ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبکه کابلی زیردریایی
اینترنت و شبکه

شانه‌به‌شانه آمریکا؛ چین می‌خواهد با یک شبکه فیبر نوری، سه قاره را بهم متصل کند

چین می‌خواهد با یک شبکه کابلی جدید در زیر دریا، شرق آسیا را به خاورمیانه و اروپا وصل کند تا به آمریکا وابسته نباشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰

شرکت‌های مخابراتی چینی درحال توسعه شبکه اینترنت فیبری نوری جدیدی به ارزش 500 میلیون دلار هستند که سه منطقه آسیا، خاورمیانه و اروپا را از زیر دریا به یکدیگر وصل می‌کند. این پروژه در رقابت با پروژه‌های مشابه آمریکایی ساخته می‌شود و هدف آن اطمینان از پایداری شبکه حتی درصورت بالاگرفتن تنش‌ها با غرب است.

به گزارش رویترز، چهار منبع آگاه اعلام کرده‌اند که سه اپراتور اصلی چین یعنی چاینا تلکام، چاینا موبایل و چاینا یونیکام درحال کار روی پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه کابلی اینترنت دنیا در زیر دریا هستند. این شبکه هنگ‌کنگ را به استان هاینان چین وصل می‌کند و بعد به سنگاپور، پاکستان، عربستان سعودی، مصر و فرانسه می‌رود.

این منبع مطلع می‌گویند شرکت HMN Tech که عمده سهام آن در اختیار شرکت Hengtong Optic-Electric Co است، برای ساخت این شبکه از دولت چین یارانه دریافت خواهد کرد. وزارت خارجه این کشور در واکنش به این گزارش، بدون اشاره مستقیم به این پروژه، اعلام کرده که همیشه شرکت‌های چینی را به سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های خارجی تشویق کرده است.

 شبکه کابلی چین رقیبی برای پروژه آمریکایی خواهد بود

این پروژه که با نام EMA (Europe-Middle East-Asia) از آن اسم برده می‌شود، می‌خواهد به رقابت مستقیم با پروژه‌ای موسوم به SeaMeWe-6 برود که شرکت کابل‌سازی آمریکایی SubCom انجام آن را بر عهده گرفته است و سنگاپور را از طریق پاکستان، عربستان سعودی، مصر و چندین کشور دیگر به فرانسه وصل خواهد کرد.

پروژه SeaMeWe-6 ابتداً شامل چین بود و شرکت HMN Tech قرار بود کابل‌های آن را تأمین کند. اما فشارهای دولت آمریکا باعث شد این پروژه به SubCom برسد. وزارت بازرگانی ایالات‌متحده همچنین در ماه دسامبر 2021 تحریم‌هایی را علیه HMN Tech وضع کرد و مدعی شد که این شرکت از فناوری‌های آمریکایی برای تجهیز ارتش چین استفاده کرده است.

منابع آگاه می‌گویند پروژه EMA احتمالاً تا پایان سال 2025 آنلاین خواهد شد. اخبار مربوط به پروژه شبکه فیبر نوری چین در شرایطی منتشر می‌شود که پیش‌تر رویترز در گزارشی گفته بود دولت آمریکا نگران شنود داده‌های اینترنتی است و در چهار سال گذشته توانسته جلوی برخی از پروژه‌های کابل‌کشی این کشور در زیر دریا را بگیرد.

کارشناسان نگرانند که جدایی هرچه بیشتر شبکه‌های مورد‌تأیید آمریکا و چین بر کیفیت و اهداف اینترنت اثر منفی بگذارد و بسیاری از کارکردهای آن را برای ارتباط جهانی دچار مشکل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی