ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: فضاپیمای ناسا در مأموریت دارت با ماهواره‌ای برخورد کرد

۱۵ آوریل ۲۰۰۵، ناسا یک فضاپیما را در مأموریتی برای قرار ملاقات با یک ماهواره کوچک ارتباطی به فضا پرتاب کرد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰

۱۵ آوریل ۲۰۰۵، ناسا یک فضاپیما را در مأموریت دارت برای قرار ملاقات با یک ماهواره کوچک ارتباطی به فضا پرتاب کرد. پرتاب طبق برنامه انجام شد، اما مأموریت با برخورد فضاپیما به ماهواره به‌طور ناگهانی پایان یافت.

مأموریت دارت

این مأموریت با نام دارت شناخته می‌شد که مخفف نمایشی برای فناوری قرار ملاقات مستقل بود. هدف مأموریت نشان‌دادن‌ این بود که یک فضاپیمای کاملاً خودکار و بدون سرنشین می‌تواند با فضاپیمای دیگری در مدار ملاقات کند. در آن زمان فقط روسکوسموس و ژاکسا ناوبری فضاپیماهای مستقل داشتند.

فضاپیمای دارت قبل از پرتاب به فضا

هزینه‌های ساخت، پرتاب و بهره‌برداری فضاپیما در سال ۲۰۰۱، ۱۱۰ میلیون دلار برآورد شد و دارت در ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ به فضا پرتاب شد.

شرح مأموریت

فضاپیما پس از پرتاب با موفقیت به مدار رسید و در عرض چند ساعت با ماهواره هدف قرار ملاقات گذاشت. سیستم‌های خودکار فضاپیما به‌طور مستقل شروع به نزدیک شدن به ماهواره کردند و هیچ قابلیتی برای خلبانی از زمین یا ایجاد تغییرات در برنامه وجود نداشت. بنابراین دارت براساس معیارهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ هدایت می‌شد.

قرار نبود این دو جسم با هم ارتباط برقرار کنند و در طول عملیات نیز نقص‌های متعددی در ناوبری و پیشرانه فضاپیما پیش آمد. اما وقتی فضاپیما به هدف خود نزدیک شد، سوختش تمام شد و ناخواسته با آن برخورد کرد.

محققین متوجه شدند که پیشران دارت به دلیل مشکل در سیستم ناوبری آن بیش از حد سرعت گرفته‌ است. بااین‌حال برخورد نرم صورت گرفت و هیچ‌یک از فضاپیماها آسیب قابل‌توجهی ندیدند. مأموریت با این برخورد و با تکمیل کمتر از نیمی از اهداف اولیه خود به پایان رسید.

فضاپیمای دارت در ۷ مه ۲۰۱۶ بر فراز اقیانوس آرام جنوبی وارد جو زمین شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی