ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

ناسا از ابزار تعاملی جدیدی برای کاوش در مریخ رونمایی کرد

ناسا از این تصویر تعاملی به‌عنوان «باوضوح‌ترین تصویر جهانی از سیاره سرخ» یاد کرده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰

ناسا ابزار تعاملی جدیدی را راه‌اندازی کرده است که در محیطی مانند Google Earth، مریخ را با جزئیات فوق‌العاده‌ای نشان می‌دهد و کاربران می‌توانند با کلیک ماوس خود بین نقاط مختلف سیاره سرخ جابه‌جا شوند.

تصویر تعاملی و چندتکه خارق‌العاده CTX مریخ از 110 هزار تصویر تشکیل شده که توسط دوربین زمینه یا CTX مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) گرفته شده است. ناسا در پست وب‌سایت خود این ابزار را به‌عنوان «باوضوح‌ترین تصویر جهانی از سیاره سرخ» توصیف کرده است و اضافه می‌کند که اگر این تصویر 5.7 تریلیون پیکسلی چاپ می‌شد، به‌اندازه‌ای بزرگ بود که بتواند ورزشگاه رز بول در پاسادینا، کالیفرنیا با گنجایش 92542 نفره خود را بپوشاند.

نحوه کاوش در مریخ با ابزار جدید ناسا

زمانی که از این تصویر تعاملی بازدید کنید، با زاویه دیدی روبه‌رو خواهید شد که تا حدودی بالاتر از سطح مریخ قرار دارد.

در پایین صفحه آن مجموعه‌ای از پیشنهادها برای مکان‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. با این گزینه‌ها می‌توانید بازدید خود از سیاره سرخ را با دهانه جیزرو آغاز کنید؛ بستر دریاچه خشک‌شده باستانی که مریخ‌نورد استقامت ناسا طی چند سال گذشته در آن به‌دنبال شواهدی از حیات میکروبی باستانی بوده است.

سپس با استفاده از دکمه‌های موجود یا ماوس می‌توانید روی نقاط مختلفی از سیاره بزرگ‌نمایی کنید و با انجام این کار، فاصله بین مریخ‌نورد استقامت و دیگر ابزار عملیاتی ناسا، یعنی کنجکاوی را بررسی کنید. همچنین اگر نکته جالبی را پیدا کردید و قصد دارید یک بار دیگر از آن بازدید کنید، می‌توانید به‌سادگی مکان مورد‌نظر خود را با استفاده از دکمه‌های قرار‌گرفته در سمت چپ صفحه، بوک‌مارک کنید.

«جی دیکسون»، دانشمند پردازش تصویر که این پروژه را رهبری می‌کند، در مورد آن گفت:

«چیزی می‌خواستم که برای همه قابل دسترس باشد. اکنون دانش‌آموزان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. مادر من که به‌تازگی 78ساله شده است نیز می‌تواند از آن استفاده کند. هدف این ابزار کاهش موانع برای افرادی است که علاقه‌مند به کاوش در مریخ هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی