ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

تصویر روز ناسا: طوفان شفق قطبی بر فراز لاپلند

این تصویر از طوفان شفق قطبی بر فراز Saariselkä در شمال لاپلند واقع در فنلاند گرفته شده است.

سمانه نوروزی
نوشته شده توسط سمانه نوروزی | ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

تصویر زاویه باز امروز ناسا شفق قطبی درخشانی را با درجه بالایی از جزئیات، طیف رنگی گسترده و وسعت غیرمعمولش که سرتاسر آسمان را فراگرفته است، نشان می‌دهد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

بعضی شب‌ها آسمان با هنرنمایی خود بهترین نمایش شهر را اجرا می‌کند. در این شب تماشایی، شفق‌های قطبی آسمان را هم‌چون صحنه نمایش زیر سلطه خود داشتند. در پیش‌زمینه‌ تصویر، دو جوینده شفق قطبی به تماشای آسمان شگفت‌انگیز و درحال تغییر ایستاده‌اند.

این آسمان رنگارنگ حاصل طوفان ژئومغناطیسی است که از خورشید بسیار فعال نشأت می‌گیرد. انتظار نمی‌رفت که این طوفان خورشیدی، شفق‌های قطبی ایجاد کند؛ زیرا روز قبل CME (خروج جرم از تاج خورشیدی-Coronal Mass Ejection) از نزدیکی زمین گذر کرده و با آن برخورد نکرده بود. علی‌رغم پیش‌بینی‌ها، شفق‌های قطبی نه‌تنها در آسمان قطب شمال و مناطق نزدیک به قطب، بلکه تا جنوب نیومکزیکو در ایالات‌متحده نیز مشاهده شده‌اند.

این تصویر از طوفان شفق قطبی بر فراز Saariselkä در شمال لاپلند واقع در فنلاند گرفته شده است. رنگ‌های درخشان زرد، سبز، قرمز و بنفش شفق قطبی ناشی از واکنش اتم‌های اکسیژن و نیتروژن به الکترون‌های ورودی از باد خورشیدی در بالای اتمسفر زمین است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی