ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دمای سطح اقیانوس‌ها
علمی

گرم‌تر از همیشه؛ رکورد تاریخی میانگین دمای سطح اقیانوس‌ها شکسته شد

رکورد دمای سطح اقیانوس شکسته شده است و گرما احتمالاً افزایش خواهد یافت.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

داده‌های دولت آمریکا نشان می‌دهد که از زمان آغاز ثبت دمای سطح اقیانوس‌ها توسط ماهواره‌ها تاکنون، میانگین آن هرگز به سطح فعلی خود نرسیده بود. این رکورد آخرین‌بار در سال 2016 شکسته شده بود، اما حالا با عدد 21.1 درجه سلسیوس بالاترین رقم تاریخ خود را نشان می‌دهد.

به‌گزارش گاردین، داده‌های مقدماتی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) نشان می‌دهد که میانگین دمای سطح اقیانوس‌ها در آغاز ماه آوریل به 21.1 درجه سلسیوس رسیده است. در رکورد قبلی این دما روی 21 درجه سلسیوس متوقف شده بود.

پدیده «لا نینا» در طول سه سال اخیر باعث کاهش دما و اثر گازهای گلخانه‌ای شده بود. اما دانشمندان می‌گویند دمای سطح اقیانوس‌ها اکنون درحال افزایش است. آن‌ها به وقوع احتمالی الگوی «ال نینو» در محدود استوا در اقیانوس آرام اشاره می‌کنند که می‌تواند شرایط آب‌وهوایی را سخت‌تر کند و رکوردهای دمایی را بیشتر از قبل بشکند.

دکتر «مایک مک‌فیدن»، محقق ارشد NOAA می‌گوید: «دوره طولانی سرما باعث شده بود که علی‌رغم افزایش گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر، میانگین دمای سطح اقیانوس‌ها پایین باشد. حالا که این دوره تمام شده است، احتمالاً به‌وضوح شاهد سیگنال‌های تغییرات اقلیمی خواهیم بود.»

افزایش دمای اقیانوس‌ها تبعات جدی به‌دنبال خواهد داشت

داده‌های NOAA عمدتاً از رصدهای ماهواره‌ای به‌دست می‌آید، اما با داده‌های کشتی‌ها و شناورها هم تأیید می‌شود. این داده‌ها شامل اطلاعات مربوط به مناطق قطبی نیست. مطالعه‌ای در سال گذشته میلادی نشان داده بود که گرما درحال انباشت در اقیانوس‌ها و نفوذ به اعماق آب‌هاست. این اتفاق می‌تواند تغییرات بیشتر آب‌وهوایی را به‌دنبال داشته باشد. بخش عمده این گرما توسط گازهای گلخانه‌ای به‌وجود می‌آید که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و آب‌شدن یخ‌ها تولید می‌شود.

دوره‌های لا نینا که با کاهش دما در منطقه مرکزی و شرقی اقیانوس آرام در محدوده استوا همراه است، موجب کاهش دمای جهانی می‌شود. اما در دوره‌های ال نینو، دمای اقیانوس در این مناطق بالاتر از حد معمول می‌رود و دمای کل جهان را افزایش می‌دهد. براساس داده‌های NOAA، آخرین رکورد افزایش میانگین دما در سطح اقیانوس‌ها در حد فاصل سال‌های 2014 تا 2016 رخ داده بود که شاهد پدیده ال نینو بودیم.

افزایش دمای اقیانوس‌ها نه‌تنها می‌تواند منجر به افزایش طوفان‌ها، افزایش سرعت ذوب‌شدن یخ‌ها و بالاآمدن سطح آب دریاها شود، بلکه زیست‌بوم‌های آبی را تهدید می‌کند و چرخه حیات و تغذیه را مختل می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی