ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تاریخچه اینستاگرام
کارآفرینی

تاریخچه اینستاگرام؛ یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا

اینستاگرام که در سال ۲۰۱۰ ایجادشده، پس از شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، یوتوب و واتس‌اپ، چهارمین شبکه اجتماعی محبوب جهان است.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی و یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های آنلاین برای تبلیغات اینترنتی است. این اپلیکیشن ابتدا تنها با هدف به‌اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو ایجاد شد؛ اما اکنون که بیش از یک دهه از خلق آن می‌گذرد، علاوه بر به‌اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو، به یک پل ارتباطی مجازی قوی بین افراد و همچنین فضایی برای معرفی کسب‌وکار و کسب درآمد نیز تبدیل شده است. در ادامه مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه اینستاگرام را بررسی می‌کنیم تا ببینیم این شبکه اجتماعی چگونه توانسته است این‌چنین محبوب شود و به زندگی نسل جوان نفوذ کند.

اینستاگرام که متعلق به شرکت متاست، درحال‌حاضر ۱.۲۸ میلیارد کاربرد دارد. به بیان دیگر، بیش از یک‌هشتم جمعیت جهان کاربر اینستاگرام هستند! طبق آمار اعلام‌شده، درآمد تبلیغات در اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۲ به ۳۳.۲۵ میلیارد دلار افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال میلادی جاری به ۳۹.۷ میلیارد دلار برسد!

ارزش برند اینستاگرام نیز در سال ۲۰۲۲، ۳۳.۴۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱، ۲۵.۰۷ میلیارد دلار بوده است. این پلتفرم بسیار محبوب در سال ۲۰۲۳، پس از فیسبوک، یوتوب و واتس‌اپ، به‌عنوان چهارمین شبکه اجتماعی محبوب جهان معرفی شده است. همچنین این شبکه اجتماعی اکنون بزرگ‌ترین وب‌سایت به‌اشتراک‌گذاری عکس در جهان نیز محسوب می‌شود. اینستاگرام پس از پیدایش خود توانست محبوبیت فیسبوک را که در اوایل دهه ۲۰۱۰ در بسیاری از نقاط جهان محبوبیت بسیار زیادی داشت، کمرنگ کند که موفقیت بسیار خوبی برای آن بود.

لوگوی اینستاگرام

لوگوی اینستاگرام

لوگوی اینستاگرام از ابتدای طراحی خود تاکنون چهار بار بازطراحی شده است؛ اما در هر بار، شکل اصلی لوگو که یک دوربین به‌نظر می‌رسد، حفظ شده است.

نخستین لوگوی اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ توسط کوین سیستروم، طراحی شده . این لوگو با الهام از شکل دوربین‌های پلوراید طراحی شده است که می‌توانند تنها در چند ثانیه عکس بگیرند و آن را چاپ کنند؛ واژه instagram و یک نوار رنگین‌کمانی نیز از بالا تا پایین دوربین در لوگو دیده می‌شدند؛ اما این لوگوی اینستاگرام در کمتر از یک سال تغییر کرد؛ زیرا این شبکه اجتماعی در همین مدت کوتاه توانست محبوبیت خوبی به‌دست آورد و نخستین لوگوی آن، طراحی حرفه‌ای نداشت و شلوغ به‌نظر می‌رسید.

به همین دلیل سیستروم تصمیم گرفت لوگو را تغییر دهد و برای بازطراحی آن از کل رایز (Cole Rise)، طراح و عکاس استفاده کرد. رایز لوگوی جدید را به شکل یک دوربین ساخت شرکت Bell & Howell در دهه ۱۹۵۰ طراحی کرد که نواری رنگین‌کمانی همراه با کلمه INST در سمت چپ آن و منظریابی در سمت راست آن دیده می‌شد. بسیاری از افراد معتقد بودند بخشی که شبیه به منظریاب دوربین طراحی شده، برای اشاره‌کردن به دوربین سلفی ایجاد شده است؛ زیرا در آن زمان به‌اشتراک‌گذاری تصاویر سلفی در اینترنت تازه آغاز شده بود.

لوگوی معروف اینستاگرام در سال ۲۰۱۱ با تغییر اندک، بازهم بازطراحی شد. در این بازطراحی همان شکل دوربین با بافت چرمی و لنز و منظریابی که ظاهر آن‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شده بود، به‌عنوان لوگوی جدید اینستاگرام رونمایی شد. نوار رنگین‌کمانی سمت چپ و میزان اشباع رنگ‌های کل لوگو هم کمی تغییر کرده بودند و رنگ‌ها روشن‌تر شده بود.

در سال ۲۰۱۶ با به‌روزرسانی رابطه کاربری اینستاگرام، لوگوی جدید آن نیز رونمایی شد. لوگوی جدید طراحی مینیمالیستی و شیکی دارد و همچنان شکل دوربین نیز در آن دیده می‌شود. در لوگوی جدید از سایه رنگ‌های مختلف رنگ نارنجی و صورتی استفاده شده است. در سال ۲۰۲۰ بازهم شاهد تغییر بسیار اندکی در رنگ لوگو بودیم و میزان اشباع سایه‌رنگ‌های صورتی و نارنجی کمی بیشتر شد.

تولد اینستاگرام

اپلیکیشن اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ توسط سیستروم، مهندس کامپیوتر و کارآفرین آمریکایی و مایک کرایگر، مهندس نرم‌افزار برزیلی ایجاد شد.

کوین سیستروم به‌صورت رسمی برای برنامه‌نویسی آموزش ندیده بود. او تنها شب‌ها و آخر هفته‌ها برنامه‌نویسی می‌کرده و اصلاً به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه کار نمی‌کرد. او پس از مدتی برنامه‌نویسی، نسخه اولیه یک اپلیکیشن وب به نام Burbn را تنها از روی علاقه ایجاد کرد. کاربران Burbn می‌توانستند از آن برای ارسال برنامه‌هایشان و همچنین به‌اشتراک‌گذاری تصاویر با سایر افراد استفاده کنند. در آن زمان قابلیت به‌اشتراک‌گذاری این اپلیکیشن بی‌نظیر بود.

اپلیکیشن Burbn
اپلیکیشن Burbn

سیستروم تصمیم گرفت اپلیکیشن را توسعه دهد و در همان سال ۲۰۱۰ با دو سرمایه‌گذار آشنا شد. او Burbn را به سرمایه‌گذاران نشان داد و آن‌ها تصمیم گرفتند جلسه‌ای با سیستروم داشته باشند. پس از این جلسه تنها در عرض دو هفته ۵۰۰ هزار دلار سرمایه جمع‌آوری شد.

سیستروم با دستیابی به این سرمایه تصمیم گرفت تیمی برای طراحی و ایجاد اپلیکیشن موردنظر خود ایجاد کند. او در جستجو برای یافتن افراد مناسب این پروژه، با کرایگر آشنا شد. کرایگر قبلاً به‌عنوان مهندس نرم‌افزار و طراح رابط کاربری در پروژه شبکه اجتماعی میبو (Meebo) کار کرده بود.

پس از آغاز همکاری کرایگر و سیستروم، آن‌ها Burbn را ارزیابی کردند و تصمیم گرفتند تنها روی تصاویر گرفته‌شده با موبایل تمرکز کنند. آن‌ها برای شروع کار، اپلیکیشن‌های پیشتاز در حوزه عکاسی در آن زمان را بررسی کردند. در این بررسی اپلیکیشن Hipstamatic به‌دلیل محبوب بودن و برخورداری از ویژگی‌های جالب قابل استفاده برای اعمال روی تصاویر مثل فیلترها، نظر سیستروم و کرایگر را به خود جلب کرد. البته این اپلیکیشن فاقد قابلیت‌های به‌اشتراک‌گذاری فایل‌های چندرسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی بود. به همین دلیل سیستروم و کرایگر تصمیم گرفتند برای ایجاد پلی میان Hipstamatic و شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اپلیکیشنی را ایجاد کنند. این تصمیم نخستین ایده برای ایجاد اینستاگرام را شکل داد.

آن‌ها تصمیم گرفتند Burbn را به بخش‌های پایه تشکیل‌دهنده آن، یعنی تصاویر و قابلیت‌های کامنت (نظر) نویسی و لایک کردن تجزیه کنند. این دو نفر نام Burbn را به Instagram تغییر دادند. این واژه ترکیبی از دو کلمه instant و telegram است. instant به معنی فوری و teleram به معنی پیامی است که به‌صورت الکترونیکی ارسال و پس از تحویل به گیرنده، چاپ می‌شود. این دو کلمه وظیفه اصلی اینستاگرام را که همان به‌اشتراک‌گذاری عکس است، به‌خوبی توصیف می‌کنند.

کوین سیستروم و مایک کرایگر، بنیان گذاران اینستاگرام
کوین سیستروم (سمت راست) و مایک کرایگر (سمت چپ)، بنیان گذاران اینستاگرام

بنیان‌گذاران اینستاگرام کار‌کردن روی بهبود تجربه به‌اشتراک‌گذاری عکس را شروع کردند. آن‌ها تصمیم داشتند اپلیکیشنی کاملاً ساده ایجاد کنند که کاربرانش بتوانند با چند حرکت ساده تصاویر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. آن‌ها پس از ۸ هفته تلاش برای تنظیم اپلیکیشن خود، نسخه آزمایشی آن را در اختیار دوستانشان قرار دادند و عملکردش را بررسی کردند. درنهایت پس از رفع ایرادات نرم‌افزاری اپلیکیشن، آن را آماده انتشار کردند. در نسخه اولیه اینستاگرام تنها ارسال تصویر و نوشتن متن کوتاه برای آن امکان‌پذیر بود؛ اما در سال ۲۰۱۱ قابلیت گرفتن ویدیوهای کوتاه با آن و بارگذاری این ویدیوها نیز در اپلیکیشن ایجاد شد.

نخستین نسخه اینستاگرام
نخستین نسخه اینستاگرام

تاریخچه اینستاگرام

مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه اینستاگرام از ابتدا تاکنون به شرح زیر است:

۲۰۱۰

انتشار اپلیکیشن iOS

اپلیکیشن اینستاگرام ابتدا در قالب اپلیکیشن موبایل برای iOS منتشر شد و تنها در یک روز ۲۵ هزار کاربر جذب کرد. میزان دانلود اپلیکیشن یک هفته بعد، به ۱۰۰ هزار دانلود رسید. تعداد کاربران این اپلیکیشن تنها پس از گذشت دو ماه از انتشار آن، به یک میلیون نفر و در عرض یک سال به ۱۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۸، به یک میلیارد نفر رسید. دلیل موفقیت اولیه چشمگیر اپلیکیشن اینستاگرام، انتشار به‌موقع آن بود؛ زیرا عرضه آیفون ۴ با دوربین تقویت‌شده تنها چند ماه زودتر از انتشار این اپلیکیشن شروع شده بود.

کرایگر نخستین تصویر اینستاگرام را که تصویر ساحل بندر Beach South در اسکله ۳۸ بود، در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۰ (۲۵ تیر ۱۳۸۹) ارسال کرد.

نخستین تصویر ارسال شده در اینستاگرام

پنج ماه بعد، نخستین پست این شبکه اجتماعی نیز همراه با عکس یک سگ و پاهای یک دختر، در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۰ (۱۴ آذر ۱۳۸۹) توسط کوین ارسال شد.

نخستین پست ارسال شده در اینستاگرام

۲۰۱۱

جذب سرمایه‌های قابل‌توجه

اینستاگرم به‌دلیل اینکه گرفتن عکس و به‌اشتراک‌گذاری آن را سریع و راحت کرده بود، در کمتر از یک سال در میان جوانان بسیار محبوب شد. همچنین افزوده‌شدن قابلیت ضبط و ارسال ویدیوهای کوتاه به اپلیکیشن در سال ۲۰۱۱، محبوبیت آن را بیشتر هم کرد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حمایت از اینستاگرام شدند.

اینستاگرام در فوریه ۲۰۱۱ در نخستین تلاش برای جذب سرمایه، موفق به کسب سرمایه ۷ میلیون دلاری از سوی اشخاص و شرکت‌ها شد. یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار در دوره اول، ارزش اینستاگرام را ۲۵ میلیون دلار برآورد کرد. توییتر و فیسبوک، دو غول بزرگ شبکه اجتماعی نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این شبکه اجتماعی نوپا شدند. هر دو شرکت برای تصاحب اینستاگرام تلاش کردند؛ اما در این رقابت فیسبوک پیروز شد.

موفقیت اینستاگرام در کسب سرمایه، سیستروم و کرایگر را برای استخدام چند کارمند ترغیب کرد؛ البته آن‌ها می‌خواستند اینستاگرام را که حالا دیگر یک شرکت شده بود، تا جای ممکن کوچک نگه دارند و تنها چند کارمند استخدام کنند.

۲۰۱۲

۲۷ میلیونی شدن تعداد کاربران

در سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران اینستاگرام ابتدا تقریباً به ۳۰، سپس به ۸۰ و در پایان سال به ۱۰۰ میلیون نفر رسید که برای یک شبکه اجتماعی نوپا اتفاق مهمی بود. همچنین تعداد کاربران آن از ژوئن ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۳ دو‌برابر شد.

انتشار اپلیکیشن اندروید

اپلیکیشن اندروید اینستاگرام دو سال پس از اپلیکیشن iOS آن منتشر شد. این اپلیکیشن در کمتر از یک روز از شروع انتشارش، بیش از یک میلیون بار دانلود شد.

۵۰۰ میلیونی شدن ارزش اینستاگرام

این اتفاق نیز موفقیت بزرگی برای اینستاگرام بود و باعث شد این شرکت تشویق شود که دور جدیدی از سرمایه‌گذاری را آغاز کند. این شبکه اجتماعی این بار موفق به جذب ۵۰ میلیون دلار شد.

خرید اینستاگرام توسط فیسبوک (متا)

خرید اینستاگرام توسط فیسبوک (متا)

موفقیت‌های پی‌درپی اینستاگرام باعث شد توییتر و فیسبوک، هر دو به این شبکه اجتماعی علاقه‌مند شوند و هر دو شرکت مصمم به خرید آن شدند. ابتدا «جک دورسی»، مدیرعامل توییتر، شانس خود را برای خرید اینستاگرام امتحان کرد. او در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار را در قالب ارائه سهام برای خرید این شبکه اجتماعی پیشنهاد داد؛ اما سیستروم نپذیرفت.

یک سال بعد اینستاگرام به شرکت سهامی عام تبدیل شد. این‌بار فیسبوک که یکی از رقبای اصلی توییتر محسوب می‌شود، پیشنهاد خرید اینستاگرام را مطرح کرد و موفق شد با پیشنهاد یک میلیارد دلاری، شبکه اجتماعی محبوب سیستروم و کرایگر را از آن خود کند.

البته پس از اینکه فیسبوک اینستاگرام را خرید، «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل فیسبوک و سیستروم توافق کردند که اینستاگرام مستقل اداره شود. سیستروم در این توافق ۴۰۰ میلیون دلار سود کرد.

انتشار نخستین نسخه وب

نخستین نسخه وب اینستاگرام

چند ماه بعد نسخه وب اینستاگرام با قابلیت‌های محدودتر نسبت به اپلیکیشن نیز راه‌اندازی شد. این نسخه وب همچون سایر نسخه‌های وب، با مرورگر به‌راحتی قابل استفاده بود. در این نسخه پروفایل کاربران نیز ایجاد شده و مشاهده محتوای ارسال‌شده توسط کاربران برای همه قابل مشاهده بود.

معرفی قابلیت explore

قابلیت explore

این قابلیت در قالب یک تب در اپلیکیشن، تصاویر محبوب و تصاویر گرفته‌شده در مکان‌های نزدیک به کاربر را به او نمایش می‌داد. در سال ۲۰۱۵، امکان جستجو در این تب براساس تگ‌ها و مکان‌های ترند و محتوای منتخب نیز فراهم شده و قابلیت جستجو براساس موقعیت مکانی هم در آن ایجاد شد.

در سال ۲۰۱۶ قابلیتی تحت عنوان Videos You Might Like (ویدیوهایی که ممکن است دوست داشته باشید) در قالب یک کانال به این تب افزوده شد. در همان سال کانال دیگری با عنوان Events ایجاد شد که دربردارنده ویدیوهایی از کنسرت‌ها، بازی‌های ورزشی و سایر رویدادهای زنده می‌شد. در سال ۲۰۱۷ بازهم این قابلیت به‌روزرسانی شد و این‌بار اینستاگرام قابلیت پروموت کردن استوری‌های عمومی از موقعیت‌های مکانی نزدیک کاربر را امکان‌پذیر کرد.

قابلیت Videos You Might Like اینستاگرام

افزوده‌شدن فیلتر لوکس (Lux)

فیلتر لوکس اینستاگرام

این فیلتر قسمت‌های سایه را روشن، بخش‌های برجسته را تیره و کنتراست را افزایش می‌دهد.

به دردسر افتادن اینستاگرام

اگرچه ۲۰۱۲ سال خوبی برای اینستاگرام بود و خریده‌شدن آن توسط فیسبوک موفقیت بزرگی برای این شرکت محسوب می‌شد، اما یک تغییر ناخوشایند در قوانین سرویس‌دهی این شبکه اجتماعی، کاربران آن را دلسرد کرد. در این سال براساس تغییر شرایط و مقررات استفاده از خدمات و سرویس‌های اینستاگرام، حق فروش تصاویر بارگذاری‌شده توسط کاربران به اشخاص ثالث بدون اطلاع‌دادن از طریق نوتیفیکیشن یا پرداخت هزینه‌ها به آن‌ها، برای این پلتفرم در نظر گرفته شد.

این اقدام اینستاگرام انتقادات شدید حامیان حفظ حریم خصوصی را به‌دنبال داشت و حتی بسیاری از کاربران آن در واکنش به این اقدام، اکانت (حساب کاربری) خود را پاک کردند. این اعتراضات باعث عقب‌نشینی اینستاگرام شد و این شرکت تغییر مذکور در قوانین سرویس‌دهی خود را لغو کرد.

2013

انتشار اپلیکیشن ویندوز فون

اپلیکیشن ویندوز فون اینستاگرام

در سال ۲۰۱۳، اینستاگرام ویندوز فون را منتشر کرد. در این اپلیکیشن پشتیبانی از ویدیو برای مشاهده یا گذاشتن پست ایجاد شد.

معرفی قابلیت دایرکت (Direct)

قابلیت دایرکت (Direct) اینستاگرام

این قابلیت امکان ارسال پیام خصوصی متنی، ویدیویی و تصویری به کاربران را فراهم کرد. در سال ۲۰۱۷ تعداد کاربران ماهانه اینستاگرام دایرکت به ۲۵۰ میلیون نفر رسید.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۱۳ به شرح زیر هستند:

  • امکان‌پذیر‌شدن به‌اشتراک‌گذاری ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای؛ در سال ۲۰۱۶ مدت‌زمان ویدیو قابل به‌اشتراک‌گذاری از ۱۵ ثانیه به ۶۰ ثانیه افزایش پیدا کرد.
  • آغاز انتشار تبلیغات تصویری و ویدیویی روی محتوای ارسال‌شده برای کاربران
  • رسیدن تعداد کاربران به ۱۳۰ میلیون و سپس به ۱۵۰ میلیون کاربر
  • رسیدن تعداد تصاویر بارگذاری‌شده روی شبکه به ۱۶ میلیارد تصویر
  • قرار‌گرفتن در میان ۵۰ اپلیکیشن برتر اندرویدی

۲۰۱۴

افزوده شدن فیلترهای جدید

فیلتر های اینستاگرام

این فیلترها و موارد استفاده آن‌ها به شرح زیر هستند:

Aden: افزودن رنگ آبی به بخش‌های تیره و رنگ آبی قرمز به بخش‌های روشن

Perpetua: کاهش رنگ قرمز و فیروزه‌ای در تصاویر

Ludwig: روشن‌کردن رنگ قرمز و نارنجی در تصاویر

Crema: نرم‌کردن بافت تصاویر

Slumber: نرم‌کردن بافت تصاویر و کاهش میزان اشباع رنگ آن‌ها

انتشار اپلیکیشن بلت (Bolt)

اپلیکیشن بلت (Bolt) اینستاگرام

اینستاگرام سه اپلیکیشن مستقل را ایجاد و منتشر کرده است که هر کدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی دارند. پیام‌رسان بلت یکی از این اپلیکیشن‌هاست که کاربران می‌توانند با انتخاب تصویر پروفایل یک کاربر، تصویر یا ویدیوی کوتاهی را سریعاً برای او ارسال کنند.

 سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۱۴ به شرح زیر هستند:

  • به‌روزرسانی اپلیکیشن که منجر به نصف‌شدن حجم و بهبود عملکرد آن شد
  • آغاز بررسی و آزمایش فناوری برچسب‌گذاری موقعیت یا تگ کردن لوکیشن (Location tagging)
  • انتشار اپلیکیشن برای سیستم‌عامل Fire OS آمازون
  • ۳۰۰ میلیونی شدن تعداد کاربران

۲۰۱۵

افزودن قابلیت carousel ads

تبلیغ‌کنندگان با این قابلیت می‌توانند چند تصویر را به کاربر نمایش دهند و تصاویر را به محتوای بیشتر لینک کنند.

افزوده‌شدن قابلیت بومرنگ (Boomerang)

قابلیت بومرنگ (Boomrang) اینستاگرام

این قابلیت تصاویر را به ویدیوهای یک‌ثانیه‌ای تبدیل می‌کند و این ویدیوها چند بار تکرار می‌شوند.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۱۵ به شرح زیر هستند:

  • رسیدن تعداد تصاویر بارگذاری‌شده روی پلتفرم به ۱۶ میلیارد و سپس ۴۰ میلیارد تصویر
  • ساده‌تر‌شدن رابط کاربری نسخه وب و استفاده از طراحی مینیمالیستی برای آن
  • آغاز پشتیبانی از نسبت تصویر پرتره و عریض
  • آغاز پشتیبانی از ویدیوی عریض
  • افزودن قابلیت به‌اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی، صفحات و پروفایل‌های هشتگ‌گذاری‌شده
  • ۴۰۰ میلیونی شدن تعداد کاربران
  • مشاهده نقشه تصاویر دارای موقعیت مکانی (این قابلیت در سال ۲۰۱۶ حذف شد)

۲۰۱۶

انتشار اپلیکیشن ویندوز

اپلیکیشن ویندوز اینستاگرام

اپلیکیشن ویندوز اینستاگرام برای ویندوز ۱۰ و ویندوز موبایل ۱۰ منتشر شد؛ البته این نسخه از اپلیکیشن ابتدا برای ویندوز موبایل ۱۰ و سپس برای ویندوز ۱۰ منتشر شد.

معرفی قابلیت استوری (Story)

قابلیت استوری اینستاگرام

این اتفاق یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه اینستاگرام است. کاربران این شبکه اجتماعی با استفاده از قابلیت استوری می‌توانند چند تصویر یا ویدیو را به‌صورت یک اسلایدشو به دنبال‌کنندگان خود نمایش دهند. تعداد کاربران این قابلیت تنها دو ماه پس از معرفی آن، به ۱۰۰ میلیون نفر رسید و در سال ۲۰۱۷ ابتدا به ۱۵۰ میلیون، سپس به ۲۰۰ میلیون و درنهایت به ۲۵۰ میلیون نفر رسید. همچنین در سال ۲۰۱۸ تعداد کاربران استوری ابتدا به ۴۰۰ میلیون و سپس به یک میلیارد نفر رسید. در سال ۲۰۱۹ نیز تعداد کاربران روزانه استوری به ۵۰۰ میلیون نفر رسید.

معرفی قابلیت پخش زنده یا لایو (Live)

 قابلیت پخش زنده یا لایو (Live) اینستاگرام

این اتفاق نیز یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه اینستاگرام است. کاربران با استفاده از قابلیت لایو می‌توانند ویدیوی زنده‌ای را که درحال ضبط آن با دوربین موبایل هستند، با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارند.

همچنین در همان سال قابلیتی تحت عنوان Top lives (ویدیوهای لایو برتر) نیز به اینستاگرام اضافه شد. از زمان ایجاد این قابلیت در اینستاگرام، پس از اتمام ویدیوی لایو مخاطبتان، یک صفحه دربردارنده بهترین لایوهای درحال پخش که با استفاده از الگوریتم انتخاب می‌گردند، به شما نمایش داده می‌شوند.

تغییر طراحی اپلیکیشن

اینستاگرام در این سال یک تم سیاه‌‌سفید ساده برای رابط کاربری اپلیکیشن خود ایجاد کرد. آیکون اپلیکیشن نیز مدرن‌تر، رنگارنگ‌تر و انتزاعی‌تر شد.

معرفی ابزارهای جدید برای اکانت‌های تجاری یا بیزینسی (business accounts)

این ابزارها شامل پروفایل‌های تجاری، ابزارهای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و پروموت کردن پست‌های تبلیغاتی می‌شود. در سال ۲۰۱۸ افزودن لینک محصولات به این اکانت‌ها نیز امکان‌پذیر شد. صاحبان کسب‌وکار می‌توانند با این لینک‌ها کاربران را به صفحات خرید هدایت کنند و کاربران هم می‌توانند این لینک‌ها را در فهرستی تحت عنوان فهرست خرید (shopping list) ذخیره کنند.

معرفی قابلیت Instagram Insights

قابلیت Instagram Insights

این قابلیت مشاهده موارد زیر را برای کاربران اکانت‌های تجاری امکان‌پذیر می‌کند:

  • پست‌های برتر (top posts)
  • تعداد دفعاتی که پست‌های ارسال‌شده مشاهده شده‌اند (impressions)
  • تعداد کاربران خاصی که پست یا استوری شما را در یک روز خاص دیده‌اند (reach)
  • تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، به‌اشتراک‌گذاری‌ها (share) و ذخیره‌ها (engagement)
  • اطلاعات مرتبط با جنسیت و سن کاربران (demographic data)

Instagram Insights ابتدا فقط در آمریکا، استرالیا و نیوزلند در دسترس بود؛ اما در همان سال ۲۰۱۶ در سایر نقاط جهان نیز قابل استفاده شد.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ به شرح زیر هستند:

  • افزوده‌شدن قابلیت لایک کردن کامنت‌ها
  • افزوده‌شدن قابلیت ذخیره‌سازی پست‌ها در اپلیکیشن در فضای شخصی
  • افزوده‌شدن قابلیت حذف پیام‌های خصوصی دایرکت پس از مشاهده‌شدن آن‌ها توسط مخاطب موردنظر
  • رسیدن تعداد کاربران به ۵۰۰ میلیون و سپس ۶۰۰ میلیون نفر
  • اعلام فعال بودن ۲۰۰ هزار تبلیغ‌کننده در اینستاگرام؛ در همان سال تعداد تبلیغ‌کنندگان فعال به ۵۰۰ هزار نفر رسید. این تعداد در سال ۲۰۱۷ به یک میلیون نفر رسید.
  • امکان‌پذیر‌شدن بستن کامنت‌ها برای پست‌ها جهت جلوگیری از ارسال کامنت
  • امکان‌پذیر‌شدن مسدود‌کردن برخی از کلمات توسط کاربرهای سلبریتی
  • افزوده‌شدن قابلیت حذف فالوورها در اکانت‌ها خصوصی

۲۰۱۷

افزوده‌شدن قابلیت آفلاین

کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند بدون نیاز به متصل‌شدن به اینترنت، محتوای اینستاگرام را مشاهده و با آن تعامل برقرار کنند.

به‌روزرسانی قابلیت ذخیره پست‌ها

این به‌روزرسانی امکان ذخیره‌سازی پست‌ها در کلکسیون‌های دارای نام را برای کاربران فراهم کرد. همچنین آرشیو‌کردن پست‌ها و غیرقابل‌مشاهده کردن آن‌ها برای مخاطبان و عموم کاربران در فضای ذخیره‌سازی خصوصی نیز امکان‌پذیر شد.

افزایش تعداد تصاویر و ویدیوهای قابل بارگذاری تنها در یک پست

در سال ۲۰۱۷ امکان بارگذاری ۱۰ عکس یا ویدیو تنها در یک پست امکان‌پذیر شد؛ البته ابتدا بارگذاری تصاویر تنها در قالب مربعی امکان‌پذیر بود؛ اما در یک به‌روزرسانی، ارسال آن‌ها به‌صورت عمودی و افقی نیز امکان‌پذیر شد.

معرفی قابلیت دنبال‌کردن هشتگ‌ها در فید کاربران

این هشتگ موضوعات مهم و برجسته مرتبط را به کاربران نمایش می‌دهد.

معرفی قابلی آلبوم (Album)

با استفاده از این قابلیت امکان به‌اشتراک‌گذاری ویدیوی ۱۰ دقیقه‌ای تنها در یک پست امکان‌پذیر شد.

بازطراحی دایرکت

غول حوزه شبکه اجتماعی در این بازطراحی تمام پیام‌های خصوصی شامل پیام‌های دائمی و پیام‌هایی مثل ویدیوها، تصاویر و گیف‌هایی را که پس از ۲۴ ساعت از بارگذاری حذف می‌شوند، با یکدیگر ترکیب و به یک رشته پیام تبدیل کرد. همچنین در همین سال امکان ارسال لینک وب‌سایت‌ها و همچنین ارسال تصاویر به شکل عمودی یا افقی عریض بدون کراپ کردن (برش) آن‌ها در دایرکت امکان‌پذیر شد.

معرفی تبلیغات قابل ردکردن تبلیغات

در این سال اینستاگرام تبلیغات ۵ و ۱۰ ثانیه‌ای قابل ردکردن را که در بین استوری‌ها نمایش داده می‌شوند، معرفی کرد.

ایجاد استیکرهای واقعیت افزوده

فیلتر های واقعیت افزوده اینستاگرام

اینستاگرام استفاده از این استیکرها را به تقلید از اسنپ‌چت ابتدا در استوری‌ها امکان‌پذیر کرد و سپس پشتیبانی آن‌ها از فیلترهای صورت نیز آغاز شد. کاربران با استفاده از این فیلترها می‌توانند اجزای بصری مجازی مثل گوش بلند یا بینی بزرگ یا سایر اجزا را به‌صورت خود اضافه کنند.

امکان‌پذیر‌شدن ترکیب ویدیوی لایو در استوری‌ها

کاربران اینستاگرام از سال ۲۰۱۷ می‌توانند لایوهایشان را در استوری‌های خود ترکیب کنند و این لایوها تا ۲۴ ساعت برای کاربران قابل مشاهده هستند.

معرفی قابلیت استوری هایلایتز (Story Highlights)

قابلیت استوری هایلایتز (Story Highlights)

این استوری‌ها مانند استوری‌های معمولی هستند، با این تفاوت که حذف نمی‌شوند و در اکانت افراد باقی خواهند ماند. این استوری‌ها به شکل دایره هستند و در زیر تصویر پروفایل کاربر نمایش داده می‌شوند.

آغاز محدود‌کردن یا مسدود‌کردن اکانت کاربر متخلف بدون اطلاع‌دادن به او (shadowbanning)

این محدودیت و ممنوعیت، درصورت استفاده کاربران از هشتگ‌های نامرتبط و غیرضروری اعمال می‌شود. درصورت اعمال shadowbanning، پست‌های کاربر در نتایج جستجوها یا اکسپلورر نمایش داده نمی‌شوند.

امکان‌پذیرکردن محدود‌کردن ارسال پیام‌های دایرکت برای کاربران

از سال ۲۰۱۷ کاربران اینستاگرام می‌توانند افرادی را که مجاز به ارسال پیام دایرکت (خصوصی) برای آن‌ها هستند، محدود کنند. مثلاً کاربران می‌توانند تنها به فالوورهای خود یا افرادی که آن‌ها را فالو کرده‌اند، این اجازه را بدهند.

گزارش یک باگ بسیار مهم در اینستاگرام

این باگ که در ابزار توسعه‌دهندگان کشف شده بود، دسترسی به اطلاعات افراد مخصوصاً آدرس‌های ایمیل، شماره تلفن‌ها، اکانت‌های تأییدشده افراد مشهور و شناخته‌شده از مله اکانت سلنا گومز را برای فرد یا افراد فراهم کرده بود. البته اینستاگرام مدعی شد این باگ را به‌سرعت برطرف کرده است؛ اما در همان ماه جزئیات بیشتری در مورد این مشکل امنیتی به‌دست آمد و هکرها اطلاعات تعداد زیادی از مخاطبان این شبکه اجتماعی را در معرض فروش قرار دادند.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۱۷ به شرح زیر هستند:

  • امکان‌پذیر‌شدن بارگذاری تصاویر در نسخه موبایل
  • امکان‌پذیر‌شدن مشاهده استوری‌ها در نسخه دسکتاپ و موبایل وب‌سایت
  • رسیدن تعداد کاربران به ۷۰۰ میلیون و سپس به ۸۰۰ میلیون نفر
  • معرفی قابلیت فیلترسازی خودکار کامنت‌های توهین‌آمیز، آزاردهنده و هرزنامه (اسپم) به‌صورت پیش‌فرض. مدتی بعد استفاده از این قابلیت، این ویژگی برای تعداد بیشتری از زبان‌ها در یک به‌روزرسانی امکان‌پذیر شد.

۲۰۱۸

معرفی اپلیکیشن مستقل IG TV

اپلیکیشن مستقل IG TV اینستاگرام

این اتفاق نیز یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه اینستاگرام است و اپلیکیشن مذکور کاربرد زیادی دارد. IG TV برای بارگذاری و مشاهده ویدیوهای طولانی‌مدت در اینستاگرام استفاده می‌شود. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید کانال بسازید و ویدیوهایی با مدت‌زمان ۱۵ ثانیه تا ۱۰ دقیقه با حداکثر حجم ۶۵۰ مگابایت را بارگذاری کنید.

همچنین افراد دارای اکانت تأییدشده یا افراد معروف و محبوب دارای ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار فالوور می‌توانند تا ۶۰ دقیقه ویدیو با حداکثر حجم ۵.۴ گیگابایت را نیز با استفاده از IG TV بارگذاری کنند. البته در این اپلیکیشن ویدیوها به‌صورت عمودی نمایش داده می‌شوند. IG TV بلافاصله پس از اجراشدن، ویدیوها را پخش می‌کند.

معرفی حالت پرتره با عنوان حالت فوکوس (Focus mode)

 حالت فوکوس (Focus mode) اینستاگرام

درصورت استفاده از این حالت که تنها در هنگام عکاسی و فیلم‌برداری با دوربین قابل استفاده است، زمانی که دوربین روی سوژه اصلی تصویر یا ویدیو فوکوس می‌کند، پس‌زمینه تار می‌شود.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به شرح زیر هستند:

  • امکان‌پذیر‌شدن دانلود آرشیو داده‌های کاربری برای کاربران
  • اعلام استعفای سیستروم و کرایگر از مدیرعاملی اینستاگرام و اعلام انتصاب آدام موسری به‌عنوان رئیس جدید اینستاگرام
  • افزوده‌شدن قابلیت ارائه توضیح در مورد تصاویر مخدوش‌شده با استفاده از متن جایگزین عکس که با عنوان متن Alt شناخته می‌شود
  • معرفی قابلیت اینستاگرام شاپینگ (instagram shopping) جهت خرید مستقیم یک کالا از طریق پست معرفی‌کننده آن

۲۰۱۹

حذف آزمایشی تب Following

کاربران از طریق این تب می‌توانستند لایک‌ها و کامنت‌های کاربرانی که آن‌ها را دنبال می‌کنند، ببینند. این تغییر چند ماه پس از اجرای آزمایش آن، به‌صورت رسمی اعمال شد.

اعمال محدودیت برای مشاهده پست‌های صفحاتی که کاربران وارد آن‌ها نشده‌اند

از سال ۲۰۱۹، افراد درصورتی می‌توانند تمام پست‌های یک صفحه (پیچ) را مشاهده کنند که وارد آن شوند. در غیر این صورت با اسکرول‌کردن هم تمام پست‌های یک صفحه قابل مشاهده نیست.

اجرای آزمایشی قابلیت ریلز (Reels)

قابلیت ریلز (Reels) اینستاگرام

این قابلیت برای ایجاد و مشاهده ویدیوهای کوتاه سرگرم‌کننده در اینستاگرام ایجاد شده است. شما می‌توانید از قابلیت Reels برای ساخت و ویرایش ویدیوهای کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای همراه با فیلتر، صدا و ابزارهای خلاقانه و به‌اشتراک‌گذاری این ویدیوها استفاده کنید. اجرای آزمایش ریلز برای نخستین‌بار در برزیل آغاز شد و در فرانسه و کانادا ادامه یافت. این قابلیت در سال ۲۰۲۰ ایجاد و استفاده از آن ابتدا در هند امکان‌پذیر شد.

آغاز طرح بررسی صحت محتوای منتشر‌شده در اینستاگرام

فیسبوک این طرح را برای شناسایی محتواهای دارای اطلاعات کاملاً غلط یا محتواهایی که برخی از اطلاعات آن‌ها غلط هستند، آغاز کرد. شرکت برای انجام این کار خود از سازمان‌های شخص ثالث فعال در حوزه بررسی نرم‌افزارها کمک گرفت. این سازمان‌ها اطلاعات منتشرشده در اینستاگرام را رده‌بندی می‌کنند. فیسبوک پس از شناسایی محتواهای مذکور، آن‌ها را از اکسپلورر یا صفحه‌های هشتگ‌گذاری‌شده حذف می‌کند.

اجرای آزمایشی مخفی‌‌کردن تعداد لایک‌های پست‌ها

اینستاگرام ابتدا قابلیت مخفی‌کردن تعداد لایک‌های پست‌ها را به‌صورت آزمایشی اجرا و سپس بهره‌مندی از این قابلیت را به‌صورت رسمی برای کاربران امکان‌پذیر کرد.

افزوده‌شدن قابلیت Checkout on Instagram

 قابلیت Checkout on Instagram اینستاگرام

فروشندگان کالا با استفاده از این قابلیت می‌توانند کالاهای خود را مستقیماً از طریق اپلیکیشن اینستاگرام، به کاربران آن بفروشند.

اعلام خبر ایجاد یک سیستم جدید برای شناسایی کامنت‌های مشکل‌دار

اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد در آینده از سیستمی برای تشخیص کامنت‌های مشکل‌دار و تشویق کاربران ارسال‌کننده آن‌ها برای تجدیدنظر در مورد نظرات خود، استفاده خواهد کرد.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ به شرح زیر هستند:

  • متوقف‌شدن سرویس‌دهی اپلیکیشن ویندوز ۱۰ موبایل
  • معرفی ویژگی‌های جدید طراحی‌شده برای تقویت عملکرد اینستاگرام در‌زمینه کاهش کامنت‌های آزاردهنده و منفی در این سرویس
  • اعلام ممنوعیت ارسال پست در مورد هرگونه کالای دارای تنباکو، سیگار الکترونیکی و اسلحه

۲۰۲۰

ایجاد قابلیت co watching

کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند پست‌های خود را از طریق تماس‌های تصویری به مخاطبان خود نمایش دهند.

آغاز ادغام دایرکت اینستاگرام در پیام‌رسان فیسبوک

دایرکت اینستاگرام در پیام‌رسان فیسبوک

پس از این به‌روزرسانی، آیکون دایرکت اینستاگرام به شکل آیکون پیام‌رسان فیسبوک تغییر کرد.

اعلام خبر اعمال تغییرات گسترده برای کاهش میزان انتشار اطلاعات نادرست و فریب‌دهنده و اخبار ساختگی در مورد کووید-۱۹

اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ در اوج دوران پاندمی کرونا اعلام کرد چنانچه اطلاعات مرتبط با کووید-۱۹ توسط مراجع معتبر تأییدشده ارسال نشده باشند، از اکسپلورر حذف می‌شوند. همچنین رتبه اطلاعاتی که سازمان‌‌های بررسی‌کننده اطلاعات، آن‌ها را به‌عنوان اطلاعات غلط تشخیص داده‌اند، کاهش داده می‌شود.

معرفی قابلیت پست‌های پیشنهادی (suggested posts)

قابلیت پست‌های پیشنهادی (suggested posts) اینستاگرام

این قابلیت مشاهده برخی از پست‌های سایر کاربران را که اینستاگرام فکر می‌کند می‌توانند برای شما جذاب باشند، به شما پیشنهاد می‌کند.

معرفی قابلیت اینستاگرام شاپ (Instagram shop)

اینستاگرام با ایجاد این قابلیت به کاربران خود کمک کرد تا تصاویر و ویدیوهای خود را به سایر کاربران بفروشند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید یک ویترین قابل سفارشی‌سازی برای خود ایجاد کنید. البته استفاده از اینستاگرام شاپ تنها از طریق اکانت تجاری امکان‌پذیر است.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ به شرح زیر هستند:

  • امکان‌پذیر‌شدن ارسال پیام دایرکت از طریق وب‌سایت اینستاگرام با استفاده از فناوری WebSocket
  • استفاده از اینستاگرام به‌عنوان پلتفرمی برای دعوت به شرکت در جنبش‌های احیای عدالت اجتماعی مثل جنبش Black Lives Matter که برای حمایت از سیاه‌پوستان آغاز شده بود.

۲۰۲۱

امکان‌پذیر‌شدن افزودن ۴ ضمیر در پروفایل

اینستاگرام این قابلیت را ایجاد کرده است تا کاربران به‌راحتی به شما رجوع کنند و به این صورت در اینستاگرام بهتر شناخته شوید؛ البته این قابلیت تنها در برخی از مناطق جهان قابل استفاده است.

ایجاد ویژگی راهنمایی (Guides)

کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند در مورد علایق و تجربه‌های خود پست ایجاد کنند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ به شرح زیر هستند:

  • اجرای آزمایشی قابلیت استوری عمودی (Vertical Story) به تقلید از تیک‌تاک
  • امکان‌پذیر‌شدن حضور هم‌زمان چهار نفر در لایو با استفاده از قابلیت Live rooms
  • معرفی قابلیت پخش تمام‌صفحه تبلیغات ویدیویی ۳۰ ثانیه‌ای در بخش Reels
  • ایجاد قابلیت جدیدی برای جلوگیری از ارسال پیام توسط بزرگسالان به افراد زیر ۱۸ سال یا کاربرانی که فالوور آن‌ها نیستند
  • ایجاد یک ابزار بازاریابی داخلی برای گرفتن کمیسیون براساس فروش

۲۰۲۲

ارائه به‌روزرسانی‌های جدید

اینستاگرام سال ۲۰۲۲ خبر ایجاد به‌روزرسانی‌های جدیدی را اعلام کرد که واکنش شدید کاربران این شبکه اجتماعی را به‌دنبال داشت. این شرکت اذعان کرد قصد دارد فید اینستاگرام را با تمرکز روی استفاده از الگوریتم‌های محتوا و امکان‌پذیر‌کردن ارسال پست‌های تصویری و ویدیویی تمام‌صفحه، بازطراحی کند و شکل ویدیوهای ریلز را نیز تغییر دهد.

بسیاری از کاربران معتقد بودند با این به‌روزرسانی‌ها اینستاگرام بیشتر شبیه به تیک‌تاک می‌شود تا یک پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری عکس. این اعتراضات منجر به ایجاد بیانیه‌ای تحت عنوان «اینستاگرام را دوباره اینستاگرام کن» (Make Instagram Instagram) در قالب یک پست شد. این پست در وب‌سایت دادخواست‌دهنده Change.org که ۳۰۰ میلیون کاربرد دارد نیز قرار داده شد و ۲۷۵ هزار نفر آن را امضا کردند.

در این پست که دو میلیون لایک خورد و کاربران سرشناسی مثل کایلی جنر و کیم کارداشیان از آن حمایت کردند، از اینستاگرام خواسته شد سعی نکند شبیه به تیک‌تاک شود. استقبال گسترده از این پست باعث شد اینستاگرام در مورد به‌روزرسانی اپلیکیشن خود عقب‌نشینی و در مورد این تصمیمش تجدیدنظر کند.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه اینستاگرام در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر هستند:

  • تأیید خبر افزوده‌شدن NFT به اینستاگرام از سوی مارک زاکربرگ

۲۰۲۳

ایجاد قابلیت جستجو گیف و استفاده از آن‌ها در کامنت‌ها

این ویژگی فوریه ۲۰۲۳ توسط اینستاگرام معرفی شد.

اعلام خبر فروش تیک آبی اکانت در فیسبوک و اینستاگرام

مارک زاکربرگ این خبر را فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد.

سؤالات متداول در مورد تاریخچه اینستاگرام

اینستاگرام در چه سالی ایجاد شد؟

اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ توسط کوین سیستروم و مایک کرایگر ایجاد شد.

میزان محبوبیت اینستاگرام چقدر است؟

اینستاگرام پس از فیسبوک، یوتوب و واتس‌اپ، چهارمین شبکه اجتماعی محبوب جهان است.

تعداد کاربران اینستاگرام چقدر است؟

این شبکه اجتماعی ۱.۲۸ میلیارد کاربرد دارد. به بیان دیگر، بیش از یک‌هشتم جمعیت جهان کاربر اینستاگرام هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی