ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ساترا با وجود مخالفت‌ انجمن VODها، انتخابات اعضای رصتا را برگزار کرد

مخالت‌ها درباره شکل‌گیری «رصتا» به نتیجه نرسید و حضور «ساترا» در جریان تصمیم‌گیری برای VODهای بخش خصوصی پررنگ‌تر شد.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۹

مخالفت انجمن صنفی VODها درباره راه‌اندازی یک تشکل موازی موردتوجه قرار نگرفت و با حضور رئیس ساترا و نماینده سازمان بازرسی کل کشور، اعضای شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) انتخاب شدند.

به گزارش دیجیاتو، با وجود مخالفت انجمن VODها به‌منظور شکل‌گیری تشکل موازی با انجمن صنفی VODها که با عنوان «رصتا» درحال شکل‌گیری بود، مراسم انتخاب اعضای شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران با مشارکت 165 سکوی دارای مجوز از ساترا به‌صورت برخط و با حضور فیزیکی تعدادی از سکوهای دارای مجوز برگزار شد.

اول اردیبهشت‌ماه امسال، انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط در بیانیه‌ای اقدام ساترا برای تشکیل مجمع رصتا را حرکتی غیرقانونی عنوان کرد. این انجمن با تأکید بر اینکه چنین اقدامی به‌معنای مداخله در امور صنفی کسب‌وکارهای خصوصی است، نسبت به عواقب آن هم هشدار داده بود که این هشدار به نظر کارآمد نبود و ساترا درنهایت «رصتا» را اتفاقاً با حضور برخی VODها که در انجمن صنفی هم حضور دارند، شکل داد.

آیا VODها دچار شکاف شده‌اند؟

براساس نتیجه انتخابات «رصتا»، با وجود مخالفت انجمن صنفی VODها، اسامی معتبری از بین پلتفرم‌های این حوزه که از قضا در خود انجمن حضور دارند در بین منتخبین رصتا هستند. ازجمله این موارد می‌توان به مدیران عامل پلتفرم‌های آنتن، تماشاخونه، هاشور و گپ فیلم هم در جریان انتخابات رصتا حاضر و وارد شورای راهبری نیز شدند. این روند البته درحالی بود که پلتفرم‌های بزرگی در حوزه فعالیت VODها ازجمله فیلم‌نت، فیلیمو، نماوا و تیوا به‌عنوان بازیگران بزرگ‌تر این عرصه، در انتخابات شرکت نکرده و طبیعتاً به شورای راهبری واردی نشدند.

براساس گزارش روابط عمومی ساترا، هشت منتخب قطعی و اعضای اصلی شورای راهبری مجمع رصتا به‌ترتیب میزان آرا، عبارتند از: «مهدی شاملو (مدیر رسانه آنتن)، لیلا آمره (مدیر رسانه هابینا)، آرش دارابیان (مدیر رسانه اپیزود)، امیر رضاخانیان (مدیر رسانه گپ فیلم)، محمدعلی طهرانچی (مدیر رسانه بادصبا)، فرزاد آذری‌پور (مدیر رسانه هاشور)، سامان مرادحسینی (مدیر رسانه روستا تی‌وی) و امیرحسین حیدری (مدیر رسانه تماشاخونه).»

همچنین «سیدامین موسوی» از رسانه آپرا و «مهران ده‌نمکی» از رسانه‌های آریو و اسپرت پلاس به‌عنوان عضو علی‌البدل در شورای راهبری مجمع رصتا انتخاب شدند.

شورای راهبری «رصتا» پلی برای رسیدن به همه‌جا

در جریان ورود بیشتر ساترا به روند فعالیت بخش خصوصی، باید این نکته را نیز موردتوجه قرار داد که «سعید مقیسه»، رئیس ساترا، پیش‌تر از حضور نمایندگان اعضای شورای راهبری مجمع رصتا در شورای صدور مجوز تولید، شورای صدور مجوز انتشار، شورای حمایت‌های محتوایی مانند توزیع بسته‌های محتوای سازمانی، شورای حمایت‌های دولتی مانند توزیع بودجه‌های دولتی مانند تبصره ۶ و مانند آن خبر داده بود.

براساس توضیحات پیشین مقیسه، اعضای «رصتا» در شورای صندوق تسهیلات، شورای حمایت‌های اختصاصی ساترا مانند بهره‌مندی از تسهیلات مجموعه آومیک، شورای داوری و میانجی‌گری برای رفع اختلاف‌های احتمالی بین مجوزگیرندگان یا عوامل تولید، شورای رسیدگی به تخلفات، شورای تدوین مقررات، شورای تنظیم‌گری داده‌محور و فناوری، شورای تعیین صلاحیت حرفه‌ای، شورای رقابت ساترا، شورای نمایشگاه و جشنواره «رصتا»، شورای ارزیابی و رتبه‌بندی رسانه‌ها، شورای سواد رسانه، شورای ممیزی بعد از انتشار و شورای نقشه بازار نیز حضور دارند.

هرچند انجمن صنفی VODها نسبت به شکل‌گیری «رصتا» هشدار داده بود و از سویی دیگر «مجتبی توانگر»، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز طی نامه‌ای به وزیر کشور نسبت به صدور مجوز برای رصتا از سوی این وزارتخانه واکنش نشان داده بود، اما 76 سکوی دارای مجوز از ساترا به‌عنوان کاندیدای عضو شورای راهبری مجمع رصتا ثبت‌نام کرده بودند.

درنهایت از بین این 76 سکوی دارای مجوز، درنهایت با انصراف 2 سکو از سکوهای کاندیدای عضویت در شورای راهبری مجمع رصتا، انتخابات این مجمع در تاریخ ششم اردیبهشت‌ماه با مشارکت ۱۶۵ سکوی دارای مجوز از ساترا برای انتخاب هشت عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل شورای راهبری مجمع رصتا از میان ۷۴ کاندیدای قطعی برگزار شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی