ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدارک تعویض پلاک ۱۴۰۲
اخبار خودرو

مدارک لازم برای تعویض پلاک در سال ۱۴۰۲

یکی از اصلی‌ترین مراحل انتقال سند مالکیت خودرو تعویض پلاک است. با استفاده از پلاک می‌توان از هویت، مشخصات و نشانی مالک خودرو مطلع شد.

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

یکی از اصلی‌ترین مراحل انتقال سند مالکیت خودرو تعویض پلاک است. با استفاده از پلاک می‌توان از هویت، مشخصات و نشانی مالک خودرو مطلع شد. تعویض پلاک در مراکز خاصی انجام می‌شود و به یک سری مدارک احتیاج دارد. اما مدارک تعویض پلاک ۱۴۰۲ شامل چه مواردی می‌شود؟

برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید به سیستم نوبت‌دهی اینترنتی رفته و جهت رزرو نوبت اقدام کنید. اما پیش از مراجعه به این مراکز بهتر است مدارک لازم را تهیه کرده تا تأخیری در این فرایند به وجود نیاید. مدارک تعویض پلاک ۱۴۰۲ همان مدارکی هستند که در سال‌های گذشته به آن‌ها احتیاج بود. مراحل تعویض پلاک نیز درست همانند سال گذشته طی می‌شوند. نکته مهم اینکه در هنگام مراجعه جهت تعویض پلاک حضور فیزیکی خریدار و فروشنده (یا نمایندگان قانونی آن‌ها) به‌همراه مدارک مربوطه ضرورت دارد.

فروشنده و خریدار در پروسه تعویض پلاک در سال جدید به مدارک متعددی احتیاج دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. به خاطر داشته باشید که علاوه بر حضور فیزیکی خریدار و فروشنده، به حضور فیزیکی خودرو نیز احتیاج است.

مدارک لازم برای فروشنده جهت تعویض پلاک ۱۴۰۲

در سال جدید، فروشنده در هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک مستلزم ارائه مدارک زیر است:

  • سند مالکیت خودرو، برگ سبز یا برگه شناسایی خودرو
  • کارت خودرو
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • بیمه‌نامه خودرو
  • برگه تأییدیه معاینه فنی معتبر (برای خودروهایی که حداقل ۴ سال از تولید آن‌ها گذشته باشد.)
  • برگه عدم خلافی خودرو (فروشنده در همان مرکز تعویض پلاک نیز می‌تواند خلافی خودرو را تسویه کرده و برگه عدم خلافی را دریافت کند.)
مدارک تعویض پلاک ۱۴۰۲

مدارک لازم برای خریدار جهت تعویض پلاک

مدارک لازم جهت تعویض پلاک در سال ۱۴۰۲ برای خریدار شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • سند احراز محل سکونت (سند خانه، اجاره‌نامه و...)
  • جدیدترین قبض آب، برق یا گاز متعلق به محل سکونت خریدار
  • درصورتی‌که محل سکونت به نام خریدار نباشد، به مدارک شناسایی فردی که محل سکونت به نام او است و همین‌طور مدارک تأیید‌کننده نسبت (همسر، والدین و...) احتیاج است.

پس از نوبت‌گیری اینترنتی، فروشنده و خریدار با در دست داشتن مدارک تعویض پلاک ۱۴۰۲ به‌همراه خودرو به مرکز تعویض پلاک مربوطه رفته و پس از تعیین باجه، مدارک لازم را تحویل می‌دهند. سپس فرم‌هایی را تکمیل می‌کنند و پس از پرداخت هزینه تعویض پلاک و هزینه پست سند و کارت خودرو توسط خریدار و همین‌طور تسویه خلافی‌های احتمالی توسط فروشنده، نوبت به تأیید اصالت ماشین می‌رسد.

کارشناسان و بازرسان فنی مشخصات مختلف خودرو ازجمله شماره شاسی، شماره موتور و... را با مشخصات قید‌شده در برگه سند و فرم‌هایی که پر شده است، مطابقت داده و اصالت ماشین را مورد‌تأیید قرار می‌دهند. پس از تأیید اصالت خودرو، مجوز فک پلاک قدیم و نصب پلاک جدید صادر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی