ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لاستیک‌های فرمول یک
خودرو

چرا لاستیک‌های فرمول پیش از استفاده به پتوی الکتریکی نیاز دارند؟

فرمول یک یکی از پیچیده‌ترین مسابقات اتومبیلرانی است. جالب است بدانید که لاستیک های فرمول یک پیش از استفاده باید گرم شوند.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

فرمول یک یکی از پیچیده‌ترین مسابقات اتومبیلرانی است. قوانین سفت و سخت این سری مسابقات و روند آماده سازی خودروها به راحتی می‌تواند موجب گیج شدن هرکسی شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های قوانین این مسابقات، مربوط به لاستیک‌های فرمول یک می‌شود. به بیان ساده، لاستیک های فرمول یک پیش از استفاده باید گرم شوند اما این مساله به چالش جدید تیم‌های فرمول یک تبدیل شده است.

لاستیک‌های فرمول یک از دو بخش تشکیل می‌شوند که شامل جداره بیرونی و قسمت درونی است. این دو قسمت در دماهای متفاوتی کار می‌کنند  و سطح لاستیک به دلیل تماس با زمین، گرمای بیشتری را تحمل می‌کند.

اگر از یک لاستیک فرمول یک در حالت عادی استفاده کنید، جداره بیرونی آن پس از مدت کوتاهی به دلیل گرمای زیاد متلاشی می‌شود. در نتیجه تیم‌های فرمول یک از پتو لاستیک یا گرمکن تایر استفاده می‌کنند. این ابزار به تیم‌های فرمول یک کمک می‌کند تا در جریان یک چرخه تدریجی، دمای تمامی بخش‌های لاستیک را با یکدیگر هم‌تراز کنند.

لاستیک‌های فرمول یک

گرم کردن لاستیک به تیم‌های فرمول یک کمک می‌کند تا استفاده مفیدتری از این قطعات داشته باشند. لاستیک‌های گرم شده فشار کمتری را هنگام شروع به حرکت تحمل می‌کنند. در نتیجه هندلینگ خودرو بهتر است و لاستیک طی زمان کمتری به دمای مطلوب کارکرد می‌رسد.

اگر تیم‌های فرمول یک از پتوی تایر برای گرم کردن لاستیک استفاده نکنند، لاستیک در دورهای اولیه فشار قابل توجهی را تحمل می‌کند. حرکت در دورهای اولیه برای راننده دشوار می‌شود و علاوه برآن امکان ترکیدن ناگهانی لاستیک به دلیل تغییر دمای شدید آن وجود دارد.

تلاش‌های محیط زیستی بر علیه لاستیک‌های فرمول یک

شرکت ایتالیایی پیرلی و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، اعتقاد دارند که استفاده از پتوهای تایر به محیط زیست آسیب می‌رساند. بنابراین آن‌ها در تلاش هستند تا این پتوها را حذف کنند و روش‌های بهتری را جایگزین آن کنند که با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته باشد. پیرلی در حال تلاش برای عرضه لاستیک‌هایی است که به پتو نیاز ندارند. این تایرها در اکثر آزمایش‌ها عملکرد موفقی نداشته‌اند اما در گرندپری بحرین، بالاخره جنبه‌های مثبت این تایرها نمایان شد. با این حال تیم‌های فرمول یک و رانندگان دید مثبتی نسبت به این تایرها ندارند.

علاوه بر مساله فروپاشی تایرها، معضل بزرگتری نیز در مورد لاستیک‌های گرم نشده وجود دارد. خودروهای فرمول یک برخلاف اتومبیل‌های عادی، فاقد سامانه ترمز ضدقفل هستند. در نتیجه اگر قدرت ترمزها بر قدرت کشش لاستیک‌ها غلبه کند، شاهد لرزش و قفل شدن لاستیک‌ها خواهیم بود، موضوعی که به سر خوردن اتومبیل منتهی می‌شود.

لاستیک‌های فرمول یک

در نهایت این دلیل، استدلال محیط زیستی پیرلی و FIA را به طور کامل رد می‌کند. زمانی که تایرها به خوبی گرم نشده باشند، در هر زمانی امکان قفل شدن آن‌ها وجود دارد. بنابراین آمار خرابی تایر افزایش می‌یابد و خودروها به لاستیک‌های فرمول یک بیشتری نیاز دارند. در نتیجه منابع بیشتری برای تولید و عرضه لاستیک‌ها مورد نیاز است. بنابراین تا زمانی که پیرلی و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی نتوانند ترکیبات جدیدی برای تایرها پیدا کنند، استفاده از پتو لاستیک تنها راه حل مفید، کارآمد و سازگار با محیط زیست است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی