ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وصله انتقال دارو با فراصوت
سلامت

ساخت پچ‌های پوستی که می‌توانند دارو را بدون درد و با امواج فراصوت به داخل بدن بفرستند

محققان یک پچ ساخته‌اند که می‌تواند به پوست بچسبد و بدون درد و از طریق پالس‌های فراصوت مولکول‌های دارو را به بدن منتقل کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰

خیلی‌ها هنوز از تزریق سوزن می‌ترسند و این شیوه انتقال دارو می‌تواند برای آن‌ها چالش‌برانگیز باشد. ازاین‌رو دانشمندان پچ پوشیدنی جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند به پوست بچسبد و از طریق پالس‌های فراصوت دارو را بدون درد به داخل پوست منتقل کند. این روش حتی ممکن است برای تتوزدن مورد استفاده قرار بگیرد.

به‌ گزارش نیواطلس، محققان دانشگاه MIT روشی تازه را ابداع کرده‌اند که امکان انتقال هدفمند دارو به داخل پوست را فراهم می‌کند. سیستمی که آن‌ها ساخته‌اند، «پچ سونوفورسیس فراصوت قابل‌همانندسازی» (cUSP) نام دارد و حاوی هیدروژلی است که به پوست بدن می‌چسبد.

در داخل این پچ چهار مبدل وجود دارد که به یک سیم مسی وصل شده‌اند و می‌توانند رسانای جریان الکتریکی باشند. در بالای هر مبدل حفره‌ای قرار گرفته که حاوی مولکول‌های داروی محلول در مایع است و زمانی که مبدل‌ها انرژی دریافت می‌کنند، می‌لرزند و در مایع حباب می‌سازند. این کار ریزجهش‌هایی از مایع را به‌وجود می‌آورد که از پوست رد می‌شوند.

انتقال دارو با پالس‌های فراصوت چقدر مؤثر است؟

پژوهشگران این سیستم را روی پوست خوک آزمایش کردند و می‌خواستند نوعی ویتامین ب موسوم به نیاسینامید را که در بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب و مرطوب‌دهنده‌ها وجود دارد، به بدن این جانور برسانند. نتیجه این بود که cUSP توانست 26 برابر بیشتر از پچ‌هایی که از پالس‌های فراصوت استفاده نمی‌کنند، مولکول‌های دارو را به بدن بفرستد.

آن‌ها این دستگاه را با پچ‌های ریزسوزنی هم مقایسه کردند. نتیجه این بود که cUSP توانست در عرض 30 دقیقه دارو را به بدن خوک‌ها برساند، درحالی‌که پچ‌های ریزسوزنی برای انجام این کار به 6 ساعت زمان نیاز داشت.

محققان می‌گویند این روش به‌خصوص می‌تواند برای مشکلی مثل سوختگی پوست، سرطان پوست یا رفع علائم پیری استفاده شود. همچنین با بهینه‌سازی این سیستم می‌توان امید داشت که امکان انتقال دارو به لایه‌های عمیق‌تر بدن ممکن شود.

نتایج این پژوهش در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی