ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروژه CorePC
نرم افزار و اپلیکیشن

مایکروسافت با پروژه CorePC ویندوز 12 را مدرن‌تر می‌کند

مایکروسافت با پروژه CorePC قصد دارد سیستم‌عاملی ماژولار جهت امنیت بیشتر و به‌روزرسانی سریع‌تر را برای رقابت با کروم اواس، اندروید و iPadOS ایجاد کند.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که مایکروسافت در تلاش برای مدرن‌سازی ظاهر سیستم‌عامل خود در ویندوز 12 است. گفته می‌شود پروژه CorePC، ادامه‌دهنده راه ویندوز 10X خواهد بود و اجرای روان در کنار عملکرد بهینه را روی سخت‌افزارهای مختلف، تضمین می‌کند.

آنچه باید از ویندوز 12 و پروژه CorePC انتظار داشته باشیم

مایکروسافت برای سال‌های طولانی روی پروژه Core OS تمرکز داشت تا بتواند با حذف برنامه‌های منسوخ‌شده، سیستم‌عاملی سبک و امن با امکان نصب سریع بسته‌های به‌روزرسانی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. البته مایکروسافت هیچ وقت موفق نشد نسخه‌ای رسمی از این پروژه را برای کامپیوترهای سنتی ارائه کند و ویندوز 10X نیز که آخرین تلاش ردموندی‌ها در این زمینه بود، با شکست مواجه شد. نهایتاً هم پروژه در سال ۲۰۲۱ پس از سال‌ها توسعه و تست، متوقف گردید.

پروژه CorePC

اکنون به نظر می‌رسد که مایکروسافت برای بار دیگر قصد دارد امکانات مرتبط با ویندوز 10X را با پروژه CorePC به نسخه بعدی سیستم‌عامل خود اضافه کند. سازگاری با دستگاه‌های گوناگون یکی از اهداف اصلی این پروژه خواهد بود و احتمالاً این بار به جای حذف برنامه‌های قدیمی، پشتیبانی از آنها در مواقع ضروری و لازم، صورت خواهد گرفت. همچنین نسخه آتی ویندوز طراحی ماژولار دارد که امکان شخصی‌سازی بیشتری را فراهم می‌سازد تا در نسخه با توجه به سخت‌افزار، از قابلیت‌ها و امکانات متمایزی برخوردار باشد.

ماژولار بودن خروجی پروژه CorePC به معنای نصب و عملکرد مجزای قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل است. همین مسئله باعث می‌شود تا به‌روزرسانی آن، آسان‌تر از نسل‌های قبلی شود و با مهیاکردن پارتیشن‌های مجزا برای اپ‌ها، سطح امنیت را نیز افزایش دهد. تمامی این موارد می‌توانند ویندوز را به رقبایی مثل اندروید و iPadOS نزدیک کند تا شاید سهم این سیستم‌عامل از بازار تبلت‌ها و دستگاه‌های قابل‌حمل افزایش یابد. شایان ذکر است که نسخه فعلی ویندوز به‌صورت یک بسته واحد در یک پارتیشن نصب می‌شود؛ درنتیجه اطلاعات برنامه‌ها در کنار داده‌های کاربر و فایل‌های سیستمی در کنار هم قرار می‌گیرند.

پروژه CorePC

گمان می‌رود که پروژه CorePC بتواند بالاخره راه‌حلی جهت رقابت با کروم اواس نیز برای مایکروسافت فراهم سازد و بتواند عملکرد و تطبیق‌پذیری مشابه را به کاربران خود ارائه کند. چنین نسخه‌ای از ویندوز قادر خواهد بود مرورگر و برنامه‌های تحت وب در کنار ابزارهای آفیس و اپ‌های اندروید را به راحتی اجرا کند و به گزینه مناسبی برای دستگاه‌های دارای سخت‌افزار ضعیف و ارزان تبدیل شود. احتمال می‌رود برخی قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل بررسی خودکار محتوای روی صفحه و تشخیص متن درون عکس‌ها هم به ویندوز 12 اضافه شود؛ اگرچه بعضی از آن‌ها به سخت‌افزار اختصاصی نیاز خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sepehr2
    sepehr2 | ۱۴ فروردین ۱۴۰۲

    در متن نوشته «چنین نسخه‌ای از ویندوز قادر خواهد بود مرورگر و برنامه‌های تحت وب در کنار ابزارهای آفیس و اپ‌های اندروید را به راحتی اجرا کند و به گزینه مناسبی برای دستگاه‌های دارای سخت‌افزار ضعیف و ارزان تبدیل شود»
    مگه نگفته بودن که ویندوز ۱۲ حداقل ۸ گیگابایت RAM لازم داره؟
    خیلی تناقض داره.

مطالب پیشنهادی