده و امیدوار است با کمک آن بتواند مدل‌های اسپرت با موتور درون‌سوز تولید کند.

سوخت‌ سنتتیک و افزایش آلایندگی‌های جانبی

برخلاف باور عمومی، سوخت‌های سنتتیک کاملاً پاک نیستند. همان‌گونه که در بالا نیز اشاره کردیم، تولید این نوع سوخت به انرژی زیادی نیاز دارد. علاوه‌براین، باید گفت سوخت سنتتیک در بسیاری از کشورها وارداتی خواهد بود. درنتیجه فرایندهای مربوط به حمل و تحویل آن باعث افزایش قیمت نهایی برای مصرف‌کنندگان می‌شود. ناگفته پیداست که در این صورت فقط قشر خاصی امکان استفاده از سوخت سنتتیک را خواهد داشت.

بنابراین اینکه فکر کنیم سوخت سنتتیک میزان آلایندگی خودروهای درون‌سوز را به‌ صفر می‌رساند، چندان درست نیست. در بهترین حالت می‌توان گفت این نوع سوخت‌ها می‌توانند بخشی از آلایندگی تولیدی توسط خودروهای درون‌سوز را کاهش دهند.

سوخت سنتتیک

شاید طرفداران سوخت‌های سنتتیک موفق شوند در سیاست‌های پارلمان اروپا جایگاهی برای آن دست‌وپا کنند، ولی در این صورت اهداف مرتبط با حفظ محیط‌زیست به‌طور کامل محقق نخواهد شد. بد نیست بدانید که استفاده از سوخت سنتتیک در موتورهای درون‌سوز، هرچند به‌میزان بسیار کمتر از بنزین و گازوئیل، اما باز هم مقداری دی‌اکسیدکربن و ذرات سرطان‌زا وارد جو می‌کند.

«الکس کینس»، یکی از مدیران مؤسسه «حمل‌ونقل و محیط‌زیست» باور دارد سوخت‌های سنتتیک چیزی جز راهکار مقطعی برای دارندگان محصولات پورشه نخواهد بود. وی در اظهارنظری جالب گفته است که تلاش سیاستمداران آلمانی برای جلوگیری از حذف موتورهای درون‌سوز و امیدواری آن‌ها به سوخت‌های سنتتیک، آینده سبز اروپا و صنعت خودروسازی این قاره را به‌خطر می‌اندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی