ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کامپیوتر و سخت افزار

تراشه M3 اپل برای مک‌بوک‌ها و آیپد پرو بعدی احتمالاً با لیتوگرافی جدید N3E تولید می‌شود

اپل احتمالاً برای تولید تراشه M3 مک‌بوک‌ها و آیپد پرو بعدی به‌طور مستقیم به سراغ استفاده از نسخه دوم لیتوگرافی 3 نانومتری می‌رود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

برخلاف آنچه پیش‌تر درباره تولید نسل بعدی تراشه‌های اپل با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC گفته شده بود، در گزارشی تازه از چین مدعی شده است که تراشه M3 برای مدل‌های جدید مک‌بوک و آیپد پرو با فرایند N3E تولید می‌شوند.

براساس گزارش China Times، تراشه‌های بعدی اپل شامل A17 بایونیک و M3 به‌جای نسخه اول لیتوگرافی 3 نانومتری، با لیتوگرافی N3E ساخته خواهند شد. با توجه به اینکه لیتوگرافی N3 اولین نسخه از فرایند تولید 3 نانومتری TSMC محسوب می‌شد، N3E احتمالاً نسخه‌ای پیشرفته‌تر از آن خواهد بود.

پس به‌نظر می‌رسد که اپل برای تراشه M3 به‌طور مستقیم به‌ سراغ استفاده از نسخه دوم فرایند 3 نانومتری، یعنی N3E می‌رود. این تراشه درنهایت روی مک‌بوک ایر و آیپد پرو به‌کار گرفته می‌شود و با کمک این فرایند تولید می‌تواند عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به N3 داشته باشد.

TSMC احتمالاً تراشه M3 اپل را با لیتوگرافی N3E می‌سازد

پیش‌تر خبرگزاری Nikkei هم در گزارشی مدعی شده بود که اپل برای تراشه‌های M3 و A17 بایونیک از لیتوگرافی N3E استفاده می‌کند. همچنین در شایعه‌ای جداگانه گفته شده بود که اپل هدف‌گذاری برای عملکرد تراشه A17 را کاهش داده، چون TSMC در تولید تراشه‌های 3 نانومتری با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. اما حالا این احتمال داده می‌شود که آن‌ها در پیاده‌سازی فرایند N3E موفقیت بیشتری داشته‌اند و اپل هم به‌طور مستقیم به‌ سراغ استفاده از این فناوری خواهد رفت.

با تمام این تفاصیل، همچنان این امکان وجود دارد که اپل در تولید تراشه M3 از لیتوگرافی N3 استفاده کند. درنتیجه، بهتر است گزارش امروز را قطعی در نظر نگیریم و منتظر اخبار بیشتر در این زمینه باشیم.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود محصولات مهم اپل در نیمه دوم 2023 از راه برسند، احتمالاً زمان زیادی باقی نمانده است تا گزارش‌های بیشتری دراین‌باره منتشر شود. البته بلومبرگ چندی قبل گفته بود که مک‌بوک ایر و پرو جدید ممکن است در اواخر بهار یا تابستان امسال از راه برسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی