ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سکته
سلامت

دانشمندان سیستم پوشیدنی جدیدی برای بازیابی تحرک پس از سکته ساخته‌اند

این سیستم Smart VNS نام دارد و می‌توان از آن به‌عنوان یک دستگاه قابل جابه‌جایی و پوشیدنی استفاده کرد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰

مهندسان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH) سیستم پوشیدنی جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بیماران کمک کند تا پس از سکته، تحرک خود را دوباره به‌دست بیاورند. این سیستم از یک ساعت حسگر حرکت و یک گوشی تشکیل شده است که یک رشته عصبی را برای تنظیم مجدد مدارهای عصبی از بین می‌برد.

بیمارانی که سکته کرده‌اند، برای بهبود عملکردهای حرکتی خود اغلب نیاز دارند تا با انجام یک عمل جراحی، دستگاه کوچکی را وارد بدن خود کنند که عصب واگ را تحریک می‌کند. سیستم جدید ETH زوریخ که Smart VNS نامیده می‌شود، به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان از آن به‌عنوان یک دستگاه قابل جابه‌جایی و پوشیدنی استفاده کرد.

نحوه کمک Smart VNS به افرادی که سکته کرده‌اند

در این روش جدید از پالس‌های ضعیف الکتریسیته برای ازبین‌بردن اعصاب اصلی در دستگاه عصبی پاراسمپاتیک استفاده می‌شود که عملکردهای ناخودآگاه بدن مانند ضربان قلب و هضم غذا را کنترل می‌کند. در همین حال ساعت با استفاده از واحدهای اندازه‌گیری اینرسی (IMU) حرکات اندام‌ها را ردیابی می‌کند و وقتی حرکتی را حس کند، به گوشی دستور می‌دهد تا عصب را از بین ببرد.

بنابراین کاربر ساعت را روی اندام آسیب‌دیده خود قرار می‌دهد و وقتی موفق به تکان‌دادن آن شد، پالس الکتریکی مدار عصبی مسئول تکان‌دادن اندام را تقویت می‌کند.

با گذشت زمان مغز می‌تواند در انجام حرکات بهتر شود و بیماران می‌توانند عملکردهای حرکتی بیشتری را سریع‌تر و به‌طور مؤثرتری بازیابی کنند. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه برخلاف سایر ایمپلنت‌های موجود، بیمار می‌تواند Smart VNS را بدون نیاز به نظارت پزشک استفاده کند.

پس از سکته مغزی اختلال در جریان خون باعث می‌شود تا نورون‌های مغز از بین بروند و این امر به‌نوبه‌خود باعث کاهش تحرک فرد می‌شود. در این شرایط، بسته به ناحیه آسیب‌دیده مغز، فرد ممکن است در انجام‌دادن کارهایی مانند حرکت اندام، راه‌رفتن، صحبت‌کردن یا نگه‌داشتن وسایل با مشکلاتی مواجه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی