ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیسان آریزون
اخبار خودرو

آریزون به‌جای پاترول؛ آینده متفاوت شاسی‌بلندهای برقی نیسان

نیسان آریزون نام جدیدترین کانسپت ژاپنی‌هاست که در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد. این خودرو برقی است و توانایی‌های آفرود بالایی دارد.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۰

شرکت نیسان در خلاق نمایشگاه شانگهای از یک کانسپت جدید رونمایی کرد. این کانسپت «آریزون» نام دارد و برداشت کمپانی ژاپنی از یک شاسی‌بلند برقی را به نمایش می‌گذارد. در طراحی این کانسپت، نیسان سلیقه‌های مشتریان چینی را لحاظ کرده است، به همین خاطر احتمالاً نسخه تولیدی آن در آینده نزدیک راهی این کشور خواهد شد. این درحالی است که از نظر سایز و ابعاد، عملاً بعید نیست که آریزون جایگزینی برقی برای نیسان پاترول تلقی شود؛ معروف‌ترین شاسی‌بلند نیسان که البته به سبب ابعاد و موتورهای درون‌سوز قدرتمندش شهرت دارد و شاید برقی‌شدن چندان با روحیه مشتریان آن سازگار نباشد.

نیسان آریزون کانسپتی از آینده

از نظر ابعاد، نیسان آریزون جثه‌ای مشابه با قشقایی دارد؛ اما با توجه به استفاده گسترده از حجم‌های اغراق‌آمیز، بزرگ‌تر از قشقایی دیده می‌شود. سبک طراحی این کانسپت طوری است که حس ماجراجویی و شرکت در تورهای آفرودی را در بیننده تحریک می‌کند! اگر با دقت به تصاویر این کانسپت نگاه کنید، اثری از ستون B پیدا نخواهید کرد. با حذف این ستون، مهندسان نیسان لولای درهای عقب را به ستون C منتقل کرده‌اند. درنتیجه درهای آریزون مثل محصولات رولزرویس خلاف جهت هم باز می‌شوند. ریل‌های سقفی یکپارچه و چراغ‌های LED متعدد از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر تازه‌ترین مفهومی نیسان هستند. این چراغ‌ها هم در جلو و هم در عقب ساختاری سرتاسری دارند و الگویی هاشورمانند ایجاد کرده‌اند.

نمای روبرو

نیسان آریزون ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد. این ویژگی در کنار بهره‌مندی از رینگ‌های بزرگ و تایرهای مخصوص آفرود، گویای آن است که مهندسان نیسان توجه ویژه‌ای به توانایی‌های خارج از جاده داشته‌اند.

نمای عقب

طراحی داخلی بسیار مدرن

همانند نمای بیرونی، در داخل کابین نیسان آریزون هم با فضایی مدرن و پیشرفته روبه‌رو هستیم. این شاسی‌بلند مفهومی ظرفیت حمل 5 سرنشین را دارد و داشبورد آن میزبان یک نمایشگر عریض در پشت فرمان است. فرمان فرم آینده‌نگرانه‌ای دارد و چند دکمه لمسی روی آن به‌چشم می‌خورد. روی داشبورد آریزون هم چند دکمه لمسی برای کنترل امکانات و مدیریت سیستم اینفوتینمنت وجود دارد.

کابین نیسان آریزون

سقف نیسان آریزون ساختاری شیشه‌ای دارد. این شیشه به قابلیت مات‌شوندگی خودکار مجهز است و در روزهای آفتابی می‌تواند از افزایش دمای کابین یا اذیت‌شدن سرنشینان جلوگیری کند. مثل شمار زیادی از کانسپت‌های اخیر، آریزون نیز از یک دستیار اختصاصی بهره می‌برد. این دستیار Eporo نام دارد و سرنشینان می‌توانند با آن درباره آب‌وهوا و مواردی از این دست تعامل کنند.

نیسان آریزون

نورپردازی هوشمند کابین از دیگر ویژگی‌های پیشرفته نیسان آریزون است. این مفهومی توانایی شناسایی افراد حاضر در کابین را دارد و می‌تواند طبق تنظیمات دلخواه آن‌ها، رنگ و حالت نورپردازی داخلی را انتخاب کند.

مشخصات فنی

کانسپت نیسان آریزون براساس پلتفرم CMF-EV توسعه پیدا کرده است. شاید بدانید مدل‌های دیگری مثل نیسان آریا و رنو مگان E-Tech نیز بر مبنای این پلتفرم ساخته شده‌اند. در رابطه با مشخصات پیشرانه، ژاپنی‌ها حرفی به میان نیاورده‌اند. اما پلتفرم مذکور با انواع پیشرانه‌های تک و دو موتوره سازگاری دارد. همچنین قوی‌ترین نسخه از آریا، دارای پیشرانه‌ای 389 اسب‌بخاری است و یک باتری 87 کیلووات‌ساعتی انرژی آن را تأمین می‌کند. از‌این‌رو دور از انتظار نیست که آریزون هم دارای مشخصاتی مشابه باشد.

نیسان آریزون

گفتنی است نیسان قصد دارد تا پایان این دهه 27 مدل برقی‌شده جدید را وارد بازار کند؛ از این تعداد 19 مدل به پیشرانه تمام الکتریکی مجهز خواهند بود. شاید نسخه تولید انبوه آریزون یکی از این مدل‌ها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی