ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خورشید
نجوم و فضا

این تصاویر خیره‌کننده یک «آبشار پلاسما» با ارتفاع 8 برابر زمین را روی سطح خورشید نشان می‌دهند

در تصویر منتشرشده از خورشید، دیواری از پلاسما با ارتفاع حدود 100 هزار کیلومتر درحال خارج‌شدن از سطح ستاره است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

یک «آبشار» خور‌شیدی خیره‌کننده روی سطح خورشید مشاهده شده است. درواقع یک عکاس نجومی با نام «ادواردو شابرگر پوپو» عکسی از خور‌شید منتشر کرده که در آن دیواری از پلاسما با ارتفاع حدود 100 هزار کیلومتر درحال خارج‌شدن از سطح ستاره است.

ساختاری که در تصویر مشاهده می‌کنید، برجستگی تاج قطبی نامیده می‌شود. برجستگی‌های روی سطح خورشید که معمولاً به شکل شاخک‌های غول‌پیکری از پلاسمای داغ هستند، در یک کمان بزرگ به‌سمت فضا کشیده می‌شوند. اما زمانی که این برجستگی‌ها در نزدیکی قطب‌های خورشید اتفاق می‌افتند، میدان‌های مغناطیسی قوی تشکیل می‌شود که پلاسما به‌جای انفجار به‌سمت فضا، می‌تواند خیلی سریع به‌سمت خو‌رشید حرکت کند.

آبشار پلاسما خورشید

دانشمندان با توجه به اینکه پلاسما موجود در این دیواره دوباره به‌سمت خورشید حرکت می‌کند، از نام مستعار «آبشار» برای توصیف آن استفاده کرده‌اند. براساس گزارش Space.com، پلاسمای آن با سرعت فوق‌العاده‌ای بالغ بر 36 هزار کیلومتر در ساعت درحال سقوط است.

ناسا به‌دلیل موقعیت این برجستگی، آن‌ها را به شفق قطبی تشبیه کرده؛ زیرا آن‌ها در حدود 60 تا 70 درجه عرض جغرافیایی روی خورشید به دور قطب‌ها می‌چرخند. در یکی از پست‌های ناسا نوشته شده:

«به‌جای شفق قطبی، بیضی‌های خورشید با صفحات رقصنده‌ای از پلاسما پر شده است.»

در ماه‌های گذشته و با نزدیک‌شدن به زمان اوج فعالیت خورشید، اتفاقات جالبی ثبت شده. تقریباً در هر دهه، قطب‌های مغناطیس خو‌رشید برعکس می‌شوند که این موضوع باعث خرابی میدان‌های مغناطیس آن منطقه و انفجارهایی در سراسر ستاره می‌شود. در آن دوره، احتمال وقوع رویدادهای خورشید‌ی قابل‌توجه بیشتر است.

دانشمندان فقط برای دیدن این سازه‌های زیبا به خور‌شید نگاه نمی‌کنند؛ چرا که رویدادهای خورشیدی می‌توانند خطر بزرگی برای سیاره ما باشند. هر یک از این رویدادهای خور‌شیدی بزرگ، می‌توانند امواجی از انرژی را آزاد کنند که از خور‌شید به فضا سرازیر می‌شوند. دانشمندان قبلاً هشدار داده بودند که اگر این به‌اصطلاح طوفان‌های خو‌رشیدی به‌سمت زمین نشانه بروند و به‌درستی مدیریت نشوند، می‌توانند به شبکه‌های برق و سایر زیرساخت‌ها آسیب بزنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی