ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی آینده غذا
میان رشته ای

تکنولوژی‌های آینده چگونه صنعت سفارش غذا را متحول خواهند کرد؟

پیشرفت سریع صنعت رزرو و تحویل غذا دلایل متعددی دارد.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۵

صنعت رزرو آنلاین غذا در ۲ سال گذشته رشد سریعی داشته است. تقریبا ۶۰درصد از افراد در حال حاضر حداقل یک بار در هفته از بیرون غذا سفارش می‌دهند. به‌نظر شما آینده روند تحویل غذا به چه شکل خواهد بود؟

تکامل سریع تکنولوژی تحویل غذا

پیشرفت سریع صنعت رزرو و تحویل غذا دلایل متعددی دارد. مثلا همه‌گیری ویروس کرونا یکی از عوامل تعیین‌کننده در پیشرفت این صنعت شمرده می‌شود، اما حقیقت این است که همه‌گیری بیشتر به‌عنوان تسریع‌کننده عمل کرد تا علت. حتی قبل از همه‌گیری هم این صنعت یکی از صنایعی به شمار می‌رفت که به‌نظر می‌رسید آینده درخشانی داشته باشد.

یکی دیگر از دلایل پیشرفت این صنعت خدمات جذاب رستوران‌ها به مشتری‌هاست. تحویل سریع غذا با سبک زندگی مدرن هماهنگ است. مشتری به‌راحتی با تلفن همراهش غذای موردنظرش را سفارش می‌دهد و دیگر نیازی به رستوران‌رفتن، ماندن در ترافیک و هزارویک دردسر دیگر ندارد. تجربه استفاده از این خدمات مشتری را تشویق به استفاده بیشتر از آن می‌کند.

دسترسی به اینترنت و گوشی‌های هوشمند باعث شده کارآفرینان راحت‌تر مشتری جذب کنند. افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند یکی از عوامل کلیدی در رشد صنعت رزرو غذا آنلاین است. اپلیکیشن‌های تلفن همراه نقش مهمی در هر کسب‌وکار آنلاین از جمله سامانه غذا ایفا می‌کنند.

حتما بخوانید: آشنایی با  سرویس سفارش سریع غذا با اسنپ

آمار و ارقام چه می‌گویند؟

صنعت رزرو غذا

قبل از صحبت‌کردن درباره آینده صنعت رزرو آنلاین غذا، بیایید نگاهی به ارقام جالبی بیندازیم که شما را شوکه خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۹ درآمد حاصل از این صنعت به ۹۴۳۸۵ میلیون دلار در جهان رسید. انتظار می‌رود درآمد سالانه ۱۰.۳درصد رشد داشته باشد و تا سال ۲۰۲۳ از ۱۳۴۴۹۰ میلیون دلار هم عبور کند.

کاربرانی که حداقل ۲ بار در هفته از برنامه‌های رزرو آنلاین غذا استفاده می‌کنند، مدام در حال افزایش است. اعتقاد بر این است که برنامه‌های آنلاین ثبت و تحویل غذا در جهت راحتی کاربر و کاهش هدررفت زمان بیش از پیش گسترش یابد. طبق آمار بیش از ۱.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان از برنامه‌های آنلاین رزرو غذا استفاده می‌کنند.

این اعداد و ارقام نمایانگر این حقیقت هستند که صنعت رزرو آنلاین غذا یکی از صنایعی است که به‌سرعت در حال گسترش و پیشرفت است. احتمالا به همین دلیل است که بیشتر رستوران‌ها می‌خواهند از تکنولوژی استفاده کنند و تجربه کاربری بهتری برای مشتریان‌شان ایجاد کنند.

روندهای تحویل غذا در آینده

خواسته‌های افراد و نحوه پاسخ به نیازهای آنهاست که روندهای تحویل غذا در آینده را می‌سازد. قطعا خدمات هیجان‌انگیزتر و در عین حال مدرن‌تر، خواهان بیشتری دارد.

۱.  سفارش آنلاین و تحویل آن به‌صورت بیرون‌بر

غذاخوردن در رستوران لذت‌بخش است اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که افراد ترجیح می‌دهند غذایشان را به‌صورت بیرون‌بر سفارش بدهند. این روند در اوج همه‌گیری کرونا رشد فوق العاده‌ای پیدا کرد، چون تنها راهی بود که رستوران‌ها می‌توانستند فعالیت کنند. تحویل غذا به‌صورت بیرون‌بر باعث می‌شود در هر شرایطی بتوانید غذا سفارش بدهید و غذایتان را در هر جایی که دوست دارید، میل کنید.

۲.  آشپزخانه ارواح

آشپزخانه‌های ارواح (Ghost Kitchen) رستوران‌هایی هستند که وجود فیزیکی ندارند و فقط از طریق اینترنت خدمت‌رسانی می‌کنند. هدف از این روند، حذف خدمات‌رسانی حضوری است. به زبان ساده‌تر، این رستوران‌ها فقط به افرادی خدمات می‌دهند که به‌صورت آنلاین یا از طریق اپلیکیشن‌ها ثبت سفارش کنند.

البته ممکن است برندهایی که می‌خواهند این روند را در پیش بگیرند، در حالی که به مناطق دوردست به‌صورت آنلاین خدمات ارائه می‌دهند، در چند مکان انتخابی خدمات غذاخوری حضوری هم داشته باشند، در حالی که رستوران‌های معمولی ممکن است ایده حذف خدمات حضوری را دوست نداشته باشند، این ایده می‌تواند باعث پیشرفت در حوزه‌های دیگر شود.

۳.  پرداخت هزینه غذا با ارز دیجیتال

ما در عصری زندگی می‌کنیم که روزبه‌‌روز خدمات‌دهی آنلاین گسترش بیشتری پیدا می‌کند. یکی از مواردی که احتمالا با استقبال زیادی مواجه شود، تسویه صورت‌حساب غذا با ارز دیجیتال است. فناوری بلاک‌چین در حال گسترش است و پذیرش ارزهای دیجیتال برای رستوران‌ها آسان‌تر می‌شود. احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان‌دور شاهد این نوع خدمات‌رسانی هم خواهیم بود.

۴.  ثبت سفارش با ساعت هوشمند

رزرو آنلاین غذا با ساعت هوشمند به‌مراتب بسیار ساده‌تر از سفارش‌دادن با گوشی همراه است. سفارش‌دادن با ساعت هوشمند تجربه کاربری جذابی به افراد می‌دهد و دسترسی راحت باعث جذب افراد بیشتر به این تکنولوژی می‌شود.

۵.  سایر گزینه‌های تحویل غذا

همیشه ایده‌های جدید و متنوع، افراد را جذب می‌کنند. برخی از گزینه‌های متنوعی که در حال حاضر آزمایش می‌شوند، عبارت‌اند از:

۱.  تحویل غذا با ربات

ربات ها در تحول اینده غذا نقش دارند

فناوری هوش مصنوعی در حال تکامل است و به شرکت‌های تحویل غذا اجازه می‌دهد تا سفارش‌های خود را از طریق ربات‌های هوشمند تحویل دهند. این ربات‌ها به دوربین‌های پیشرفته و نقشه‌های سه‌بعدی مجهز شده‌اند تا بتوانند بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را پیدا کنند. استفاده از این تکنولوژی زمان رسیدن سفارش و هزینه تحویل را کاهش می‌دهد.

۲.  تحویل غذا با هواپیماهای بدون سرنشین

در شرایطی که در داخل شهر ترافیک سنگینی در جریان است، تحویل غذا با هواپیماهای بدون سرنشین ایده‌ای فوق‌العاده به نظر می‌رسد. تحویل سفارش با هواپیماهای بدون سرنشین، رسیدن به‌موقع غذا را تضمین می‌کند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد.

مسلما این گزینه‌ها فقط در مناطق بسیار خاص اجرا می‌شوند، اما در صورت موفقیت ممکن است این گزینه‌ها آینده تحویل غذای ما باشند.

سخن پایانی

افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند و اینترنت، عادات و سبک زندگی مردم را تغییر داده است. برنامه‌های آنلاین رزرو غذا در حال تبدیل‌شدن به بخشی ضروری از زندگی روزمره ما هستند و استفاده از آن در آینده بیشتر هم خواهد شد.

طبق تحقیقات اخیر، رستوران‌ها در صورت عدم‌خدمات‌رسانی آنلاین، ۲۰درصد از سودشان را از دست می‌دهند. برنامه‌های آنلاین تحویل غذا برای بهبود تجربه کاربری تلاش می‌کنند؛ به همین دلیل است که صاحبان مشاغل صنعت غذا از روندهای جدید در کسب‌وکار خود استقبال می‌کنند.

منابع: revelsystems و ceohangout

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی