ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صاعقه
محیط زیست

تشکیل ماده فسفری جدیدی توسط صاعقه که تاکنون روی زمین مشاهده نشده بود

اولین افرادی که این ماده تشکیل‌شده از صاعقه یا رعدو‌برق را پیدا کردند، تصمیم به فروش آن گرفتند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰

یک استاد دانشگاه «فلوریدا جنوبی» با ماده فسفری جدیدی مواجه شد که بر اثر برخورد صاعقه در شهر نیو پورت ریچی، فلوریدا تشکیل شده است. این ماده معدنی که می‌توان از آن به‌عنوان یک کشف باورنکردنی یاد کرد، اولین‌بار به شکل جامد پیدا شده است و می‌تواند به گروه کاملاً جدیدی از مواد تعلق داشته باشد.

«متیو پاسک»، زمین‌شناس، در بیانیه‌ای گفت:

«تاکنون این ماده را به‌طور طبیعی روی زمین ندیده‌ بودیم. مواد معدنی مشابه آن را می‌توان در شهاب‌سنگ‌ها و فضا یافت، اما هرگز چنین ماده‌ای را در هیچ‌کجا ندیده‌ بودیم.»

اولین افرادی که این ماده تشکیل‌شده از صاعقه یا رعدو‌برق را پیدا کردند، با فرض این موضوع که می‌تواند ارزش زیادی داشته باشد، تصمیم به فروش آن گرفتند. پاسک آن را خرید تا با همکاری «لوکا بیندی»، استاد کانی‌شناسی و کریستالوگرافی دانشگاه فلورانس ایتالیا، این ماده را بررسی کند.

پاسک نتایج مربوط به مطالعات این کشف را در مجله Communications Earth & Environment منتشر کرده است. او در مطالعه خود توضیح می‌دهد که رویدادهای پرانرژی مانند صاعقه چگونه می‌توانند واکنش‌های شیمیایی متفاوتی را ایجاد کنند که به‌نوبه‌خود می‌توانند منجر به ایجاد ماده جدیدی شوند.

او در مطالعه خود می‌گوید:

«هنگامی که صاعقه به درخت برخورد می‌کند، زمین معمولاً منفجر می‌شود و علف‌های اطراف آن می‌میرند. در این شرایط، شکافی ایجاد می‌شود و تخلیه الکتریکی از طریق سنگ، خاک و ماسه مجاور به آن ارسال می‌شود و فولگوریت‌هایی را تشکیل می‌دهد که تحت عنوان «آذرخش سنگ‌شده» نیز شناخته می‌شوند.»

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه محققان تلاش کردند این ماده را در آزمایشگاه بازسازی کنند که البته تلاش آن‌ها ناموفق بوده است. بااین‌وجود، می‌توان ادعا کرد که این ماده احتمالاً با سرعت زیادی در شرایط مشخصی شکل می‌گیرد و اگر بیش از اندازه گرم شود، به ماده معدنی موجود در شهاب‌سنگ‌ها تبدیل خواهد شد.

پاسک و بیندی اکنون قصد دارند تا این ماده را بیشتر بررسی کنند تا متوجه شوند که آیا می‌توان آن را به‌طور رسمی یک ماده معدنی نامید یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی