ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مغز آلودگی هوا
سلامت

محققان: ماده موجود در دود سیگار و اگزوز خودروها می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد

محققان در پژوهشی دریافته‌اند که برخی آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند بر مغز اثر بگذارند و ریسک آلزایمر را بیشتر کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

«هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای» (PAH) یکی از ترکیبات متداول موجود در دود سیگار و اگزوز وسایل نقلیه است که موجب آلودگی هوا می‌شود. حالا پژوهشگران دریافته‌اند که این ترکیبات شیمیایی می‌تواند اثری روی ساختارهای مغزی بگذارد که ریسک بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به‌ گزارش سایت Phys، پپتید آمیلوید بتا (AB) که در مغز مبتلایان به آلزایمر یافت می‌شود، ایزوفرم‌های متنوعی دارد و در ساختار خود حاوی 42 آمینو‌اسید است. مطالعات قبلی نشان داده بودند که مواجهه مکرر ماهی‌ها با یکی از انواع PAH موسوم به «بنزوآلفاپیرن» (B[a]P) موجب افزایش پپتید AB42 در مغز می‌شود و کارکردهای شناختی، حرکتی و حافظه آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

اگرچه تجمیع پپتیدهای AB و شکل‌گیری اولیگومرهای آن در حضور انواع PAH نظیر «فنانترن»، «پیرن» و B[a]P بیشتر می‌شود، اما دانشمندان نمی‌دانستند که چه نوع واکنش مولکولی میان پلی‌پپتیدهای AB و PAHها وجود دارد. ازاین‌رو محققان دانشگاه توکیو ژاپن و دانشگاه نظربایف قزاقستان در پژوهشی به‌دنبال بررسی اثر هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای بر ساختار پپتید AB42 رفتند.

ریسک آلزایمر می‌تواند در مواجهه با آلودگی هوا بیشتر شود

مطالعه آن‌ها نشان داد که پلی‌پپتیدهای آمیلوید بتا در مواجهه با انواع PAH واکنش شدیدی نشان می‌دهند و بروز بیماری آلزایمر را تشدید می‌کنند. محققان دریافتند که ساختار مونومر پپتید AB42 تحت‌تأثیر B[a]P، «نیکوتین» و فنانترن قرار می‌گیرد و این اتفاق می‌تواند بر پیشرفت بیماری آلزایمر اثر بگذارد.

این پژوهش نه‌تنها اثر آلاینده‌های ارگانیک بر مونومر پپتید AB در سطح مولکولی را بررسی کرده است، بلکه راهنمایی‌هایی را برای درمان بیماری آلزایمر ارائه کرده و خواستار توجه بیشتر پیرامون تأثیر آلودگی هوا بر ابتلا به اختلال‌های آسیب‌زننده به نورون‌های مغزی شده است.

شایان ذکر است که هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای همچنین از احتراق ناکامل مواد ارگانیک و پخت‌وپز به‌وجود می‌آید. گفته شده است که بالاترین سطح این آلاینده به آشپزخانه‌های چینی، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و کشتی‌ها مربوط می‌شود.

نتایج این پژوهش در مجله Frontiers of Environmental Science & Engineering منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی