ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت‌های شورای رقابت
خودرو

احتمال توقف خطوط تولید کرمان موتور در واکنش به قیمت‌های شورای رقابت

اعلام قیمت‌های شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی به جنجال جدید بین خودروسازان و این شورا تبدیل شده است.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

مدتی است که از اعلام قیمت‌های شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی می‌گذرد و این موضوع به جنجال جدید بین خودروسازان و این شورا تبدیل شده است. این قیمت‌ها براساس صورت‌های مالی سالیان گذشته تهیه شده بودند و از این رو مورد انتقاد خودروسازان قرار گرفتند. تا این لحظه نیز هیچکدام از قیمت‌های شورای رقابت به صورت عملی وارد مرحله اجرا نشده است. جدیدترین دور واکنش‌ها به قیمت‌های اعلام شده، اطلاعیه کرمان موتور بوده است. در این اطلاعیه تلویحا به زیان ده بودن تولیدات کرمان موتور با قیمت های اعلامی شورای رقابت تاکید شده است و براین اساس ادامه تولید چنین محصولاتی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و از این رو تولید این محصولات متوقف خواهد شد.

کرمان موتور که یکی از شرکت‌های حاضر در دور دوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه است، به این نرخ‌ها واکنش نشان داد. این شرکت در یک اطلاعیه بلند، چندین بند را به شرح زیر بیان کرده است. هدف کرمان موتور از اعلام این اطلاعیه، پاسخگویی به افکار عمومی در مورد قیمت خودروهای مونتاژی بوده است.

اطلاعیه کرمان موتور در واکنش به قیمت‌های شورای رقابت

بر اساس مطالب منتشر شده در رسانه ها، شورای رقابت در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ برای ۴ مدل از محصولات سواری این شرکت قیمت‌هایی را تعیین نموده است، که مبنای محاسباتی آن‌ها با واقعیت‌های امروز کشور سازگار نیست.

یکی از مهمترین تفاوت‌ها بین نرخ های شورای رقابت و واقعیت‌های اقتصادی به نرخ ارز مربوط می‌شود. براساس اعلام صریح اعضای محترم شورا در جلسه روز شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۳، اعمال نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای محاسبه قیمت‌ها بوده است. اصولاً بیش از ۴ ماه است بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی، این نرخ ارز برای واردات خودروسازان اعمال نمی‌شود.

شرکت های خودروسازی بایستی ارز واردات قطعات منفصله خودرو را از بازار متشکل ارزی با نرخ مابین ۴۰ الی ۴۵ هزارتومان تأمین نمایند. لذا بدیهی است که محاسبات قیمت‌های شورای رقابت می‌باید براساس نرخ جاری اصلاح شوند.

اطلاعیه کرمان موتور

پس از تاریخ اعلام نرخ‌های مذکور در رسانه‌ها به عنوان نرخ‌های شورای رقابت این شرکت هیچگونه اعلام فروش و یا ثبت‌نامی برای این ۴ مدل خودرو نداشته است. تصویر ایجاد شده مبنی بر فروش محصولات شرکت کرمان موتور براساس قیمت اختیاری یا هر قیمت دیگری کاملاً خلاف واقع است.

در صورت ادامه اصرار بر قیمت‌های شورای رقابت که بر مبنای مفروضات اشتباه است، این ۴ محصول از چرخه تولید شرکت کرمان موتور حذف خواهند شد. زیرا بر اساس منطق اقتصادی، تولید و فروش با زیان امکان‌پذیر نیست.

دستورالعمل شورای رقابت صرفاً برای خودروهای سواری بوده و وانت و خودروهای تجاری دیگر را شامل نمی‌شود. لذا فروش خودروهای تجاری و وانت در اختیار شرکت‌های خودروساز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Nnb
    Nnb | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    3- یکسری معتقد هستند که نباید قیمت خودرو ها دستوری باشد!
    ولی در شرایطی که ایران در اون قرار داره
    و بدیل اینکه بستر مناسب برای ایجاد فضای رقابت وجود ندارد
    خودرو ساز ها بیشتر از رقابت،رفاقت میکنن و خودرو را با قیمت بسیار بیشتری به مردم تحمیل میکنن
    در این شرایط چاره ای جز قیمت گذاری دستوری نیست!

  • Nnb
    Nnb | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    به نظرم مظلوم نمایی میکنن:
    1/ معتقد هستند که چهار ماهه نرخ ارز تغییر کرده
    باید دید چه زمانی اقدام به خرید و واردات انبوه قطعات کردن
    و خوب میدانیم گاها برای چندین سال قطعات وارد میکنن
    2 از اونجایی که خودرو های منتاژی چینی هستند باید با قیمت در چین یا حاشیه خلیج فارس مقایسه قیمتی شوند
    اگر قیمت تولیدی در کارخانه های ایرانی بالاست مردم راضی به ضرر کردن آنها نیستن ،تخته شود با آسودگی خیال واردات انجام شود و سود دولت از مالیات ایجاد شود
    3 ...

مطالب پیشنهادی