ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اعماق اقیانوس
محیط زیست

رکورد ثبت تصویر از عمیق‌ترین ماهی اقیانوس‌ها شکسته شد [تماشا کنید]

محققان به‌تازگی موفق به ثبت تصویر یک ماهی در عمق 8336 متری اقیانوس در نزدیکی ژاپن شده‌اند و از این حیث رکورد زده‌اند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

دانشمندان تصویر یک حلزون‌ماهی را در عمق 8336 متری زیر اقیانوس ثبت کرده‌اند تا رکورد ثبت تصویر ماهی‌ها در اعماق آب‌های سیاره زمین شکسته شود. این ماهی در گودال ایزو-اوگاساوارا در نزدیکی ژاپن پیدا شده است. رکورد قبلی در سال 2018 در گودالی موسوم به ماریانا در همسایگی همین گودال ثبت شده بود.

به گزارش BBC، دانشمندان تصویری از یک ماهی در عمق 8336 متری اقیانوس را ثبت کرده‌اند و می‌گویند رکورد ثبت تصویر از عمیق‌ترین ماهی دریاها شکسته شده است. آن‌ها برای انجام این کار یک دوربین خودکار را به گودال ایزو-اوگاساوارا فرستادند و این موجود را مشاهده کردند. گفته می‌شود که این حلزون‌ماهی در نقطه‌ای دیده شده است که احتمالاً حداکثر عمق برای زیست این گونه از ماهی‌ها محسوب می‌شود.

پروفسور «الن جیمیسون» از دانشگاه وسترن استرالیا می‌گوید: «اگر این رکورد شکسته شود، تفاوت آن احتمالاً افزایش اندکی در حد چند متر خواهد بود.» البته او مدعی است که ماهی حاضر احتمالاً می‌تواند در عمق‌های بیشتر هم دوام بیاورد، چون آب‌های گودال ایزو-اوگاساوارا اندکی گرم‌تر از آب‌های گودال ماریانا است.

شکسته‌شدن رکورد عمیق‌ترین ماهی اقیانوس‌ها در مقابل دوربین

این حلزون‌ماهی موجودی کم‌سن‌وسال از گونه Pseudoliparis است، اما دانشمندان آن را به دام نینداختند تا دقیق‌تر بررسی‌اش کنند. درعوض چندین ماهی دیگر را در عمق 8022 متری اقیانوس گردآوری کردند که ظاهراً از گونه Pseudoliparis belyaevi بودند.

جیمیسون می‌گوید: «پیش‌بینی می‌کردیم که عمیق‌ترین ماهی در گودال ایزو-اوگاساوارا و یک حلزون‌ماهی باشد. کلافه می‌شوم وقتی مردم به من می‌گویند ما هیچ چیزی راجع به اعماق دریا نمی‌دانیم؛ چرا که می‌دانیم. اوضاع به‌سرعت درحال تغییر است.»

رکورد قبلی ثبت تصویر از عمیق‌ترین ماهی دنیا در سال 2018 در عمق 8178 متری در گودال ماریانا به ثبت رسیده بود. دانشمندان آن ماهی را که با نام حلزون‌ماهی ماریانا معرفی می‌شود، از سال 2014 می‌شناختند. گفته می‌شود که حلزون‌ماهی‌ها می‌توانند به عمیق‌ترین نقاط اقیانوس در عمق 6 تا 11 هزار متری برسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی