ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تخم دایناسور
میان رشته ای

سنگی که 175 سال پیش کشف شده بود، یک تخم دایناسور 60 میلیون ساله از آب درآمد!

محققان می‌گویند سنگی که در موزه لندن نگهداری می‌شد، درواقع تخم یک نوع دایناسور با قدمت 60 میلیون سال است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

گاهی اوقات نمی‌توانیم آنچه را که در مقابل ما قرار گرفته است، به‌سادگی تشخیص دهیم. دانشمندان موزه تاریخ طبیعی لندن هم خطای مشابهی را مرتکب شده‌اند و حالا پس از گذشت 175 سال از زمان کشف چیزی که فکر می‌کردند یک سنگ معدنی است، متوجه شده‌اند که با یک تخم دایناسور 60 میلیون ساله طرف هستند!

براساس بیانیه موزه تاریخ طبیعی لندن، چیزی که به مدت 175 سال به‌عنوان یکی از اجزای مجموعه سنگ‌های معدنی این موزه نگهداری می‌شد، درواقع یک تخم دایناسور چندین میلیون ساله از آب درآمد. این تخم در سال 1883 توسط مردی به نام «چارلز فریزر» در مرکز هند کشف و به موزه لندن آورده شد.

ولی این ماده کروی‌شکل اخیراً توجه «رابین هانسن»، یکی از مسئولان این موزه را به خود جلب کرد و او آن را به متخصصانی از بخش دایناسورهای موزه نشان داد و همین مسئله آغازگر تحقیقاتی تازه دراین‌باره شد.

بررسی‌های بیشتر راز این تخم دایناسور ناشناخته را برملا کرد

«پل برت» و «سوزانا میدمنت»، دایناسورشناسان موزه تاریخ طبیعی لندن خیلی زود دریافتند که این سنگ عقیق از نظر شکل، اندازه و بافت شباهت زیادی به تخم دایناسورها دارد. آن‌ها درنهایت با استفاده از سی‌تی اسکن آن را بررسی کردند تا ببینند واقعاً با چه چیزی طرف هستند.

این بررسی دقیق به آن‌ها نشان داد که این سنگ درواقع تخم یک تیتانوسور است که در دوره کرتاسه در حوالی هند زندگی می‌کرد. تخم‌های این گونه معمولاً اندازه کوچکی دارند و به‌صورت دسته‌ای و نه تکی تولید می‌شوند. به‌علاوه، دانشمندان می‌گویند این تخم به تخم سایر تیتانوسورهای چین و آرژانتین شباهت دارد.

محققان می‌گویند پوشش عقیق‌مانند این تخم به‌خاطر فعالیت‌های آتشفشانی در این منطقه به‌وجود آمده است. ولی این تخم چطور از بخش مواد معدنی موزه لندن سر درآورده بود؟ به گفته متخصصان، تخم دایناسورها در آن زمان به‌صورت علمی شناسایی نشده بود، ولی این تخم می‌توانست اولین تخم شناخته‌شده در تاریخ باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی