ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خورشید مصنوعی چین
انرژی

یک گام نزدیک‌تر به تولید انرژی پاک نامحدود؛ «خورشید مصنوعی» چین با 403 ثانیه فعالیت رکورد زد

خورشید مصنوعی چین تا به امروز به رکوردهای مختلفی دست پیدا کرده است که دستیابی به منبع انرژی پاک نامحدود را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

توکاماک ابررسانای تجربی پیشرفته (EAST) یا همان خورشید مصنوعی چین توانسته است با 403 ثانیه فعالیت در یک عملیات پلاسمای طولانی محدودیت بالای (H-mode) حالت ثابت، یک رکورد جهانی به نام خود ثبت کند.

طبق گزارش رسانه چینی CGTN، رکورد قبلی در مه 2021 به‌دست آمده بود که برابر 101 ثانیه بود. دانشمندان پس از 120 هزار بار تلاش توانستند به موفقیت جدید دست پیدا کنند. اطلاعات به‌دست‌آمده از این تلاش‌ها و البته تجربه موفق پژوهشگران چینی اهمیت بالایی برای رآکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی (ITER) دارد؛ پروژه‌ای بین‌المللی که چین هم در آن فعالیت می‌کند.

یک گام نزدیک‌تر به انرژی همجوشی هسته‌ای

همجوشی هسته‌ای که منبع انرژی آزادشده از خورشید است، به‌عنوان یک منبع انرژی نامحدود و نهایی در زمین محسوب می‌شود؛ چرا هیچ‌گونه انتشار کربنی ندارد و همچنین مواد رادیواکتیو به‌عنوان محصول جانبی آن تولید نمی‌شود.

زمانی که دمای اتم‌های هیدروژن از 100 میلیون درجه سلسیوس بالاتر می‌رود، پلاسمای حاصل از آن شرایطی را ایجاد می‌کند که به اتم‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ادغام شوند و هلیوم را تشکیل دهند. طی این فرایند، حجم بالایی انرژی آزاد می‌شود.

خورشید مصنوعی چین

دانشمندان به این موضوع پی برده‌اند که قراردادن آهنرباهای قوی در یک دستگاه با طراحی حلقه‌ای‌شکل مخصوص به نام توکامک می‌تواند از تماس پلاسما با دیوار‌ه‌های رآکتور جلوگیری کند. چین برای دستیابی به این منبع انرژی، برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای دارد و می‌خواهد توکامک خود را در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی کند.

اگرچه چین هنوز نتوانسته است به رؤیای خود دست پیدا کند، اما محققان این کشور در رسیدن به این هدف پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند. برای مثال، در ژانویه سال گذشته میلادی و طی آزمایشی متفاوت، EAST به رکورد 1056 ثانیه در دمای بالای پلاسما دست پیدا کرد.

اگرچه رکورد جدید مدت زمان کوتاه‌تری را نشان می‌دهد، اما اهمیت رکورد اخیر مربوط به این است که رآکتور در حالت محدودیت بالا (H-mode) فعالیت داشته. در این حالت، دما و چگالی ذرات به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد که قدمی مهم برای دستیابی به راندمان عملیاتی بالاتر در نیروگاه‌های همجوشی هسته‌ای آینده است.

از زمان شکل‌گیری، رآکتور EAST به بستری برای آزمایش‌های همجوشی هسته‌ای در چین تبدیل شده است و در سال‌های اخیر این کشور به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

    مرگ بر تکنولوژی به درد نخور چینی، فقط ابریکا

مطالب پیشنهادی