ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بزرگ ترین رکتور هسته ای تکی اروپا
انرژی

بزرگ‌ترین رآکتور هسته‌ای تکی اروپا در فنلاند شروع به کار کرد

اپراتور نیروگاه اولکیلوتو 3 فنلاند اعلام کرد که این کشور بالاخره بزرگ‌ترین راکتور هسته‌ای تکی در اروپا را راه‌اندازی کرده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰

به فاصله کوتاهی پس از خاموشی آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان، حالا بزرگ‌ترین رآکتور تکی اروپا در فنلاند شروع به کار کرده است. این نیروگاه اکنون می‌تواند حدود 14 درصد از برق این کشور را تأمین کند و پیش‌بینی شده است که تا حداقل 60 سال دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

اپراتور نیروگاه هسته‌ای «اولکیلوتو» اعلام کرد که رآکتور آن‌ها وارد فاز تولید انرژی شده است و انتظار می‌رود که تا دهه‌ها به تأمین انرژی در این کشور بپردازد. احداث این رآکتور نوع EPR از حدود 18 سال پیش آغاز شده بود و حالا 14 سال پس از برنامه اولیه برای راه‌اندازی، شروع به کار کرده است.

البته این نیروگاه در ماه سپتامبر پارسال به‌صورت آزمایشی روشن شد و قرار بود در ماه دسامبر وارد فاز مصرف تجاری شود، اما این عملیات تاکنون به تعویق افتاده بود. حالا فنلاند در شرایطی این رآکتور را روشن کرده است که سه نیروگاه هسته‌ای آخر آلمان نیمه‌شب شنبه خاموش شدند.

ظرفیت تولید رآکتور هسته‌ای فنلاند چقدر است؟

نیروگاه اتمی اولکیلوتو 3 با ظرفیت تولید 1600 مگاواتی بزرگ‌ترین رآکتور هسته‌ای تکی در اروپاست. اما اگر رآکتورهای چندگانه را در نظر بگیریم، نیروگاه Zaporizhzhia اوکراین در رده بالاتری قرار می‌گیرد. فنلاند سعی داشت در زمستان گذشته از این رآکتور جدید برای تأمین انرژی استفاده کند. اما شرایط برای انجام این کار مناسب نبود.

حالا مدیرعامل TVO به‌عنوان شرکت اپراتور این نیروگاه اعلام کرده است که تولید برق به‌شکل سازگار با محیط‌زیست با این رآکتور می‌تواند یکی از برگ‌های برنده فنلاند باشد. طراحی EPR که اولکیلوتو 3 از آن استفاده می‌کند، پس از فاجعه چرنوبیل به‌وجود آمد تا ایمنی و راندمان بهتری ارائه کند.

بااین‌حال، پروژه‌های زیادی با این طراحی ساخته و با تأخیرهای متعدد در زمان اجرا روبه‌رو شدند. گروه انرژی دولتی EDF فرانسه انتهای سال گذشته میلادی اعلام کرد که برای راه‌اندازی رآکتور جدید نیروگاه فلانویل به زمان بیشتری نیاز دارد و این اتفاق احتمالاً در اواسط سال 2024 خواهد افتاد.

TVO می‌گوید رآکتور اولکیلوتو 3 بزرگ‌ترین اقدام اقلیمی فنلاند بوده است و می‌تواند حرکت به‌سمت جامعه بدون کربنی را تسریع کند. یک نظرسنجی در ماه مه 2022 در این کشور نشان داد که 60 درصد از فنلاندی‌ها حامی استفاده از انرژی هسته‌ای هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی