ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توییت ایلان ماسک
نرم افزار و اپلیکیشن

نگاهی به شش ماه مدیریت ایلان ماسک در توییتر؛ آیا پرنده واقعاً آزاد شده است؟

حدود شش ماه از تکمیل معامله خرید توییتر و آغاز مدیریت ایلان ماسک بر این شبکه اجتماعی می‌گذرد. اکنون می‌خواهیم این دوره را مرور کنیم.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

ایلان ماسک در تاریخ 28 اکتبر 2022 در توییتی نوشت «پرنده آزاد شد» تا از تکمیل معامله 44 میلیارد دلاری خرید توییتر خبر دهد. حالا پس از گذشت حدود شش ماه از این تاریخ، می‌خواهیم نگاهی به این دوران داشته باشیم و ببینیم که آیا این پرنده واقعاً آزاد شده است یا خیر.

در شرایطی که به ششمین ماه مالکیت ایلان ماسک بر توییتر نزدیک می‌شویم، اوضاع در این شرکت عجیب‌تر از هر زمان دیگری به‌نظر می‌رسد. تنها در هفته گذشته شاهد کشمکشی میان این شبکه اجتماعی و Substack، خداحافظی NPR از این پلتفرم و مشکلات زیرساختی در ارائه خدمات این وب‌سایت بودیم. ماسک هم در مصاحبه‌ای اعلام کرده که اداره توییتر «دردناک» بوده است.

بدهی‌ها و ارزش توییتر

پایان ششمین ماه مدیریت ایلان ماسک در توییتر مصادف با موعد پرداخت دومین قسط از وام 13 میلیارد دلاری خرید این شبکه اجتماعی است. زمانی که موعد اولین قسط این وام در ماه ژانویه فرارسیده بود، ماسک ادعا کرد که گزینه ورشکستگی هنوز از روی میز برداشته نشده است.

بله، ایلان ماسک شرکتی را خرید که از سال 2006 عمدتاً زیان‌ده بود. اما تصمیمات خود او بر این شرایط دامن زد و باعث شد خیلی از خریداران تبلیغات همکاری با این شرکت را متوقف کنند. این اتفاق درحالی افتاد که تبلیغات همواره مهم‌ترین منبع درآمد توییتر بوده است. ایلان ماسک چند هفته پیش اعلام کرد که ارزش این شبکه اجتماعی تقریباً نصف شده است.

عملکرد مالی

ماسک از زمان آغاز مدیریت بر توییتر هزینه‌های این شرکت را کاهش داد و چندی قبل اعلام کرد که جریان سرمایه‌ای آن‌ها درحال مثبت‌شدن است. او در ماه مارس در کنفرانسی در سان‌فرانسیسکو گفت پیش‌بینی می‌شود که درآمد توییتر به کمتر از 3 میلیارد دلار برسد، اما مخارج هم از 4.5 میلیارد دلار به 1.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

ماسک حالا توییتر را به زیرمجموعه شرکتی به نام X Corp منتقل کرده تا امور آن را از آنجا مدیریت کند. از طرف دیگر، این تغییر گامی مهم در راستای برنامه او برای توسعه اپلیکیشن X یا «همه‌چیز» است. ماسک این برنامه را معادلی برای وی‌چت چین در نظر می‌گیرد که سرویس‌های مختلف مثل شبکه اجتماعی، پیام‌رسان و سامانه‌های پرداخت را یک‌جا درون خود دارد.

پایگاه کاربری

ایلان ماسک به‌عنوان مدعی اعتقاد به «آزادی بیان مطلق»، در همان ابتدای راه تصمیم گرفت بسیاری از اکانت‌هایی را که در گذشته مسدود شده بودند، آزاد کند. این اکانت‌ها شامل اکانت «دونالد ترامپ»، «اندرو تیت» و «جردن پیترسون» می‌شدند. به گفته ماسک، کاربران در واکنش به این اتفاق از این شبکه اجتماعی فرار نکردند. او در ماه نوامبر مدعی شد تعداد کاربران توییتر که در زمان خرید 238 میلیون اکانت بود، از مرز 250 میلیون فراتر رفته است.

بااین‌حال بازگشت این چهره‌های بحث‌برانگیز خطر ازدست‌دادن تیک آبی و اختلافات ماسک با رسانه‌های جریان اصلی که به انسداد برخی از گزارشگران آن‌ها منجر شد هم ظاهراً باعث نشده است تا خیلی از کاربران از استفاده از این شبکه اجتماعی دست بکشند. حتی چهره‌های رسانه‌ای مشهور نیز همچنان در این پلتفرم فعالیت دارند. برای مثال، «گری لینکر» با ارسال توییت در همین پلتفرم جنجال بزرگی را پیرامون شبکه BBC ایجاد کرد.

«نیک نیومن»، دستیار ارشد تحقیقات مرکز مطالعه روزنامه‌نگاری مؤسسه رویترز می‌گوید: «برخلاف همه حرف‌هایی که درباره تصمیم خبرنگاران برای ترک توییتر شنیده می‌شد، در عمل تعداد کمی دست به انجام این کار زدند؛ چون این پلتفرم همچنان نقش مهمی در جریان اطلاعات دارد [...] و منبع جذاب و سرگرم‌کننده‌ای برای حواس‌پرتی است. داده‌های ما نشان می‌دهد که افت قابل‌توجهی در تعداد کاربران هفتگی این شبکه اجتماعی به‌وجود نیامده است؛ هرچند این اتفاق می‌تواند در آینده رخ دهد.»

کارمندان توییتر

ایلان ماسک تنها چند روز پس از تکمیل معامله، به‌منظور کاهش مخارج توییتر حدود نصف نیروی انسانی 7500 نفره این شرکت را اخراج کرد. او در ادامه از کارمندان باقی‌مانده خواست تا برای دوره سخت فعالیت در این شرکت آماده شوند یا شغل خود را ترک کنند. واکنش کارمندان به این ضرب‌الاجل بسیار شدید بود و درنهایت به تعطیلی خیلی از دفاتر این شرکت انجامید.

یکی از کارمندانی که پس از ورود ماسک از توییتر اخراج شد، می‌گوید این پلتفرم در ماه‌های اخیر به عقب برگشته است: «برای خیلی از ما کارمندان قدیمی، مشاهده کاری که ماسک با توییتر می‌کند ناراحت‌کننده است. این پلتفرم از نظر محتواهای مسموم، ایمنی و کیفیت پسرفت کرده است. سخت‌کوشی تیم‌ها و همکاران ما در طول سال‌های اخیر ازجمله در مبارزه با نشر اطلاعات گمراه‌کننده، ایجاد سیاست‌های ایمنی قابل‌اعتماد و خلق استانداردها از بین رفته است.»

مشتریان تبلیغات

نگرانی درباره تصمیم‌گیری‌های عجیب ماسک، شیوه مدیریت محتوا و تحولات صورت‌گرفته در اشتراک توییتر بلو باعث تزلزل جریان درآمدهای این شرکت شد. گزارشی از وب‌سایت پلتفرمر در ماه ژانویه نشان داد که درآمد روزانه توییتر نسبت به بازه زمانی پارسال 40 درصد کمتر شده است.

براساس اطلاعات شرکت MediaRadar، شرکت‌های داروسازی ایلای لی‌لی و فایزر و خرده‌فروشی Macy در دو ماه نخست سال جاری میلادی هیچ هزینه‌ای در توییتر صرف نکرده‌اند. اما MediaRadar در ماه فوریه اعلام کرد که حدود 3700 شرکت، خریدار تبلیغات در این شبکه اجتماعی بوده‌اند که این رقم نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 8 درصد بیشتر شده است (البته شرکت‌هایی مثل فولکس‌واگن، جنرال موتورز و Chipotle صرف هزینه در توییتر را بسیار کاهش داده‌اند).

اما به‌هرحال نشانه‌های حیات توییتر هنوز به‌چشم می‌خورد. «فرهاد دایوچا»، مدیر آژانس بازاریابی AccuraCast بریتانیا می‌گوید: «ما در همین هفته‌های اخیر نشانه‌های بازگشت را دیده‌ایم؛ چرا که برخی مشتریان تبلیغات حالا دوباره درحال گفت‌وگو برای نمایش تبلیغات در توییتر هستند.»

تغییرات توییتر بلو

ایلان ماسک مصمم برای کاهش وابستگی توییتر به تبلیغات، تمرکز زیادی روی راه‌اندازی مجدد سرویس بلو با قابلیت‌های جدید داشت. این سرویس ابتدا در ماه نوامبر راه‌اندازی شد، اما به فاصله کوتاهی متوقف گردید؛ زیرا به ساخت تعداد زیادی اکانت «تأییدشده» جعلی منجر می‌شد.

این شرکت دوباره در ماه دسامبر شانس خود را امتحان کرد و اشتراک توییتر بلو را با قیمت ماهانه 8 دلار در اندروید و وب یا 11 دلار در iOS در اختیار کاربران قرار داد.

به گفته «تراویس براون»، مهندس نرم‌افزاری که تحولات توییتر بلو را زیر نظر داشته است، این سرویس جدید حدود 550 تا 585 هزار مشترک دارد که ماهانه بیش از 4 میلیون دلار برای این شرکت درآمد ایجاد می‌کند. بنابراین این شرکت به مشترکان بسیار بیشتری نیاز دارد تا بتواند زیان تبلیغاتی خود را جبران کند.

از سوی دیگر، عرضه نسخه جدید سرویس بلو باعث شد رویکرد این شرکت نسبت به تیک‌های آبی قدیمی تغییر کند. ماسک حالا وعده داده است که به‌زودی تیک‌های قدیمی را از این پلتفرم حذف خواهد کرد.

عملکرد توییتر و واکنش قانون‌گذاران

توییتر از زمان تغییر مالکیت با قطعی‌ها و اختلالات متعددی روبه‌رو شده است. در جدیدترین نمونه این مشکلات، کاربران گزارش داده بودند که توییت‌های بخش Circle برای عموم کاربران به نمایش درآمده است.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) درحال تحقیق پیرامون توانایی توییتر درزمینه حفاظت از اطلاعات کاربران است. به‌علاوه، این شرکت در سال 2022 توافقی را با FTC امضا کرد تا استانداردهای امنیتی خود را ارتقا دهد و حالا باید دید که با کاهش هزینه‌ها، آیا این شرکت همچنان به تعهدات خود پایبند می‌ماند یا خیر.

«دیوید ولادک»، استاد دانشگاه جورج‌تاون می‌گوید: «تحقیقات FTC بسیار جدی است. این کمیسیون عمیقاً نگران این مسئله است که توییتر سعی دارد از توافق ماه مه 2022 تبعیت کند یا خیر.» از آنجایی که توییتر بخش روابط عمومی خود را تعطیل کرده است و به همه ایمیل‌ها با ایموجی پو پاسخ می‌دهد، واکنشی از سوی این شرکت نسبت به این موضوع در دسترس نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی