ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فاطمی امین
خودرو

واردات خودرو دست دوم پیگیری می شود؛ واکنش وزارت صمت به تهدید نمایندگان مجلس برای استیضاح

اگر اخبار داخلی این روزها را مرور کنید، حتما به مقالاتی در مورد استیضاح فاطمی امین وزیر صمت برخورد خواهید کرد.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰

اگر اخبار داخلی این روزها را مرور کنید، حتما به مقالاتی در مورد استیضاح فاطمی امین وزیر صمت برخورد خواهید کرد. بنابر ادعای نمایندگان مجلس، آن‌ها برای انجام این کار جدی هستند و از سایر مسائل تاثیر نمی‌پذیرند. پیش از این نیز یکبار فاطمی امین مورد استیضاح مجلس قرار گرفته بود که با ارائه برنامه‌ها و وعده‌های مختلف، توانست مجددا رای اعتماد را از نمایندگان دریافت کند.

جنگ وزارت صمت با رسانه‌ها

یکی از ابتکارات وزارت صمت در دوره فاطمی امین برای مقابله با انتقادات، بایکوت تجاری رسانه‌ها بوده است. به طور مثال اگر یک رسانه از عملکرد وزارت صمت انتقاد می‌کرد، این وزارت‌خانه به شرکت‌های بزرگ دولتی دستور می‌داد تا در این رسانه آگهی منتشر نکنند. ایران خودرو، فولاد مبارکه و شرکت‌های فرآوری مس از جمله این بنگاه‌ها هستند. بنابراین اگر یک رسانه می‌خواهد از تبلیغات حجیم و بزرگ شرکت‌های دولتی بهره‌مند شود، باید با سیاست‌های وزارت صمت همسو باشد و از آن‌ها تبعیت کند.

استراتژی وزارت صمت برای همسوسازی رسانه‌ها و جو خبری کشور با خود، چندان موثر واقع نشد. علت این مساله روشن است، اکنون دیگر در دهه 1360 یا 1370 زندگی نمی‌کنیم که رسانه‌ها برای حیات به بنگاه‌های دولتی وابسته  باشند. مدل درآمدی سایت‌های خبری مدت‌ها است که تغییر کرده است. بنابراین آن‌ها قادر هستند تا کسب و کار خود را در شرایط مختلف سرپا نگه دارند.

حضور فاطمی امین در برنامه های صدا و سیما برای دفاع از عملکرد خود

با توجه به ناکامی فاطمی امین در جلب نظر افکار عمومی از طریق رسانه‌ها، این وزارت‌خانه بار دیگر دست به دامان صدا و سیما شده است. طی روزهای اخیر ویژه برنامه‌های مختلفی با حضور فاطمی امین در شبکه‌های صدا و سیما پخش شد تا او به دفاع از عملکرد خود بپردازد. با این حال تا زمان برگزاری جلسه استیضاح در مجلس، نتیجه اقدامات رسانه‌ای دولت مشخص نخواهد شد.

وعده‌های جدید فاطمی امین

اکنون که بار دیگر استیضاح فاطمی امین به جریان افتاده است، او وعده‌های جدیدی را برای اقناع افکار عمومی بیان می‌کند. یکی از وعده‌های او، بررسی دوباره و تلاش برای واردات خودروهای کارکرده خارجی است. این مساله طی ماه‌های اخیر بسیار خبرساز بود و در نهایت از برنامه واردات خودرو کنار گذاشته شد. بنابراین طرح آن در شرایطی که برنامه واردات خودرو برای سال 1402 از پیش معلوم شده است، هیچ ضرورتی ندارد. وزارت صمت حتی در برنامه واردات خودروهای کارکرده سنگین نیز عملکرد موفقی نداشته است. بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین با مشکلات بسیاری هنگام ترخیص کامیون‌های کارکرده وارداتی مواجه شده‌اند.

درهای خودروسازان مدت‌ها است که به روی مردم بسته شده است.

دیگر وعده فاطمی امین، برگزاری دوباره شرایط فروش خودرو و تحویل خودرو است. طی دوره تصدی او بر وزارت صمت، شاهد یک آشفتگی کامل در حوزه عرضه خودرو بودیم که نتیجه مستقیم آن افزایش سهمگین قیمت خودرو در بازار بوده است. حال او از برقراری شرایط فروش جدید برای خودروهای داخلی خبر می‌دهد و مردم را از خرید خودرو از بازار برحذر می‌دارد. در سوی دیگر ماجرا، بسیاری از افرادی که اقدام به خرید یا پیش خرید خودرو کرده بودند، تا زمان اعلام قیمت‌های جدید قادر به تحویل گرفتن اتومبیل ثبت نامی خود نشدند. البته حضور یا عدم حضور فاطمی امین در وزارت صمت تفاوتی به حال مصرف‌کنندگان ندارد. چرا که آن‌ها از سال 1398 تا کنون با یک آشفته بازار کامل در حوزه خودرو روبرو بوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی