ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سایپا آریا
اخبار خودرو

سایپا آریا با پیشرانه پلاگین هیبریدی به بازار عرضه خواهد شد

درصورتی‌که سایپا بتواند این کار را با موفقیت انجام دهد، شاهد نخستین خودروی ملی با پیشرانه هیبریدی در کشورمان خواهیم بود.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

روز گذشته نشست خبری سایپا برگزار شد و برنامه‌های این شرکت برای سال 1402 اعلام گردید. یکی از این برنامه‌ها، عرضه سایپا آریا با پیشرانه پلاگین هیبریدی بود. البته عرضه این خودرو یک سال بعد، یعنی در سال 1403 رخ خواهد داد.

درصورتی‌که سایپا بتواند این کار را با موفقیت انجام دهد، شاهد نخستین خودروی ملی با پیشرانه هیبریدی در کشورمان خواهیم بود. سایر خودروهای هیبریدی که خبر از عرضه آن‌ها به بازار طی ماه‌های اخیر منتشر شده است، خودروهایی چینی هستند.

بنابراین در آینده نزدیک، سایپا آریا با دو پیشرانه به بازار ایران عرضه خواهد شد. موتور نخست پیشرانه دو‌لیتری میتسوبیشی است که توسط یکی از شرکت‌های چینی در اختیار سایپا قرار گرفته. پیشرانه دوم این خودرو نیز از نوع پلاگین هیبریدی خواهد بود. بااین‌حال، تاکنون جزئیاتی از پیشرانه دوم آریا منتشر نشده است. آریا یک کراس‌اوور است و نسخه بلندقامت سایپا شاهین به‌حساب می‌آید.

سایپا آریا پلاگین هیبرید در سرزمین بدون شارژر!

صنعت خودرو جهان درحال حرکت به‌سمت خودروهای سبز است. این خودروها با پیشرانه‌های برقی، پلاگین هیبریدی یا هیدروژنی تولید می‌شوند و آلایندگی بسیار اندکی دارند. بسیاری از کشورها چشم‌اندازی را برای رسیدن به این هدف تعیین کرده‌اند. بنابراین از دهه آینده میلادی، تولید خودروهای درون‌سوز در اکثر نقاط جهان متوقف خواهد شد.

درهمین‌حال، دولت‌های مختلف به راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ مشغول بوده‌اند. موضوع دسترسی به ایستگاه شارژ مرحله کلیدی بعدی در توسعه خودروهای الکتریکی است؛ چرا که برد این خودروها به‌اندازه اتومبیل‌های درون‌سوز نیست. بااین‌حال در کشورمان هیچ‌گونه اراده‌ای برای راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ وجود نداشته است.

عرضه سایپا آریا با پیشرانه پلاگین هیبرید را باید به فال نیک گرفت. صنعت خودروسازی خسته و فشل ایران بالاخره ناچار شده است تا خود را با ریتم جهانی وفق دهد. بااین‌حال عرضه یک خودروی پلاگین هیبرید در شرایطی که هیچ ایستگاه شارژ مناسبی در کشور وجود ندارد، چه فایده‌ای خواهد داشت؟ آیا بهتر نبود که خودروسازان ابتدا اتومبیل‌های هیبریدی معمول را به بازار عرضه می‌کردند و سپس به‌دنبال تولید خودروی پلاگین هیبرید می‌رفتند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی