ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جوزف دیتوری
میان رشته ای

محقق آمریکایی رکورد تاریخی طولانی‌ترین اقامت در عمق دریا را شکست

«جوزف دیتوری» در 74 روز گذشته در کابینی در زیر اقیانوس زندگی کرده است و همچنان به اقامت خود در این مکان ادامه می‌دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰

«جوزف دیتوری»، استاد دانشگاه جنوب فلوریدا که از 10 اسفندماه به عمق دریا رفته بود تا شرایط زندگی طولانی‌مدت در فشار زیر آب را آزمایش کند، حالا موفق شده است تا با پشت‌سرگذاشتن 74امین روز از آزمایش خود، رکورد طولانی‌ترین اقامت انسان‌ها در زیر سطح اقیانوس‌ها را بشکند.

دیتوری که بیش از دو ماه گذشته را در کابینی در عمق تقریباً 9 متری دریا زندگی کرده است، دیروز به هفتادوچهارمین روز اقامت در زیر سطح آب رسید تا از این حیث رکورددار شود. رکورد قبلی با 73 روز و 2 ساعت و 34 دقیقه متعلق به دو پروفسور از تنسی به‌ نام‌های «بورس کنترل» و «جسیکا فین» بود که در سال 2014 در همین مکان اقامت داشتند.

بااین‌حال، مأموریت دیتوری به پایان نرسیده است. او همچنان تا 19 خردادماه در این اتاقک کوچک باقی می‌ماند تا مجموع روزهای حضورش در زیر آب به 100 روز برسد. هدف او از انجام این کار تحقیق پیرامون اثر محیطی زندگی در کابین‌هایی است که بدون تجهیزات تنظیم فشار و هوا قابل ساخت هستند. برخلاف این اتاقک کوچک، در زیردریایی‌ها از فناوری‌های پیشرفته برای تنظیم فشار استفاده می‌شود.

شرایط زندگی دیتوری در زیر دریا چگونه بوده است؟

این پرفسور که با نام مستعار «دکتر دریای عمیق» (Dr. Deep Sea) هم شناخته می‌شود، در این مدت غذاهایی با حجم پروتئین بالا مثل تخم‌مرغ و ماهی سالمون مصرف کرده و همچنین با کمک بندهای کشی، تمرینات ورزشی را در اتاقک خود انجام داده است.

دیتوری که مدرک مهندسی زیست‌پزشکی دارد و بازنشسته نیروی دریایی آمریکاست، درباره رکورد خود می‌گوید: «مفتخرم که به این رکورد دست یافتم، اما هنوز باید کارهای علمی بیشتری انجام دهیم.» او روزانه آزمایش‌های فیزیولوژی مختلفی را پشت سر می‌گذارد تا مشخص شود که بدن انسان در بلندمدت چه واکنشی در برابر این حجم از فشار دارد.

دیتوری که در این چند وقت از طریق اینترنت با دانشجویان خود ارتباط داشته و مصاحبه‌هایی را با خبرگزاری‌ها انجام داده است، می‌گوید برای تنها چیزی که احساس دلتنگی می‌کند، خورشید است: «خورشید مؤلفه مهمی در زندگی من بوده. معمولاً ساعت پنج [صبح] به باشگاه می‌رفتم و بعد برمی‌گشتم و طلوع خورشید را تماشا می‌کردم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی