ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تراشه‌های ARM مایکروسافت
کامپیوتر و سخت افزار

مایکروسافت با تراشه‌های ARM اختصاصی، به جنگ پردازنده‌های سری M اپل می‌رود

تراشه‌های مبتنی بر ARM مایکروسافت ظاهراً برای ویندوز 12 بهینه‌سازی می‌شوند تا بالاترین بهره‌وری انرژی را در دستگاه‌های ویندوزی داشته باشند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰

اپل با مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های اختصاصی سری M مبتنی بر معماری ARM، یک شوک بزرگ به بازار وارد کرد. حالا گزارشی جدید می‌گوید مایکروسافت هم دست‌به‌کار شده و درحال توسعه تراشه‌های اختصاصی ARM است و آن‌ها را برای ویندوز 12 بهینه‌سازی می‌کند.

طبق گزارشی که از سوی وب‌سایت Windows Latest‌ منتشر شده است، مایکروسافت روی تراشه‌های اختصاصی کار می‌کند. این گزارش به لیست استخدامی ردموندی‌ها اشاره دارد که در آن مشاغلی مانند معمار چیپ، مهندس طراحی و مهندس ارشد تأیید فیزیکی به‌چشم می‌خورند. براساس این لیست، مایکروسافت به‌دنبال طراحی تراشه‌های جدیدی است که در آن‌ها عملکرد و بهره‌وری انرژی اهمیت بالایی دارد.

تراشه‌های اختصاصی ARM مایکروسافت برای ویندوز 12؟

لیست استخدامی مایکروسافت تحت «تیم سیلیکون مایکروسافت» منتشر شده است. طبق توضیحات این لیست، نیروهای جدید باید در‌زمینه محاسبات پیشرو باشند و بتوانند برای ارائه تراشه‌های سیلیکونی پرقدرت و نوآورانه، با گروه‌های مختلف کار کنند. گزارش اخیر می‌گوید ردموندی‌ها با استخدام افراد جدید می‌خواهند رقابت جدی‌تر با تراشه‌های اختصاصی اپل داشته باشند.

تراشه‌های سری M اپل نه‌تنها بهره‌وری انرژی و قدرت بالایی دارند، بلکه به‌خوبی برای سیستم‌عامل مک اواس هم بهینه‌سازی شده‌اند. نتیجه تمام این موارد، عملکرد و شارژدهی فوق‌العاده مک‌بوک‌های اپل است. درحال‌حاضر اپل روی تراشه‌های خانواده M3 کار می‌کند که با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC به تولید می‌رسند.

با توجه به تجربه موفق اپل، گزارش اخیر می‌گوید که مایکروسافت می‌خواهد تراشه‌های اختصاصی ARM خود را برای نسل بعدی ویندوز، یعنی ویندوز 12 بهینه‌سازی کند. ویندوز ۱۲ که احتمالاً سال آینده میلادی از راه می‌رسد، می‌تواند استفاده‌های مختلفی از تراشه‌های مایکروسافت داشته باشد؛ مخصوصاً اینکه ردموندی‌ها تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی و ابزارهای مبتنی بر آن دارند.

درحال‌حاضر نمی‌دانیم تراشه‌های مبتنی بر ARM مایکروسافت دقیقاً چه زمانی از راه می‌رسند، اما اگر برای ویندوز 12 بهینه‌سازی شده باشند، احتمالاً سال آینده میلادی با آن‌ها ملاقات خواهیم کرد. بنابراین شاید دستگاه‌های سرفیس سال آینده بتوانند از نظر عملکرد و شارژدهی باتری با مک‌بوک‌های اپل رقابت جدی‌تری داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی