ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ثبت نام در سامانه یکپارچه
خودرو

خرید و فروش حق ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو؛ حواشی تازه در بازاری آشوب‌زده

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو راهکار جدید وزارت صمت برای فروش خودرو است؛ اما چنین راهکاری به کلاهبرداری برخی افراد منجر شده.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰

برنامه‌های وزارت صمت در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم برای کاهش تقاضای خرید خودرو، تاکنون چندان نتیجه‌بخش نبوده است. پس از اجاره کارت ملی برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو، اکنون نوبت به فروش حق ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو در قالب حواله خودرو رسیده است؛ موضوعی که به‌دلیل اختلاف قیمت زیاد میان کارخانه و بازار، بسیاری را برای خرید وسوسه می‌کند.
مطابق تصمیم وزارت صمت از سال گذشته، متقاضیان خرید خودرو بایستی پیش‌خرید خود را در قالب سامانه یکپارچه خودرو انجام دهند. پس از انجام پیش‌ثبت‌نام و درصورت داشتن شرایط خرید خودرو، متقاضیان می‌توانند اتومبیل مدنظر خود را براساس اولویت انتخاب کنند. موعد تحویل خودروها نیز مدتی بعد به متقاضیان اعلام خواهد شد. نخستین طرح سامانه یکپارچه مدتی پیش به اتمام رسید و اکنون مرحله دوم فروش در سامانه یکپارچه خودرو در شرف برگزاری است.

آگهی‌های فروش حق ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو رواج می‌یابند

پس از پایان مرحله اول ثبت‌نام در این سامانه، اکنون آگهی‌های فروش حق ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو در پلتفرم‌های مجازی قابل مشاهده است. بنابر ادعای این آگهی‌ها، متقاضی می‌تواند هزینه‌های ثبت‌نام را پرداخت کند و به‌جای مالک خودرو، در زمان مقرر اتومبیل ثبت‌نام‌شده را تحویل بگیرد. بااین‌حال چنین اقدامی غیرقانونی است و جنبه کلاهبرداری دارد. تمامی ثبت‌نام‌ها در سامانه یکپارچه خودرو براساس کدملی اشخاص صورت می‌گیرند و فرد دیگری نمی‌تواند اتومبیل را تحویل بگیرد.
موضوع جدیدی که در دور دوم عرضه اتومبیل در سامانه یکپارچه خودرو مطرح شد، مالیات بر عایدی خودرو است. براین‌اساس، تمامی خودروهای فروخته‌شده در این سامانه شامل مالیات بر عایدی خودرو می‌شوند. اتخاذ این تصمیم به‌منظور کاهش وجهه سرمایه‌ای خودرو و تبدیل آن به یک کالای مصرفی است. بااین‌حال نتیجه چنین تصمیمی را در آینده نزدیک و از طریق نوسان قیمت خودرو در بازار خواهیم دید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی