ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

دومین دور مسابقات امنیت سایبری اسپارا برگزار شد؛ مدال‌های مسابقات جهانی تا اشتغال در صنعت امنیت سایبری

آنچه مسابقات ملی امنیت سایبری را جذاب‌تر کرده، کشف و توسعه استعدادهایی در گروه سنی 17 تا 24 سال است و ایجاد امکان اشتغال است.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰

اسپارا برای دومین سال متوالی مسابقات ملی «امنیت سایبری» را برگزار کرد. اسپارا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فناپ، بعد از برگزاری موفقیت‌آمیز دور اول این مسابقات، توانست با همکاری خود با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امسال در مرحله کشوری این مسابقات را با حضور 18 شرکت‌کننده برگزار کند تا همزمان با موفقیت در مسابقات جهانی امکان ورود به بازار کار را برای استعدادهای حوزه امنیت سایبری فراهم کند.

سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از سال 1350 تا امروز در حال برگزاری مسابقات ملی مهارت است. بعد از ورود اسپارا برای همکاری دوجانبه برگزاری مسابقات امنیت سایبری به عنوان بخشی از مسابقات ملی مهارت، این مسابقات وارد جریان همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی شد. نتیجه این همکاری جذب سریع‌تر نیروی انسانی خبره در بازار کار شده است.

اهمیت برگزاری مسابقات ملی امنیت سایبری اما صرفا پیروزی چند شرکت‌کننده در یک تورنومنت ملی یا بین‌المللی نیست. آنچه این مسابقات را جذاب‌تر کرده، کشف و توسعه استعدادهایی در گروه سنی 17 تا 24 سال است. این استعدادها طی دو دوره مسابقه برگزار شده توسط اسپارا به عنوان شرکتی فعال در حوزه امنیت سایبری، به بازار کار معرفی شده‌اند.

ورود به مسابقات جهانی، ورود به بازار کار

«امید پالوایه» هم‌بنیانگذار و معاون فنی «اسپارا» در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه نتیجه دور اول مسابقاتی که اسپارا برگزار کرد چه شد، گفت: «سال گذشته در پی برگزاری مرحله کشوری، دوره‌ آموزشی تقریبا 5 ماهه برگزار شد که بعد از برگزاری آزمون از بین 6 شرکت کننده برتر، دو نفر به مسابقات جهانی کره اعزام شدند. در نهایت هم تیم ایران در مسابقات جهانی امنیت سایبری کره، توانست مدال برنز را کسب کند.»

پالوایه درباره تعداد شرکت‌کنندگان در این مسابقات و ورودشان به بخش کشوری، گفت: «حدود 500 نفر در مرحله شهرستانی این مسابقات آزمون دادند که بین 120 تا 130 نفر وارد بخش استانی شدند و بعد از آزمون‌های این مرحله 25 نفر وارد مرحله کشوری شدند که از 19 تا 21 اردیبهشت رقابت این مرحله شکل گرفت.»

بخش قابل توجه و زیربنای برگزاری این مسابقات با همکاری بخش خصوصی پیدا کردن استعدادهایی است که امکان ورود به بازار کار را دارند. این موضوع از جذب تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان دوره قبل در تیم اسپارا قابل مشاهده است.

معاون فنی اسپارا با تاکید بر اهمیت استعداد یابی در این مسابقات، گفت: «در حال حاضر هر شرکت‌کننده‌ای که در این مسابقات حضور دارد، امکان جذب شدن در بازار کار حرفه‌ای را دارد. از همین رو ترجیح اسپارا برگزاری هر ساله این مسابقات و کشف استعدادها است.»

او با تاکید بر اینکه هدف اسپارا از برگزاری مسابقات امنیت سایبری به شکل سالانه بالا بردن بلوغ امنیت سایبری در کشور است، گفت: «در راستای این هدف قصد داریم دوره‌های آموزشی را مخصوصا در بخش استانی گسترش دهیم تا استعدادهای این حوزه در همه نقاط کشور کشف شوند.»

پالوایه در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات امنیت سایبری وضعیت کلی کشور در حوزه امنیت سایبری را بهبود می‌بخشد، گفت: «در حال حاضر نیروی متخصص امنیت در کشور بسیار کم است. در صورت اجرای این برنامه و آموزش بیشتر و در ادامه جذب این افراد در شرکت‌های خصوصی و دولتی شاهد افزایش قابل توجه سطح امنیت خواهیم بود.»

او تاکید کرد که پرسش‌های این مسابقه با سطح بسیار بالایی، دقیقا بر اساس نیازهای صنعت طرح شده و همین موضوع شرکت‌کنندگان را وارد روند رویارویی با وضعیت موجود در بخش عملیاتی در کار اجرایی می‌کند.

پالوایه با اشاره به اینکه هر دو سال یکبار مسابقات امنیت سایبری در سطح جهانی برگزار می‌شود، گفت: «با این وجود به منظور کشف استعدادهای برتر و توسعه این استعدادها مسابقات را در ایران هر ساله برگزار می‌کنیم. نفرات برتر هر سال هم تحت آموزش‌های بیشتر برای مسابقات جهانی قرار خواهند گرفت.»

او با یادآوری ثبت نام دور بعدی مسابقات که به زودی توسط سازمان فنی حرفه‌ای آغاز خواهد شد، گفت: «دور بعدی مسابقات جهانی سال  ۲۰۲۴ در لیون فرانسه برگزار خواهد شد. از بین 6 نفر برگزیده، یعنی سه نفر اول این دوره و سه نفر دوره بعد، دو نفر به مسابقات جهانی لیون فرانسه اعزام خواهند شد.»

حلقه‌های توسعه از آموزش تا اشتغال

«مهدی دارایی»، مدیر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور هم در گفت و گو با دیجیاتو با اعلام خبر آغاز ثبت نام بیست و دومین دوره مسابقات ملی مهارت از پنجشنبه 21 اردیبهشت خبر داد.

مدیر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای در توضیح رشته‌های این مسابقات گفت: « خانواده 6 گانه فناوری اطلاعات شامل رشته‌های پردازش ابری، امنیت سایبری، راهکارهای نرم‌افزاری برای توسعه کسب‌وکار، توسعه نرم‌افزارهای موبایل، طراحی صفحات وب و فناوری توسعه نرم‌افزار موبایل به همراه دو رشته فناوری طراحی گرافیک و هنر بازی‌های سه بعدی رایانه‌ای برگزار خواهد شد.»

او با دعوت از صاحبان کسب‌وکارهای مختلف در این حوزه، گفت: «حضور کسب و کارهای بخش خصوصی مثل اسپارا منجر به رسمیت بخشی افراد شرکت کننده به بازار کار خواهد شد.»

دارایی در پاسخ به دیجیاتو درباره چرایی اهمیت برگزاری این دوره مسابقات طی همکاری دو جانبه با بخش خصوصی، گفت: «ما به عنوان حاکمیت تا جایی که بتوانیم کارمان را انجام خواهیم داد اما تا زمانی که بخش خصوصی به این حوزه ورود نکند، در عمل با حلقه مفقوده‌ای مواجه هستیم.»

دارایی با تاکید بر اهمیت حضور بخش خصوصی در جریان برگزاری مسابقات، گفت: «مسابقات مهارت‌یابی در سطح کشور بسیار کم است و مسابقات ملی مهارت تنها مرجع رسمی است. قطعا بنگاه‌های اقتصادی، خدماتی و صنفی می‌توانند ذی‌نفعان این مسابقات باشند و به جذب نیروی انسانی با استعداد و توانمند به بازار کار کمک کنند.»

او با تاکید بر اینکه حاکمیت در نقش سازمان فنی و حرفه‌ای صرفا یک حلقه از زنجیره ارزش‌آفرینی است، گفت: «این زنجیره به حضور بخش خصوصی است. از همین رو یکی از بهترین اتفاق‌هایی که در این روند شکل می‌گیرد ورود نیروی تازه نفس به بازار کار است.»

سرمایه یعنی نیروی انسانی

فرازمرز فرجام‌فر 17 ساله، کم سن‌ترین شرکت کننده در مسابقات کشوری امنیت سایبری است. او از سبزوار وارد این مسابقه شده و درباره تجربه‌ حضورش در این مسابقات به دیجیاتو گفت: «من تجربه زیادی نداشتم و حدود 6 ماه است که وارد حوزه امنیت سایبری شده‌ام.»

به گفته او برخی از شرکت‌کنندگان در حال حاضر هم مشغول فعالیت در حوزه امنیت سایبری هستند و همین موضوع روند مسابقه را برای آنها ساده‌تر کرده است.

فرجام‌فر در پاسخ به پرسش دیجیاتو درباره امکان حضورش در دوره‌های بعدی این مسابقات، گفت: «سال بعد حتما با قدرت بیشتر شرکت می‌کنم. قاعدتا این مسابقات برای به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب در شرکت‌های بزرگ دستاورد خوبی است.»

او تا کنون وارد حوزه کار نشده و درباره چشم‌انداز کاری خودش گفت: «مردم هنوز درباره اهمیت امنیت سایبری شناخت کافی ندارند و تصور می‌کنند فعالان این حوزه صرفا هک می‌کنند. اما آینده روشنی درباره فعالیت کاری در حوزه امنیت سایبری وجود دارد.»

محمد مهدی محمدی هم 17 سال دارد و او هم از سبزوار در این دوره مسابقات شرکت کرده است. او درباره سطح مسابقات، گفت: «سطح مسابقات بسیار بالا و در سطح جهانی است. از همین رو در دوره بعدی مسابقه هم حتما شرکت می‌کنم. افرادی که دراین دوره حضور دارند انگیزه‌بخش هستند و باعث یادگیری بیشتر می‌شوند.»

محمدی با اشاره به اینکه حوزه امنیت سایبری را به عنوان فعالیت در بازار کار اننتخاب کرده، گفت: «انتخاب من در حال حاضر همین حوزه است و حالا به عنوان دولوپر در یک شرکت مشغول به کار است.»

اعلام نفرات برتر مسابقات ملی امنیت سایبری

در دومین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته امنیت سایبری، حمیدرضا حمیدی، سیامک صفایی و ابوالفضل محمدی به‌ترتیب موفق به کسب مدال طلا، نقره و برنز این مسابقات شدند. حسن محمدی مقدم، کامران صلاحی و سیدعلیرضا امیرحیدری هم توانستند مدالیون برتری این دوره را کسب کنند.

ثبت‌نام دوره بعدی مسابقات ملی مهارت از چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه جاری آغاز شده و تا پایان خردادماه امسال ادامه دارد. علاقه‌مندان و متولدین تاریخ ۱۲/۱۰/۱۳۷۷ و بعد از آن، برای شرکت در مسابقات امنیت سایبری می‌توانند به سایت سازمان فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند.

امید به آینده یا همان اتصال حلقه‌های توسعه

«سازمان فنی حرفه‌ای» متولی مسابقات ملی مهارت در ایران است و اسپارا در جهت مسئولیت اجتماعی خود و همچنین تامین سرمایه انسانی خود تصمیم گرفته است، سرمایه‌گذار، برگزار کننده و اسپانسر این مسابقه باشد. این شرکت امنیت سایبری که زیر مجموعه فناپ است، صرفا برگزار کننده مسابقه نیست، بلکه فضای آموزش را برای افراد شرکت کننده آماده کرده و هم افراد مستعد را جذب بازار کار می‌کند. نکته جالب توجه این است که از شرکت‌کنندگان سال گذشته 8 نفر در اسپارا مشغول به کار شده‌‌اند.

اهمیت درک حضور بخش خصوصی و آموزش و توسعه نیروی انسانی خبره در این روند کاملا مشهود است. در شرایطی که نیروی انسانی خبره به شکل مستمر در حال مهاجرت است حفظ این افراد با به نمایش گذاشتن چشم‌انداز بازار کار به نظر مهم‌ترین دستاورد دو سال برگزاری این مسابقات با حمایت یک شرکت بخش خصوصی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی