ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدرنا
سلامت

مدرنا: واکسن‌های سرطان و بیماری‌های قلبی تا سال 2030 از راه می‌رسند

شرکت داروسازی مدرنا اطمینان دارد که واکسن‌های mRNA سرطان و بیماری‌های قلبی تا پایان دهه جاری عرضه خواهند شد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰

بیماری‌های قلبی و سرطان ازجمله مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در آمریکا به‌حساب می‌آیند. اما شرکت مدرنا انتظار دارد که واکسن‌های mRNA بتوانند تا پایان دهه جاری میلادی آماده شوند و آن‌ها آمار تلفات را به‌شکل قابل‌توجهی کاهش دهند.

به گزارش گاردین، دانشمندان شرکت مدرنا می‌گویند با استفاده از واکسن‌های جدید که در برابر انواع بیماری‌ها ازجمله سرطان مؤثر خواهند بود، می‌توان میلیون‌ها زندگی را نجات داد. این شرکت اطمینان دارد که واکسن‌های جدید آن‌ها تا سال 2030 آماده مصرف خواهند بود.

مطالعات نشان داده است که این واکسن‌ها پتانسیل‌های بسیار زیادی دارند. محققان باور دارند که موفقیت واکسن‌های ویروس کرونا باعث شده است تا روند تولید سایر واکسن‌ها هم به‌شکلی شگفت‌آوری تسریع شود.

مدرنا: فناوری mRNA درمان بیماری‌های درمان‌ناپذیر را ممکن می‌کند

دکتر «پاول برتون»، مدیر ارشد داروسازی مدرنا می‌گوید: «فکر می‌کنم بتوانیم واکسن‌های سرطان شخصی‌سازی‌شده را برای انواع مختلف تومورها به مردم سراسر دنیا ارائه کنیم.» او مدعی است که فناوری mRNA می‌تواند برای درمان بیماری‌های نادری که پیش‌تر درمان‌ناپذیر بودند هم استفاده شود. برتون ادامه می‌دهد: «فکر می‌کنم 10 سال دیگر به جهانی خواهیم رسید که واقعاً می‌توانیم منشأ ژنتیکی بیماری‌ها را تشخیص دهیم و با کمک فناوری‌های مبتنی بر mRNA به‌شکلی نسبتاً ساده ژن‌ها را ویرایش و اصلاح کنیم.»

در این روش مثلاً برای درمان سرطان، پزشکان ابتدا از تومورها نمونه‌برداری می‌کنند و آن را به آزمایشگاه می‌فرستند تا دنباله ژنتیکی سلول‌ها مشخص شود. سپس جهش‌های سلولی‌ سرطان شناسایی می‌شود. در مرحله بعدی یک الگوریتم ماشینی تشخیص می‌دهد که کدام جهش‌ها باعث رشد سرطان شده‌اند. آنگاه دانشمندان پیام‌رسان RNA یا mRNA را می‌سازند و از آن برای درمان فرد استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، دانشمندان هشدار داده‌اند که اگر سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه صورت نگیرد، پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته‌اند، به هدر خواهند رفت. برتون می‌گوید مطالعات نشان داده‌اند که فناوری mRNA نه‌تنها برای بیماری‌های عفونی، بلکه برای بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های خودایمنی، سرطان و بیماری‌های نادر هم کاربرد دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی