ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

سازمان فضایی ایران: ماهواره‌های «پارس یک» و «ظفر 2» امسال آماده پرتاب خواهند بود

سالاریه آخرین وضعیت پروژه‌های مهم فضایی کشور را تشریح کرد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۱

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد نمونه دوم ماهواره «پارس یک» در مراحل پایانی است و امسال جهت پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران می‌شود. به گفته سالاریه، ماهواره «ظفر 2» نیز تقریباً آماده تحویل است تا امسال در نوبت پرتاب قرار گیرد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فضایی ایران، «حسن سالاریه»، رئیس سازمان فضایی، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های این سازمان گفت:

«در حوزه ماهواره‌های سنجشی، نمونه دوم ماهواره پارس یک در مراحل پایانی است و امسال برای پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران می‌شود. ماهواره «ظفر 2» نیز پس از گذراندن تست‌های نهایی، تقریباً آماده تحویل است و در سال جاری به‌منظور پرتاب، تحویل گرفته می‌شود.»

به گفته وی، در حوزه سنجشی، با توجه به اینکه سال گذشته نمونه پروازی ماهواره «طلوع 3» با دقت تصویربرداری 5 متر تک‌طیفی و 10 متر چند‌طیفی رونمایی شد، پروژه طراحی و ساخت ماهواره «طلوع 4» نیز امسال آغاز می‌شود که نسبت به طلوع 3 ویژگی‌های بهتری خواهد داشت و ارتقا پیدا می‌کند.

سازمان فضایی ماهواره

سالاریه با اشاره به تحویل نمونه کیفی ماهواره «ناهید 2» در سال گذشته، اظهار داشت امسال نیز نمونه پروازی این ماهواره جهت پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران خواهد شد. همچنین فاز طراحی و ساخت نسل بعدی ماهواره ناهید که تحت عنوان «ناهید 3» شناخته می‌شود نیز امسال کلید خواهد خورد:

«با توجه به مأموریت‌هایی که سازمان فضایی برای ماهواره ناهید یک پیش‌بینی کرده، ما به‌دنبال توسعه و بهینه‌سازی آن هستیم تا قابلیت صنعتی‌شدن را پیدا کرده و فرایند تولیدی‌شدن آن انجام شود.»

تعامل سازمان فضایی با بخش خصوصی

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد در حوزه سنجش از دور، سازمان فضایی ایران آماده همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است. او در ادامه تصریح کرد با توجه به رشدی که بخش خصوصی در حوزه فضایی در سالیان اخیر داشته است، می‌توان از ظرفیت‌های موجود این بخش در جهت توسعه صنعت فضایی استفاده کرد.

وی درباره نحوه تعامل سازمان فضایی با بخش خصوصی گفت: «درحال‌حاضر ارتباط بسیار خوبی میان سازمان فضایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی برقرار شده است و ما حتی مجوزهای لازم جهت انعقاد قرارداد خرید تضمینی تصاویر از بخش خصوصی را دریافت کرده‌ایم و قصد داریم که در سال جاری قراردادهای لازم را با بخش خصوصی در این زمینه منعقد کنیم. البته غیر از این، فرایند واگذاری پروژه منظومه شهیدسلیمانی (IOT) به بخش خصوصی هم درحال طی‌شدن است.»

معاون وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد ماهواره «ایرانست 1» که یک ماهواره مخابراتی با قابلیت کار در ارتفاعات بالاست، امسال فرایند طراحی و ساختش آغاز می‌شود: «نخبگان صنعت فضایی با طراحی و ساخت این ماهواره‌ گام مؤثری در پیشبرد صنعت فضایی برخواهند داشت.»

سالاریه اظهار داشت بلوک انتقال مداری سامان که تست زیرمداری آن سال گذشته با موفقیت کامل انجام شد، امسال نمونه پروازی آن تحویل سازمان فضایی خواهد شد. این بلوک در‌واقع جهت انتقال بین‌مداری محموله‌های فضایی به‌خصوص ماهواره‌های سنگین مخابراتی طراحی شده است. فاز طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان 2 که قابلیت‌های بالاتری ازجمله انتقال ماهواره به مدار GSO را دارد، امسال آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • A.Ramouz
    A.Ramouz | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

    کشورای دیگه مریخ نورد و کاوشگر و تلسکوپ میفرستن فضا ما دوربین عکاسی میفرستیم جو‌زمین !!

مطالب پیشنهادی