ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

التهاب ملتحمه چشم
علمی

هشدار متخصصان: زیرسویه جدید کرونا امیکرون احتمالاً باعث التهاب ملتحمه چشم می‌شود

متخصصان بهداشت لس‌آنجلس می‌گویند زیرسویه جدید کرونا امیکرون که درحال شیوع است، احتمالاً با التهاب ملتحمه چشم همراه است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰

زیرسویه جدید ویروس کرونا درحال پخش‌شدن در ایالات‌متحده است و حالا متخصصان بهداشت هشدار داده‌اند که گونه امیکرون کووید XBB.1.16 احتمالاً می‌تواند موجب علامت قرمزی چشم یا التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت) شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، حدود 10 درصد از مجموع مبتلایان کرونا در ایالات‌متحده در هفته گذشته به زیرسویه جدید XBB.1.16 آلوده شده‌اند. از سوی دیگر، اداره بهداشت عمومی شهرستان لس‌آنجلس هشدار داده است که ابتلا به این زیرسویه می‌تواند با التهاب ملتحمه همراه باشد.

محققان در اوایل همه‌گیری کرونا از وجود رابطه‌ای میان این بیماری ویروسی و التهاب ملتحمه خبر داده بودند. پارسال هم گروهی از دانشمندان پیوندی را بین سویه امیکرون و قرمزی چشم پیدا کردند. حالا با شیوع این زیرسویه جدید به‌نظر می‌رسد که نمونه‌های التهاب ملتحمه هم در آمریکا افزایش یافته است.

التهاب ملتحمه چشم به‌عنوان یکی از علائم زیرسویه جدید کرونا

اداره بهداشت لس‌آنجلس می‌گوید: «داده‌های مشاهده‌ای نشان می‌دهد که افراد آلوده به XBB.1.16 ممکن است بیشتر در معرض تجربه کنژنکتیویت به‌عنوان یکی از نشانه‌های ابتلا به کووید قرار بگیرند.» این اداره می‌گوید که در گذشته در بین 1 تا 3 درصد از مبتلایان به کرونا علامت قرمزی چشم وجود داشته است.

التهاب ملتحمه زمانی رخ می‌دهد که لایه روی پلک، چشم و ملتحمه ملتهب می‌شود. از نشانه‌های این التهاب می‌توان به قرمز یا صورتی‌شدن رنگ چشم، افزایش تولید اشک و قی چشم، خارش و تحریک یا سوزش اشاره کرد.

اداره بهداشت لس‌آنجلس می‌گوید با توجه به محدودیت داده‌های موجود هنوز نمی‌توان با اطمینان اعلام کرد که XBB.1.16 عامل التهاب ملتحمه است یا خیر. بااین‌حال، به شهروندان توصیه شده تا درصورت مشاهده علائم این التهاب مراقب باشند و آن را به‌عنوان یکی از علائم احتمالی ابتلا به کرونا در نظر بگیرند.

این اداره می‌گوید این نکته که کرونا با جهش‌های جدید خود موجب به‌وجود‌آمدن علائم متفاوتی می‌شود، به ما نشان می‌دهد که چرا باید تدابیر بهداشتی و درمانی خود را مطابق با این بیماری تنظیم و اصلاح کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی