ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گواهینامه های رانندگی در یک کارت
اخبار خودرو

انواع گواهینامه‌های رانندگی در یک کارت واحد تجمیع می‌شود

به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی، از مدت‌ها پیش تمام گواهینامه‌های رانندگی در یک کارت تجمیع شده‌اند.

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰

به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی، از مدت‌ها پیش تمام گواهینامه های رانندگی در یک کارت تجمیع شده‌اند. به بیان بهتر، گواهینامه رانندگی با وسایل نقلیه متفاوت ازجمله موتورسیکلت، خودروی سواری، کامیون و... همگی در یک کارت جمع‌آوری شده‌اند و دیگر نیازی به‌همراه داشتن کارت‌های متفاوت نیست.

در پشت کارت رانندگی جدید یک جدول شامل ستون‌های متعدد ازجمله نوع گواهینامه و تاریخ صدور آن وجود دارد. بدین‌ترتیب با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به گواهینامه‌های صادرشده برای یک فرد همگی در بانک اطلاعاتی پلیس به ثبت می‌رسند، اگر فردی گواهینامه پایه ۲، پایه ۳ و یا گواهی رانندگی با موتورسیکلت دریافت کرده باشد، اطلاعات و همین‌طور تاریخ صدور آن‌ها در جدول موجود پشت کارت درج می‌شود.

تجمیع و یکی کردن گواهینامه های رانندگی در یک کارت اقدام مدبرانه‌ای از سوی پلیس است که از طرف دیگر، زحمت نگهداری از کارت‌های مختلف را از دوش رانندگان برمی‌دارد. بدون‌شک حمل تنها یک کارت گواهینامه در جیب یا کیف خیلی به‌صرفه‌تر و راحت‌تر از نگهداری چندین کارت است.

به گفته پلیس:‌ «اگر فردی قبلاً یک گواهینامه (مثلاً برای راندن خودروی سواری) داشته باشد و به‌تازگی مجوز راندن موتورسیکلت را نیز دریافت کرده باشد، آنگاه اطلاعات مربوطه روی همان کارت قبلی به ثبت می‌رسد

گواهینامه های رانندگی در یک کارت
جدول پشت کارت رانندگی

کارت جدید رانندگی علاوه بر درج گواهینامه‌های مختلف، شامل یک کد تصویری (QR) نیز می‌شود. پلیس از طریق ابزار خاص می‌تواند این کد تصویری را خوانده و از طریق آن به اطلاعاتی همچون سوابق رانندگی صاحب گواهینامه و... دسترسی پیدا کند. این کد امنیت بالایی داشته و رمزگشایی آن توسط افراد معمولی غیرممکن است.

گرفتن گواهینامه امری بدیهی و واجب برای راندن وسایل نقلیه متفاوت به‌حساب می‌آید. ولی تا پیش از صدور کارت رانندگی جامع، افراد مجبور بودند محض احتیاط تمام گواهینامه‌های خود را به‌همراه داشته باشند تا در صورت نیاز آن‌ها را به پلیس ارائه دهند. ولی حالا تمام گواهینامه‌ها در یک کارت جامع جمع‌آوری شده که حمل آن آسان‌تر است؛ هرچند که درصورت مفقودی این کارت، راننده تا صدور کارت المثنی عملاً حق استفاده از خودرو، موتورسیکلت و... را ندارد. همچنین برای آگاهی از شرایط گواهینامه بین المللی و نحوه دریافت آن می‌توانید به وب‌سایت کانون جهانگردی و اتوموبیل‌رانی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی