ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کامپیوتر و سخت افزار

اپل ظاهراً 90 درصد ظرفیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری TSMC در 2023 را رزرو کرده است

نسل بعدی آیفون‌ها، مک‌ها و آیپدهای اپل با تراشه‌های 3 نانومتری روانه بازار می‌شوند که TSMC آن‌ها را تولید می‌کند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰

به گفته منابع صنعتی، اپل نزدیک به 90 درصد ظرفیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری نسل اول TSMC در سال جاری میلادی را برای آیفون‌ها، مک‌ها و آیپدهای آینده رزرو کرده است. این موضوع می‌تواند باعث رشد چشمگیر درآمد TSMC در نیمه دوم سال 2023 شود.

نسل بعدی تراشه‌های اپل همگی با لیتوگرافی 3 نانومتری تولید می‌شوند، بنابراین گزارش دیجی‌تایمز مبنی بر رزرو تقریباً تمام ظرفیت تولید TSMC منطقی به‌نظر می‌رسد.

آیفون‌ها، مک‌ها و آیپدها با تراشه 3 نانومتری از راه می‌رسند

اپل در سال جاری میلادی از گوشی‌های سری آیفون 15 رونمایی می‌کند که انتظار می‌رود مدل‌های پرو به چیپ 3 نانومتری A17 Bionic مجهز شوند. این تراشه با نسل اول لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC به نام N3B به تولید می‌رسد که در مقایسه با نود 4 نانومتری کنونی که برای A16 Bionic استفاده شده است، باعث بهبود 35 درصدی بهره‌وری انرژی و افزایش 15 درصدی عملکرد می‌شود.

آیفون 15 پرو مکس

علاوه بر آیفون‌ها، سایر محصولات اپل یعنی مک‌ها و آیپدهای آینده هم به تراشه‌های 3 نانومتری مجهز می‌شوند. درحقیقت چیپ‌های خانواده M3 با این لیتوگرافی به تولید می‌رسند و انتظار می‌رود اولین محصولات مجهز به تراشه استاندارد M3، مک‌بوک ایر 13 اینچی جدید، آی‌مک 24 اینچی و مک‌بوک پرو 13 اینچی باشند. در ادامه آیپد هم با این چیپ از راه می‌رسد. سال آینده میلادی باید منتظر مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید با مدل‌های پرو و مکس تراشه M3 باشیم.

دیروز در خبری اعلام شد که اپل مشغول آزمایش نسخه پایه تراشه M3 پرو است. این چیپ ظاهراً به 12 هسته پردازشی و 18 هسته گرافیکی مجهز می‌شود که نسبت به M2 پرو، دو هسته پردازشی و دو هسته گرافیکی بیشتر دارد. افزایش تعداد هسته‌ها همراه با استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری می‌تواند باعث افزایش چشمگیر قدرت پردازشی و گرافیکی نسل بعدی تراشه‌های اپل شود. علاوه‌براین، بهره‌وری انرژی آن‌ها هم افزایش می‌یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی