ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چین
علمی

ژنراتور مافوق صوت جدید چینی‌ها انرژی سلاح‌های بزرگ آینده را تأمین خواهد کرد

طبق ادعای دانشمندان، این ژنراتور می‌تواند بیش از ده‌برابر قدرت تولید‌شده در آزمایش‌های قبلی را تولید کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

محققان چینی ژنراتوری ایجاد کرده‌اند که می‌تواند گاز داغ با سرعت‌های مافوق صوت را به جریان الکتریکی قدرتمندی تبدیل کند. جریان الکتریکی تولید‌شده با این ژنراتور می‌تواند انرژی موردنیاز لیزرهای نظامی، سلاح‌های ریزموج، ریل‌گان و سایر سلاح‌های انرژی پالسی را تأمین کند.

طبق ادعای این دانشمندان، ژنراتور مگنتوهیدرودینامیک (MHD) آن‌ها می‌تواند بیش از 10 برابر قدرت تولید‌شده در آزمایش‌های قبلی را تولید کند. طبق توضیحات ارائه‌شده توسط دانشمندان، این ژنراتور فاقد قطعات چرخشی است که این ویژگی یکی از مزایای بی‌شمار آن محسوب می‌شود. آن‌ها همچنین درباره ژنراتور خود توضیح می‌دهند:

«ظرفیت و کارایی بسیار بالایی دارد و هیچ نیازی به اجزای ذخیره‌سازی انرژی ندارد. ژنراتور می‌تواند انرژی را به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به سوئیچ پرقدرت تولید کند و راه‌اندازی آن نیز بسیار سریع است.»

در این تحقیق، دانشمندان با کمک امواج ضربه‌ای گاز بی‌اثر را به پلاسمای بسیار رسانا تبدیل کرده و سپس با فشرده‌سازی و شتاب‌دادن گاز آرگون به 14 ماخ یا 14 برابر سرعت صوت، آن را با ذرات گرم و باردار الکتریکی بارگیری می‌کنند.

درنهایت این سیستم در طول آزمایش‌های خود تنها با استفاده از یک لیتر گاز مافوق صوت، توانست حداکثر 212 کیلووات پالس سریع جریان الکتریکی تولید کند. این میزان از قدرت برخلاف سیستم‌هایی که اکنون وجود دارد، برای یک انفجار انرژی کافی است.

با توجه به اینکه برخی از بزرگ‌ترین سلاح‌های درحال‌توسعه به یک گیگاوات انرژی ورودی نیاز دارند، محققان ادعا کرده‌اند که می‌توانند آن را با حدود 5000 لیتر پلاسمای مافوق صوت تولید کنند.

بااین‌وجود، چین هنوز برای استقرار این سیستم جدید آماده نیست؛ زیرا مشکلات لجستیکی زیادی برای پیدا‌کردن روش حمل‌و‌نقل مناسب آن و همچنین نحوه کنترل گاز مورد‌نیاز آن در هنگام حرکت وجود دارد. بااین‌حال پس از استقرار کامل این ژنراتور، می‌توان ادعا کرد که سلاح‌های مافوق صوت چین به قدرت عظیمی دست پیدا کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی