ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوزاد
سلامت

برای اولین‌بار در بریتانیا، دانشمندان کودکی را با DNA سه نفر به دنیا آوردند

محققان بریتانیایی موفق شده‌اند با روشی که برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های ارثی استفاده می‌شود، کودکی را با DNA سه نفر متولد کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

پزشکان با کمک یک روش جدید لقاح مصنوعی (IVF) که هدف آن جلوگیری از به‌ارث‌بردن بیماری‌های درمان‌ناپذیر در فرزندان است، برای اولین‌بار در بریتانیا موفق به تولید نوزادی از DNA سه نفر شده‌اند.

به گزارش گاردین، محققان با روشی موسوم به «درمان اهدای میتوکندری» (MDT) از بافت‌های تخمک سالم اهدایی، دست به تولید جنین‌هایی با روش IVF زدند که دیگر جهش‌های آسیب‌زننده مادر را ندارد.

از آنجایی که این جنین‌ها اسپرم و تخمک را از پدر و مادر بیولوژیکی می‌گیرند و آن‌ها را با ساختارهای ریز باتری‌شکل یا همان میتوکندری از یک تخمک اهداکننده دیگر ترکیب می‌کنند، فرزندی که به دنیا می‌آید طبق معمول از پدر و مادرش DNA دارد، اما درعین‌حال مقدار کمی از مواد ژنتیکی – 37 ژن – تخمک اهدایی را هم دریافت می‌کند.

این پروسه باعث می‌شود این فرزند اصطلاحاً سه والد داشته باشد، اما درواقع 99.8 درصد از DNA او از پدر و مادرش آمده است.

پزشکان مرکز باروری نیوکاسل ازجمله اولین کسانی بودند که درزمینه تحقیق پیرامون MDT که با نام MRT (درمان جایگزینی میتوکندری) هم شناخته می‌شود، پیشگام شدند. هدف از این روش کمک به زنانی است که در میتوکندری خود جهش دارند ولی نمی‌خواهند فرزندشان با ریسک بیماری‌های خطرناک به دنیا بیاید. کودکان تمام میتوکندری خود را از مادرشان به ارث می‌برند؛ بنابراین جهش‌های آسیب‌زننده می‌توانند روی آن‌ها اثر بگذارند.

«دیگن ولز»، استاد ژنتیک باروری در دانشگاه آکسفورد که در این پروژه نقش داشته است، می‌گوید: «آزمایش‌های بالینی با MRT تاکنون نویدبخش بوده، اما تعداد نمونه‌ها آن‌قدر کم است که نمی‌توان درباره ایمنی یا اثربخشی این روش نتیجه‌گیری قاطعانه‌ای داشت.» او می‌گوید ضروری است که وضعیت این کودکان در بلندمدت پیگیری شود تا اطلاعات بیشتری در این رابطه به‌دست آید.

بریتانیا اولین کشوری نیست که با روش MDT به تولید فرزندان سالم کمک کرده است. در سال 2016، پزشکی در ایالات‌متحده آمریکا مدعی تولد نخستین نوزاد MDT شد. آن فرزند از مادری متولد شده بود که دارای جهش‌های میتوکندری مرتبط با سندرم کشنده لی بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    دستکاری در خلقت طبیعی فکر نکنم خوب باشه

مطالب پیشنهادی