ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

کشف سیگنالی عجیب از یک جهان بیگانه؛ اولین میدان مغناطیسی در سیاره‌های فراخورشیدی؟

اهمیت کشف میدان مغناطیسی از آن جهت است که برای وجود حیات ضروری تلقی می‌شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰

اخترشناسان سیگنال رادیویی تکرارشونده‌ای را از یک سیاره فراخورشیدی و ستاره‌ای که این سیاره به دور آن می‌چرخد، شناسایی کرده‌اند که هر دو در فاصله 12 سال نوری زمین قرار دارند. این سیگنال نشان می‌دهد که این سیاره احتمالاً دارای میدان مغناطیسی است و حتی شاید اتمسفر داشته باشد.

مشاهدات اخیر تلسکوپ رادیویی آرایه بسیار بزرگ (VLA) در نیومکزیکو شواهد یک میدان مغناطیسی روی سیاره سنگی YZ Ceti b را نشان داده است که به دور ستاره‌ای در فاصله 12 سال نوری از زمین می‌چرخد. این نخستین‌باری است که شواهد وجود میدان مغناطیسی در یک سیاره در خارج از منظومه شمسی مشاهده می‌شود.

«جو پشی»، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «جستجو به‌دنبال جهان‌های سکونت‌پذیر یا دارای حیات در سایر سامانه‌های ستاره‌ای تا حدی وابسته به این است که این سیارات فراخورشیدیِ سنگی میدان مغناطیسی داشته باشند.» بدون این میدان‌ها، ذرات پرانرژی از ستاره‌ها وارد سطح سیاره می‌شوند و جلوی شکل‌گیری حیات را می‌گیرند.

میدان مغناطیسی برای وجود حیات کافی نیست

بااین‌حال، گفته می‌شود که YZ Ceti b یک سیاره سکونت‌پذیر نیست. این سیاره فاصله بسیار کمی با ستاره‌اش دارد و این فاصله آن‌قدر کم است که نمی‌تواند برای میزبانی از حیات مطلوب باشد. به‌علاوه، YZ Ceti b با چنان سرعتی به دور ستاره خود می‌چرخد که یک سال آن معادل دو روز زمین است.

فاصله نزدیک این سیاره و ستاره آن باعث شده است میدان مغناطیسی YZ Ceti b با مواد حاصل از این ستاره برخورد کند و در تماس با میدان مغناطیسی ستاره فلش‌های درخشانی از انرژی را به نمایش بگذارد. محققان می‌گویند امواجی که آن‌ها مشاهده کرده‌اند، شفق‌هایی روی ستاره بوده‌اند که احتمالاً بر اثر تعامل با سیاره به‌وجود آمده‌اند.

پژوهشگران مدعی‌اند که این اکتشاف اطلاعات جدیدی را درباره محیط پیرامون ستاره‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد. البته محققان صددردرصد مطمئن نیستند که این شفق ستاره‌ای صرفاً تحت تأثیر YZ Ceti b به‌وجود آمده باشد. رصدهای بیشتری لازم است تا این موضوع دقیق‌تر به تأیید برسد.

بااین‌وجود، دانشمندان امیدوارند که این اکتشاف بتواند به مطالعات بیشتر پیرامون سیاره‌های سکونت‌پذیر در سایر نقاط فضا کمک کند. نتایج این پژوهش در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی