ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

TDE
علمی

اخترشناسان یک سیاه‌چاله نابودگر ستارگان را در نزدیک‌ترین فاصله با زمین شناسایی کردند

این مطالعه توضیح می‌دهد که چرا بلعیده‌شدن ستاره‌ها توسط سیاه‌چاله‌ها آن‌قدر که باید، در کیهان مشاهده نمی‌شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

اخترشناسان سیاه‌چاله کلان‌جرمی را شناسایی کرده‌اند که یک ستاره درحال عبور از نزدیکی خود را متلاشی کرده است. این پدیده نه‌تنها در نزدیک‌ترین حالت به زمین مشاهده شده، بلکه موقعیت و نوری غیرمنتظره دارد و دانشمندان حالا می‌توانند توضیح دهند که چرا این پدیده کمتر از انتظار دیده می‌شود.

سیاه‌چاله‌ها می‌توانند هر چیزی را که به آن‌ها نزدیک می‌شود، ببلعند. زمانی که ستاره‌ها به درون سیاه‌چاله‌ها می‌افتند، پدیده‌ای تحت عنوان «رویداد اختلال کشندی» (TDE) روی می‌دهد. پیش‌تر تصور می‌شد که این رویدادها نسبتاً متداول باشند، اما مشاهده جدید محققان از رویداد WTP14adbjsh به چند دلیل حائز اهمیت است.

اول و مهم‌تر از همه، این رویداد با فاصله 137 میلیون سال نوری نزدیک‌ترین رویداد TDE به زمین بوده است. 137 میلیون سال نوری شاید چندان نزدیک به‌نظر نیاید، اما رکورد قبلی در اختیار رویدادی در فاصله بیش از 200 میلیون سال نوری با زمین بود.

تصاویری از کهکشانی که میزبان این TDE بوده است. بالا چپ: تصویر فروسرخ TDE در سال 2015؛ بالا راست: تصویر همین کهکشان در سال 2011-2010؛ پایین چپ: تصویر فروسرخ TDE پس از حذف نور کهکشان؛ پایین راست: تصویر اپتیکال کهکشان مربوطه.

ستارگان در اطراف این سیاه‌چاله شکل می‌گیرند

این TDE از یک نوع کهکشان متفاوت مشاهده شده است. اکثر رویدادهای اختلال کشندی در کهکشان‌های نسبتاً ساکت دیده می‌شوند، اما WTP13adbjsh در کهکشانی رصد شده که فعالانه درحال تولید ستاره‌های جدید است. نظریه‌ها می‌گویند طبیعی است که این نوع کهکشان‌ها به‌طور منظم میزبان TDEها باشند، چون خوراک بیشتری برای سیاه‌چاله‌ها فراهم می‌کنند، اما تاکنون نمونه‌های زیادی از این رویدادها در این کهکشان‌ها دیده نشده است.

حالا این TDE جدید احتمالاً توضیحی را برای این مسئله ارائه می‌کند. مرگ این ستاره‌ها در سیاه‌چاله‌ها معمولاً با نورهای اپتیکال و پرتو ایکس درخشان دیده می‌شوند، اما WTP14adbjsh در این طول‌موج‌ها خودنمایی نکرده است. این رویداد در‌عوض در طول موج فروسرخ مشاهده شده. کهکشان‌های تولیدکننده ستاره‌ها معمولاً محیط‌هایی پرغبار هستند، بنابراین نور اپتیکال و پرتو ایکس از آن‌ها عبور نمی‌کند؛ اما امواج فروسرخ می‌توانند از این غبارها بگذرند.

دانشمندانی که این TDE را کشف کرده‌اند، به‌طور خاص به‌دنبال این رویدادها نبودند. آن‌ها در پروژه‌ای دیگر مشغول اسکن آسمان با نور فروسرخ بودند که WTP14adbjsh را مشاهده کردند. این اکتشاف حالا می‌تواند توضیح دهد که چرا کشف این پدیده‌ها در این نوع کهکشان‌ها خیلی نادر است.

نتایج این پژوهش در مجله The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی