ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بلندگوی حالت جامد
کامپیوتر و سخت افزار

بازار ایربادها در انتظار تحول؛ اولین بلندگوی حالت جامد دنیا از راه رسید

شرکت xMEMS Labs محصول جدیدی را روانه بازار کرده است که ادعا می‌کند اولین بلندگوی حالت جامد دنیا به‌حساب می‌آید.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۶

فناوری‌های حالت جامد حوزه ذخیره‌سازی اطلاعات در کامپیوترها و تولید میکروفن‌ها را متحول کرده است. حالا شرکتی به نام xMEMS Labs مدعی ساخت اولین بلندگوی حالت جامد جهان شده که دیگر از سیم‌پیچ و آهنربا استفاده نمی‌کند و می‌تواند این بازار را به‌طور کلی متحول سازد.

از زمان اختراع بلندگوها، تقریباً همه این محصولات از سیم‌پیچ‌ها و آهنرباها استفاده می‌کردند، اما حالا فناوری حالت جامد می‌تواند شرایط را تغییر دهد. بلندگوی جدید xMEMS از فناوری پیزوالکتریک استفاده می‌کند (که به زبان ساده تکانه‌های الکتریکی را به جریان‌های مکانیکی بدل می‌سازد). این فناوری سال‌ها پیش صنعت چاپ جوهرافشان را تغییر داد و کنترل بیشتر روی پاشش ریزقطرات جوهر از هد چاپگرها را ممکن کرد.

حالا تقریباً از همین روش برای پاشیدن صدا به گوش شما استفاده می‌شود. xMEMS می‌گوید بلندگوی آن‌ها کوچک‌ترین ریزبلندگوی حالت جامد در دنیاست. این شرکت به‌جای سیم‌پیچ و آهنربا از لایه پیزو به‌عنوان عملگر بلندگو استفاده کرده و به‌جای صفحات کاغذی یا پلاستیکی، از سیلیکون بهره گرفته است.

ویفر حاوی صدها بلندگوی سیلیکونی xMEMS

بلندگوی حالت جامد چه برتری‌هایی دارد؟

این بلندگوها حالا می‌توانند درایوری 40 درصد کوچک‌تر از درایورهای معمولی (90 درصد سبک‌تر)، بدون قطعات متحرک و نیز بسیار بادوام‌تر داشته باشند. معاون بازاریابی xMEMS می‌گوید فناوری حالت جامد بازار را تغییر خواهد داد.

این بلندگوهای جدید از صدای باکیفیت (Hi-Res) پشتیبانی می‌کنند و مشخصات جذابی را در اختیار طرفداران موسیقی قرار می‌دهند. از آن مهم‌تر، این محصولات می‌توانند عمق و دامنه صدایی را به گوش کاربر برسانند که در عصر استریم موسیقی تقریباً فراموش شده است.

با تمام این تفاصیل، بلندگوهای حالت جامد قرار نیست به همین زودی به بازار مصرفی بیایند. شرکت xMEMS می‌گوید آن‌ها درحال‌حاضر مشغول خرید قطعات لازم برای تولید این محصولات هستند. البته پیش‌بینی می‌شود که اولین محصولاتی که از این فناوری استفاده می‌کنند، تا پایان سال 2023 با قیمتی کمتر از 200 دلار عرضه شوند. این قیمت یکی از دلایلی است که بازار را تکان خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی