ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده‌های لونار لیک اینتل
کامپیوتر و سخت افزار

اینتل روی معماری CPU جدید x86S مخصوص برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های 64 بیتی کار می‌کند

اینتل می‌خواهد به سراغ معماری CPU جدید x86S برود که تنها از برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های 64 بیتی پشتیبانی می‌کند.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰

درحال‌حاضر بسیاری از برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌ها 64 بیتی هستند. مایکروسافت از سال 2020 دیگر نسخه 32 بیتی ویندوز را در اختیار سازندگان کامپیوتر قرار نمی‌دهد، بااین‌حال پردازنده‌های کنونی اینتل همچنان قادر به پشتیبانی از برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های 32 بیتی هستند. حالا اینتل می‌خواهد به سراغ معماری CPU جدید x86S برود که تنها از برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های 64 بیتی پشتیبانی می‌کند.

اینتل در وب‌سایت خود اطلاعاتی درباره این معماری جدید منتشر کرده و آن را x86S نامیده است. به گفته اینتل، پردازنده‌های کنونی از حالت‌های لگاسی یا قدیمی استفاده می‌کنند که در سیستم‌عامل‌های جدید در حالت 64 بیتی عملکرد پایین‌تری دارند.

پردازنده 64 بیتی طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار را ساده‌تر می‌کند

اینتل مدعی شده است که پردازنده‌های 64 بیتی باعث ساده‌شدن طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌شوند؛ چرا که دیگر نیازی به ایده‌های مخصوص سیستم‌های قدیمی نیست. همچنین به گفته اینتل، اگر کاربری به‌دنبال دسترسی به سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر 16 و 32 بیتی باشد، می‌تواند از ماشین‌های مجازی استفاده کند.

اینتل x86S

درحال‌حاضر پردازنده‌های اینتل از معماری x86-64 استفاده می‌کند که نسخه 64 بیتی مجموعه دستورالعمل x86 است که با نام AMD64 هم شناخته می‌شود. این معماری یک مجوز مشترک میان اینتل و AMD است و اگر اینتل به سراغ معماری جدید x86S برود، روی این مجوز تأثیر خواهد گذاشت.

اینتل حالا وایت‌پیپر مربوط به این معماری را منتشر کرده است تا از شرکای خود بازخورد بگیرد و همچنین ببیند فعالان دنیای کامپیوتر چه نظری درباره آن دارند. با وجود مطرح‌کردن ایده ساخت چنین پردازنده‌هایی، هنوز فاصله طولانی تا تولید انبوه آن‌ها از سوی اینتل داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی