ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازیافت
محیط زیست

محققان با نوعی قارچ‌ پلاستیک‌خوار می‌خواهند مشکل بازیافت زباله‌های پلاستیکی را برطرف کنند

محققان دانشگاه سیدنی با کمک نوعی قارچ معمولی، به روشی جدید برای بازیافت پلاستیک دست یافته‌اند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰

محققان دانشگاه سیدنی با کمک نوعی قارچ معمولی، به روشی جدید برای بازیافت پلاستیک دست یافته‌اند. بیشتر پلاستیک‌ها به‌راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند و گاهی ممکن است ده‌ها سال طول بکشد تا این اتفاق بیفتد.

پلی پروپیلن یکی از رایج‌ترین پلاستیک‌های مورد استفاده در جهان نیز به دلیل مسائل مربوط به بازیافت، مشکلات زیست‌محیطی زیادی برای جهان ایجاد کرده است. اما اکنون محققان موفق شده‌اند به روش جدیدی برای بازیافت پلی پروپیلن دست پیدا کنند و آن را از طریق نوعی قارچ‌های معمولی تجزیه کنند.

امید آن می‌رود با این روش جدید بتوان به راهکارهای مناسبی برای تجزیه پلاستیک و از جمله پلی پروپیلن دست پیدا کرد و میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی را به حداقل رساند.

دانشمندان با کمک نوعی قارچ معمولی موفق به بازیافت پلاستیک شدند

پلی اتیلن معمولاً در همه چیز از جمله بسته‌بندی‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلاستیک‌ها همان‌طور که گفته شد به آسانی تجزیه نمی‌شوند و ممکن است حتی ده‌ها طول بکشد تا تجزیه شوند. همین مسئله می‌تواند آلودگی‌های زیست محیطی در خشکی و دریا ایجاد کند. در سال ۲۰۱۵، حدود ۷۵ میلیون تن زباله پلاستیکی از نوع پلی اتیلن ایجاد شده بود که تنها یک درصد آن بازیافت شد.

حالا محققان دانشگاه سیدنی در تلاشند با کمک تکنیک‌های جدید بازیافت و استفاده از برخی قارچ‌های پلاستیک‌خوار، به نجات طبیعت پرداخته و پلاستیک را از این طریق تجزیه کنند.

«امیر فرزانه صمت»، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید آلودگی پلاستیک یکی از بزرگترین مسائل زباله درحال‌حاضر است. معمولاً اغلب پلاستیک‌های تولیدی بازیافت نمی‌شوند و در اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و محل‌های دفن زباله به همان شکل باقی می‌مانند.

دانشمندان می‌گویند حدود ۱۲۰ میلیون تن پلاستیک در رودخانه‌های جهان و ۳۳ میلیون تن در اقیانوس‌‌ها انباشته شده است. این اعداد از کل حجم ماهی‌های آب‌ها بیشتر است. امید آن می‌رود قارچ‌های جدید بتوانند به این اکوسیستم و نجات آن کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی