ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

OpenAI
هوش مصنوعی

نامه سرگشاده ماسک و 1000 فعال حوزه فناوری: به‌خاطر بشریت توسعه هوش مصنوعی را 6 ماه متوقف کنید

جمعی از فعالان حوزه فناوری در نامه سرگشاده‌ای از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خواسته‌اند توسعه مدل‌های پیشرفته‌تر از GPT-4 را متوقف کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰

گروهی از فعالان فناوری، متخصصان هوش مصنوعی و علاقه‌مندان به این حوزه ازجمله «ایلان ماسک»، مدیرعامل توییتر و «استیو وزنیاک»، هم‌بنیان‌گذار اپل در نامه‌ای سرگشاده از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی درخواست کرده‌اند که تا حداقل 6 ماه آینده توسعه مدل‌های قدرتمندتر از GPT-4 را متوقف کنند.

نامه سرگشاده‌ای که توسط مؤسسه غیرانتفاعی Future of Life منتشر شده و به امضای حدود 1000 نفر ازجمله مدیرعامل Stability AI، هم‌بنیان‌گذار پینترست، هم‌بنیان‌گذار ریپل و «یووال نوح هراری» رسیده، خواستار توقف فوری آموزش مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر شده است.

در بخشی از این نامه آمده: «سیستم‌های هوش مصنوعی با هوشمندی قابل‌رقابت با انسان‌ها می‌توانند ریسک‌های بزرگی را متوجه جامعه و بشریت کنند.» نامه حاضر باور دارد که این ابزارهای پیشرفته می‌توانند تغییر بزرگی را در تاریخ حیات در زمین ایجاد کنند و ازاین‌رو، باید دقیق و با صرف منابع کافی آن‌ها را برنامه‌ریزی و مدیریت کرد.

توسعه هوش مصنوعی باید تحت کنترل دربیاید

این نامه اضافه می‌کند: «متأسفانه این سطح از برنامه‌ریزی و مدیریت فعلاً به‌چشم نمی‌خورد؛ هرچند که آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر وارد رقابتی خارج از کنترل برای توسعه و پیاده‌سازی ذهن‌های دیجیتالی قدرتمندتری شده‌اند که هیچ‌کس – نه حتی سازندگانشان – نمی‌توانند آن‌ها را بفهمند و پیش‌بینی یا به‌شکلی قابل‌اطمینان کنترل کنند.»

«گری مارکوس»، استاد بازنشسته افتخاری دانشگاه نیویورک که از امضاکنندگان این نامه بوده است، درباره آن به رویترز می‌گوید: «این نامه بی‌نقص نیست، اما روحیه درستی دارد: تا زمانی که درک بهتری نسبت به عواقب [این فناوری] پیدا کنیم، باید سرعت توسعه آن را کاهش دهیم. [هوش مصنوعی] می‌تواند آسیب‌های جدی داشته باشد... بازیگران بزرگ این حوزه روزبه‌روز کارهای خود را مخفیانه‌تر پیش می‌برند، درنتیجه کار جامعه برای ایستادگی در برابر آسیب‌های احتمالی این فناوری سخت‌تر می‌شود.»

شرکت OpenAI هنوز به انتشار این نامه واکنشی نشان نداده است. این درخواست در شرایطی مطرح می‌شود که پلیس اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه به جمع سازمان‌هایی پیوست که درباره مسائل اخلاقی و حقوقی مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته ازجمله ChatGPT ابراز نگرانی کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • اج133
    اج133 | ۹ فروردین ۱۴۰۲

    اینا همونایی هستند که از رقابت عقب افتادند چرا باید جلوی چنین پیشرفتی گرفته بشه

    • sackboy
      sackboy | ۹ فروردین ۱۴۰۲

      ممکنه بعضیاشون به این دلیل بیانیه رو امضا کرده باشن، ولی واقعیتش اینه که فارغ از بی تاثیر بودن احتمالی این بیانیه ها در برابر این جریان، حرفشون خیلی هم غلط نیست. اگر این مسیر حساب شده پیش نره آدمای زیادی می‌تونن ازش آسیب ببینن.
      که البته سناریوی بسیار محتملی هم هست.

    • Nnb
      Nnb | ۱۰ فروردین ۱۴۰۲

      دقیقاً همینطوره

مطالب پیشنهادی