ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دستیار تویوتا
اخبار خودرو

عملکرد متفاوت دستیار هوشمند‌ تویوتا در تصادفات رانندگی

دستیارهای کمک‌راننده بخش جدانشدنی خودروهای امروزی هستند. این دستیارها به راننده کمک می‌کنند تا سواری ایمن‌تری را تجربه کند.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۰

دستیارهای کمک‌راننده بخش جدانشدنی خودروهای امروزی هستند. این دستیارها به راننده کمک می‌کنند تا سواری ایمن‌تری را تجربه کند. بااین‌حال شرکت ژاپنی تویوتا اعتقاد دارد که می‌تواند این کار را به روشی متفاوت انجام دهد. به گفته این شرکت، دستیار تویوتا می‌تواند شرایط کاری خود را براساس ویژگی‌های بدن افراد تغییر دهد.

دستیار رانندگی تویوتا THUMS نامیده می‌شود که معادل عبارت مدل انسانی کامل برای ایمنی است. نخستین نسل این دستیار در سال 1997 میلادی معرفی شد و اکنون نسل هفتم آن در خودروهای تویوتا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته تویوتا اعتقاد دارد که نسل جدید نرم‌افزار همراه راننده با سایر گزینه‌های موجود در بازار متفاوت خواهد بود.

بنابر اعلام شرکت ژاپنی، وضعیت بدن افراد بر میزان ضربه وارده در تصادفات رانندگی مؤثر است. برای مثال، شدت ضربه در زمانی که فرد خوابیده است با زمانی که فرد می‌نشیند، متفاوت خواهد بود. بنابراین دستیار ایمنی تویوتا باید بداند که سرنشینان در چه وضعیتی قرار گرفته‌اند تا عملکرد خود را مطابق وضعیت فعلی آن‌ها به‌روزرسانی کند. این کار به دستیار کمک راننده این شرکت اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی دقیق‌تری از شرایط موجود داشته باشد.

دستیار تویوتا تصادفات را پیش‌بینی می‌کند

نسخه‌های جدید سامانه ایمنی تویوتا از مدل‌های دیجیتال انسانی برای شبیه‌سازی وضعیت‌های تصادف استفاده می‌کنند. این شبیه‌سازی به متخصصین خودروساز ژاپنی اجازه داده است تا تأثیر ضربات مختلف را بر استخوان‌ها، اندام‌ها و ماهیچه‌های بدن انسان را پیش‌بینی کنند. همچنین دستیار تویوتا اکنون می‌تواند نحوه تغییر موقعیت عضلات بدن انسان را هنگام مانوردادن وسیله نقلیه شبیه‌سازی کند.

اما انجام این کار چه مزیتی دارد؟ به گفته تویوتا، یکی از بزرگ‌ترین صدمات ناشی از تصادفات رانندگی به اثر زیردریایی معروف است. در این اثر سرنشین از زیر کمربند ایمنی به بیرون می‌لغزد و ناحیه شکم او در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرد. درک درست وضعیت بدن سرنشین و میزان فشار واردشده به او توسط دستیار ایمنی تویوتا، از آسیب به ستون فقرات درنتیجه فشار به شکم جلوگیری می‌کند.

THUMS قبلاً در توسعه خودرو تویوتا استفاده شده است و اصول آن را می‌توان در سایر زمینه‌های حمل‌ونقل همچون حمل‌ونقل ریلی یا صنعت هوایی نیز به کار برد. تویوتا از سال 2021 دسترسی رایگان به دانش خود را با هدف کمک به ایجاد جامعه‌ای با تحرک ایمن‌تر فراهم کرده است تا همگان بتوانند از مزیت‌های دستیار تویوتا بهره‌مند شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی